Ramen blinderen. how to compleet met foto en filmpje.

Discussie in 'Ralph's Archief' gestart door Ralph, 17 jul 2014.

1. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

Ik ga hem er toch weer opzetten. Een how to, om met folie de ramen te blinderen. We gaan ook dit keer wat dieper in op het krimpen van de folie met een föhn.

Vandaag was het dan eindelijk zo ver, ramen blinderen voor de sedan. dit is overigens iets heel anders als de station.
    waarbij je bij de station niet hoeft te krimpen moet bij de sedan wel.

benodigdheden:
    Verfbrander

Dreft.
    Handschoen van wol of spons.
    Johnson ruitenfolie professional http://www.johnsonwindowfilms.com/ , DE GROOTSTE FOUT IS FOLIE TE KOPEN BIJ HALFORDS. DEZE KRIMPEN NAMELIJK NIET.
    Mes.
    Plantenspuit.
    en veel geduld

stap 1,

demonteer de ruiten, deurbekleding verwijderen kan iedereen. maar dan?
    je haalt van het grote raam het rubber weg, gewoon los trekken. dit is het rubber met de velours achtige bekleding die het raam beschermd.
    tussen het kleine vlinderraam en het rol raam vind je aan de bovenzijde 2 kruiskop parkers. deze los draaien.
    Als je de geleider verder het portier in volgt zie en vind je ook 2 X 10mm bouten die de geleider op zijn plaats houd. beide los halen en de geleider aan de voorzijde van het portier eruit trekken (naar boven). dus aan de buitenzijde. nadat je het raam iets heb laten zakken.
    nu kun je d.m.v. drukken en duwen het vlinder raampje eruit duwen. deze zit vast met het rubber in de stijl. Vervolgens het grote raam kantelen en richting de neus eruit nemen op bijna de hoogste stand.

stap 2,
    Beide ramen ga je goed schoonmaken met Dreft of ontvetter. De befaamde bobbeltjes, pukkeltjes schuur je licht op met een schuursponsje zodat de hechting in een later stadium optimaal is.

stap 3,

Snij de folie op maat van het ruit. essentieel is dat je steeds een scherp mes gebruikt. dit ter voorkoming van krassen in het raam.

stap 4,
    Nu gaan We föhnen en krimpen.
    Wat is belangrijk tijdens dit proces.
    De temperatuur van 450 graden op plaats 1.

Op 2, de folie die krimp gevoelig is, dus niet die van carpoint en dergelijk maar johnson of luminar.
    Op 3, een eerlijke verdeling van de vingers zoals wij die noemen. Een vinger word ook traan, waterval of bliksem genoemd.
    d.m.v. door het midden te gaan met je vinger verdeel je de vinger in 2 kleinere.

En op 4, erg belangrijk, het niet opsluiten van de folie. Oftewel het vast plakken en opsluiten van de folie op het raam zodat deze niet kan krimpen.
    Waar letten we op tijdens het krimpen, hoe te krimpen.
    krimpen kan alleen in verticale richting en aan 1 zijde en maximaal 3mm per vinger. Dit nemen we in acht.
    Leg het raam met de buitenzijde naar boven. maak een H vorm van water op het raam en leg hierop de folie en wrijf in een H vorm deze vast. Nu ligt de folie aan de boven en onderzijde los en zie je de vingers. de zijkanten en het midden stuk liggen vast geplakt op het raam.

Start nu de verbrander op en laat deze verwarmen naar 450 tot 500 graden.
    nu steeds kortstondig over de vinger heen en er verschijnt een sixpak bobbeltjes patroon. Zodra deze verschijnt met een doek of handschoen weg wrijven.
    en net zolang doorgaan met föhnen totdat deze de vorm van het raam heeft aangenomen.

laat nu het raam afkoelen en neem dan de folie eraf. Doe je dit te snel vervorm je de folie doordat deze te warm is. (meest gemaakte fout)
    uiteindelijk ziet het er zo uit en dit is goed. de werkelijke folie eronder is glad. blijf ook niet na wrijven, wacht eerst tot de folie droog is min 2 uur dan pas na wrijven. kleine luchtbelletjes eruit duwen niet verplaatsen a.u.b. dit veroorzaakt namelijk de bliksem.

Hier een filmpje van mijn test opstelling. Aan de zijkanten heb ik de folie even vast geplakt zodat deze niet kan verschuiven.
    Tevens gebruik ik een spons. Wat je ook kan doen is een handschoen van wol gebruiken. tevens werk je de vingers vanuit het midden naar beneden eruit.
    dus in het midden beginnen en rustig te werk gaan. een dergelijk raam duurt ongeveer 15 tot 20 minuten.

[youtube]http://youtu.be/tvcL9JPmfto[/youtube]

Eind resultaat, moet er zo uitzien.

2. Ralph

Zo voor nu klaar en iedereen kan het, _O-
    Ik ben op vakantie :f

3. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Dat ziet er strak uit, erg netjes. d:)b

Gr. Paul

4. Ralph

voor diegene die dit willen, na mijn vakantie ben je de eerste.

5. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Staat al langer op mijn wish-list, dus count me in Ralph!

En zoals al eerder gezegd: fijne vakantie! 8)

Greetzzz, Marc

6. opcxtreme

opcxtreme Nieuw

Waar kun je Johnson folies halen?

7. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Staat mooi hoor ondanks dat het niks voor mij is.

8. Ralph

waar te koop, zie de link in de how to.<br /><br />-- 25 jul 2014 12:50 --<br /><br />_O-
    _O-

9. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Ja lache hé! Fijne vakantie PIK! :p _O-

Deel Deze Pagina