Sperdifferentieel revisie deel 2

Discussie in 'Ralph's Reageer Categorie' gestart door B-Buster, 30 mrt 2015.

  1. B-Buster

    B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Geduld Ralph... geduld. Je hebt eerst nog een kleine motor revisie te doen weet ik uit betrouwbare bron. >:)
     
  2. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Wel blijven lachen hè maar als de factuur van de nieuwe onderdelen op de mat valt waarschijnlijk niet meer.
     
  3. Ralph

    Ralph Nieuw Donateur 2016

  4. B-Buster

    B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Dat werkt inderdaad erg goed.
     
  5. carenbar

    carenbar Nieuw Donateur 2016


    O vertel?
     
  6. Ralph

    Ralph Nieuw Donateur 2016

  7. tonboy

    tonboy Nieuw Donateur 2016

    Welke onderdelen ga je nog meer vervangen om die nieuw waarde te bereiken, zo te zien hebben enige tandwielen toch ook behoorlijk schade opgelopen. Of laat je die opnieuw verchromen?
     
  8. Ralph

    Ralph Nieuw Donateur 2016

  9. tonboy

    tonboy Nieuw Donateur 2016

    Ja, ik bedoel verchromen. Ik twijfel niet aan je kennis, maar voor de andere lezers :
    De tandwielen in een diff zijn bijna altijd van chroom-molybdeen staal, en ondanks die ongelooflijk sterke materialen kunnen die toch slijten. Door het opbrengen van een chroomlaagje (galvanotechniek, zie bijvoorbeeld http://www.hardchroomwever.nl/hardverchromen.htm ) en daarna mechanisch bewerken herstel je de oorspronkelijke afmetingen. Een zeer gebruikelijke manier voor het herstellen van het loopvlak van tandwielen maar ook bijvoorbeeld lagervlakken van krukassen en versleten nokkenassen. Zo repareer je dus onderdelen in plaats van het op goed geluk vervangen door andere 2de hands onderdelen waarvan je niet weet of die nog wel goed zijn. Denk ook maar eens aan materiaalmoeheid die kan optreden bij oudere onderdelen. Kunnen er van buiten nog goed uitzien, maar in feite toch al versleten zijn of de mechanische sterkte kan aangetast zijn. Voordeel van het herstellen van de oppervlakken is daarnaast dat het behandelde onderdeel daarna vaak beter is dan fabrieksnieuwe onderdelen. Uiteraard zal voor de bewerking start het onderdeel getest moeten worden, dus of het nog geschikt is om te reconditioneren. Nou zal materiaalmoeheid bij Omega's niet zo snel voorkomen, gezien hun leeftijd, maar het kán wel gebeuren.
    Ik heb meer dan 15 jaar aan oudere Vauxhall's gesleuteld en telkens weer bleek toch dat het zomaar vervangen van versleten onderdelen van diffs en versnellingsbakken door ansich nog goede andere tweede hands onderdelen geen goede zet was. Vroeger of later ging het toch weer fout met vaak kostbare gevolgen. Nou is een Omega (en de kwaliteit van de onderdelen daarvan), van pakweg 13 tot 20 jaar oud natuurlijk niet te vergelijken met een oldtimer zoals een Vauxhall Cresta uit pakweg 1962, maar toch....

    En Ralph, zie dit nou eens niet niet als negatieve kritiek op je prachtige werk, maar puur als opbouwende kritiek in het daarvoor bestemde reageerdeel.
    Als het alleen maar gaat om op een goedkope manier de Omega's op de weg te houden is jouw manier zonder twijfel een goede manier.
     
  10. B-Buster

    B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Ralph heeft voor mij vorig jaar ook een Sper in elkaar geknutseld. De sper trommel omgezet in een goed differentieel dat ik nog had van m'n motor donor voor Project X. Met slechts 130k ervaring. Op die manier, i.c.m. Ralph zijn kunsten zoals in het bijgaande topic te zien zijn, heb je voor een leuke prijs een prima werkende sper. Ondertussen 12.000km mee verder, doet het uitstekend en nog keurig stil.

    Ongetwijfeld kan het vanuit technisch oogpunt sjieker, mooier, beter.

    Inmiddels een tweede, compleet sperdiff uit Duitsland weggeplukt. Als die goed blijkt zullen we het verschil eens gaan bekijken tussen beiden, maar heb er alle vertrouwen in dat degene die vorig jaar tot Sper is verworden een goed exemplaar is.
     
  11. Qzelf

    Qzelf Nieuw

    Zou een sper diff nut hebben op een 2.5dti? Is deze in een overbrenging voor diesel te krijgen?
     
  12. B-Buster

    B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Daar is een 3.27 sper voor geleverd.
     
  13. Qzelf

    Qzelf Nieuw

    Das idd de overbrenging die het achterdiff heeft
     
  14. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Hell yeah!! :)
     
  15. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Hell yeah!! :)
     
  16. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Hell yeah!! :)
     
  17. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Hell yeah!! :)
     
  18. Qzelf

    Qzelf Nieuw

    Ok, berry heb jij er toevallig eentje liggen? Lijstje met dingen die ik wil veranderen wordt langer en langer[emoji12]
     
  19. lowflyer

    lowflyer Nieuw

    en geloof me het blijft groeien dat lijstje en dan eindig je uiteindelijk met een berg auto's en onderdelen 8) _O-
     
  20. Berry

    Berry Nieuw

    Heb er div liggen en allemaal van een 2.5 dti maar ik hou ze lekker zelf 8)
     

Deel Deze Pagina