Spruitstukbouten uitboren 2.2 (Oud topic verplaatst)

Discussie in 'Ralph's Archief' gestart door Ralph, 15 aug 2014.

1. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

zoals het topic al aangeeft, rijden er diversen 2.2 benzine uitvoeringen rond met een storing en omschrijft het volgende:
    "catalist below treshold refer to manual 11, 12, 14."
    wat is er nu eigenlijk aan de hand? alles is reeds vervangen waaronder de catalysator en lambda's enz, enz.
    zelf een 4 gas meting bied geen uitkomst en zal ogenschijnlijk goed zijn.

wel nu is het achterhaald, het uitlaatspruitstuk pakking is doorgeslagen, het hoeft niet direct naar buiten toe te zijn want dit kan je horen, het kan ook richting de EGR al dan niet meerdere cilinders met elkaar verbinden waardoor de lambda i.s.m. de luchtmassameter verkeerde waardes door krijgt.

wanneer dan te meten zul je je eigen afvragen? als de motor koud is echt koud en dan zal het lambda getal extreem voor zeg 5 minuten toenemen. als de boel lekker warm is zal deze de normale waarde aannemen en lijkt het of er niets aan de hand is.

conclusie is dus de pakking van het uitlaatspruitstuk defect/ doorgeslagen.
    waar loop je tegenaan: meestal een afgebroken spruitstukbout.
    is deze nog niet afgebroken gaat dit zeker gebeuren tijdens het loshalen hiervan. dis is overigens kostbaar.
    welnu de oplossing:

de tool die echt onmisbaar is de Hazet haakseboormachine.
    stap 1: men haalt het spruitstuk los met dop 13mm dus ook de uitlaat afkoppelen.
    stap 2: verwijder de oude pakking.
    stap 3: centerpoint de schroefdraad.
    stap 4: boor met 3mm voor.
    stap 5: boor met 7mm of 7.5mm na.
    stap 6: draai een linkse tap erin en het draadeind komt eruit
    stap 7: vervang deze door een koperen draadeind van GM en draai deze met 21 NM aan.

hieronder een paar foto's zonder tekst maar spreken boekdelen.

let op cilinders 1 en 2, deze waren doorgeslagen.
    verder de prijs van een dergelijke tool is rond de €150, neem een goeie, je moet staal uit aluminium boren.

2. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

Dit is inderdaad een bekend probleem. Alleen is het hopen dat na het verwijderen van een (gebroken) tapeinde de schroefdraad in de aluminium cilinderkop nog heel is, want dat is vaak het volgende probleem waardoor een nieuw koperen tapeinde niet afdoende vastgezet kan worden met alsnog een lekkend uitlaatspruitstuk tot gevolg. Dat zal met een helicoil moeten worden opgelost.

Andrew

3. warhamstr

warhamstr Nieuw

Die helicoils heb ik hier ook gebruikt. Maar dan moet de kop er wel af wil je het goed doen. Hoop werk maar t zit nu al 20k km dicht.

4. tonboy

tonboy Nieuw Donateur 2016

5. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

6. tonboy

Je vergist je, sorry, maar uit ervaring weet ik dat dit echt goed spul is. Niet voor reparatie van spruitstuk of zo, maar voor gat in carter of zoals hier reparatie van draadgat in aluminium kop, prima. Wel de handleiding goed opvolgen (is voor sommige hier op het forum moeilijk)

7. wybe

wybe Nieuw

Dat spul van loctide wou ik toen ook gebruiken maar werkte niet.

8. warhamstr

warhamstr Nieuw

Word heet daar, dat kneedbare spul houdt niet.

9. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

O sorry, ik dacht inderdaad om het spruitstuk goed aan te laten sluiten :), my bad. Want heel veel beun de haas garages gebruiken het wel op die manier.

Gr. Paul

10. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

In de officiële on-line Product Data Sheet van Loctite staat letterlijk het volgende:

"This product is typically used in applications with an operating range of -30 °C to +121 °C."

Bij een reparatie van een tapeind-gat aan de inlaatzijde kan ik me er dan nog wel wat bij voorstellen (koele zijde, maar die tapeindes gaan nimmer kapot). Nou zal Loctite wel enige veiligheidsmarge aanhouden met de maximale werktemperatuur, maar aan de uitlaatzijde wordt het veeeeeel warmer dan 121 °C, dus dit lijkt mij geen optie, ik zou het er niet op wagen althans.

Andrew

11. renepaul

renepaul Nieuw Donateur 2016

12. warhamstr

warhamstr Nieuw

Om de mijne luchtdicht te krijgen voor de apk heeft de monteur de zooi helemaal volgepropt met gungum. Toen wastie voor de apk dicht... 10km later niet meer :p Moest de garage wel stellig beloven dat ik het zsm goed zou repareren :+

13. tonboy

Tja, APK is en blijft maar een momentopname natuurlijk. Mooi meedenken van de monteur iig

Deel Deze Pagina