Project X | i-Line facelift

Discussie in 'Project X' gestart door B-Buster, 21 jul 2013.

1. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Na de technische upgrade werd het tijd voor een optische facelift. Zoals al kort beschreven staat in het eerdere topic was mijn plan er een B1 van te maken met het complete i-Line pakket zoals uit de folder. Daarom begonnen met het ophalen van een sloper die de benodigde Irmscher bumpers en skirts had.

Na demontage bleken de bumpers in prima conditie, een klein schaafplekje op de voorbumper was de enige lichte beschadiging. De skirts bleken helaas wat minder goed, een kant was behoorlijk gescheurd en beiden waren stevig veranderd met een paar mooie bouwmarkt parkers. Daar werd ik niet erg gelukkig van, dus de skirts heb ik daarop nieuw besteld via een Duits contact die het bij Irmscher Classics wist te regelen nadat ik zelf diverse pogingen had gedaan om Irmscher Classics te benaderen.. zonder succes. Geen wonder dat ze daar te weinig omzet scoorden de laatste tijd.

Hoe dan ook, met de skirts begon het dus. Toen ik die binnenkreeg was de verleiding te groot die alvast te laten spuiten dus afgelopen november was de eerste update al een feit:

Mooi roestvrij:

Uiteraard het 2e setje Sport Stars eronder inclusief verlaging door voor + achter Irmscher veerpoten + veren:

Daarna kwam er een Irmscher stuur. Een volledig met leder bekleed stuur, origineel is het een B1 Irmscher stuur met wortelnotenhout, hier is een laagje leder omheen getrokken. Daardoor is hij ook wat dikker.

Gevolg door een setje Irmscher instaplijsten, met dank aan Berry. *O*

Rond die tijd kwam Maurice langs met een heel mooi pakket uit de UK. Op het OOF had ik iemand bereid gevonden zijn B1 Irmscher demper te verkopen. Hij wilde alleen niet naar NL versturen. Dankzij Maurice is dat opgelost. Nogmaals dank daarvoor. d:)b

Nu ik hem los had liggen meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het chroom weer glimmend te krijgen.

Voor:

Na:

Met dank aan:

Omdat de tussendempers ook niet helemaal geweldig meer waren, werden die meteen vervangen voor een setje nieuwe Eberspächers

Tijd voor het bumperwerk. Voordien nog even een fotoshootje gedaan ter herinnering aan de standaard look:

Bumpers passen:

Achterbumper heeft een speciale kunststof achterbumper om hem op te vangen:

Voorbumper past niet i.c.m. de standaard bumperbalk, daar moet een stuk af:

Ruud zijn kunstwerkje na een beurtje met de slijpschijf:

Klaar voor de spuiter

En zo geschiedde:

4 dagen later begon het al ergens op te lijken

Na een laagje verse lak op de bumpers, motorkap, voorschermen en linker zijkant (dat laatste ivm een spuitfoutje van het schadeherstel enkele jaren terug) had ik hem terug

Sjors was zo vriendelijk om hem daarna even te besturen zodat ik uitzicht had op het resultaat.

De oude stootlijsten zijn niet meegespoten. Ik wilde eigenlijk de Irmscher lijsten hebben waarin het chromen randje verwerkt zit, echter bleek daarvan net de laatste voorraad weg te zijn toen ik ze bestelde. Maanden ervoor had ik bij onze huisleverancier al een set mooie vuurrode B2 lijsten gekocht, dus die heb ik mee laten spuiten. Omdat die niet gemonteerd konden worden met origineel bevestigingsmateriaal had ik de spuiter verzocht ze los mee te geven.

Met behulp van Sjors daarom een avondje zitten plakken:

In de mod-cave van herr doktor:

Ook de gaasjes en mistlampen in de bumper misten nog zoals te zien is. Die gaasjes waren niet heel mooi meer, dus even op internet gezocht naar iets anders. Het meeste dat je tegenkomt is Sjonnie-style gaas, uiteindelijk kwam ik een mooie structuur tegen die vrijwel van hetzelfde formaat had als wat er origineel in zit. Dat op maat geknipt en gebogen en het ziet er nu weer uit alsof het zo hoort.

De mistlampen waren een verhaal apart. In de Irmscher bumper zitten ze met stalen brackets gemonteerd. Na 17 jaar was daar weinig meer van over dankzij de roestduivel, dus daar was niets meer mee te doen. Och, zei onze Metalrush, dan maak ik toch een paar mooie nieuwe van aluminium of RVS? Nou, mooi is zijn werk geworden:

d:)b *O*

Net op tijd klaar voor de meeting. :Y

Zo gingen we van origineel op originele veren:

Naar verlaagd met Irmscher pijpje:

Naar eindresultaat:

Optisch is het nu af, nu weer verder met wat andere mods. :Y

2. hugo46

hugo46 Nieuw

Opnieuw heerlijk zitten genieten Jacco, is een schitterend project geworden, echt een unieke Omega :) :)

Gr Hugo

3. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Prachtig Jacco,
    Op de meeting heb ik er al naar gekeken maar in detail hier op de foto's kom je dingen tegen die ik gewoon niet gezien heb.
    Prachtig zoals je hem toch weer een nieuw leven geschonken heb in een superstrakke outfit.

En dan het werk van Ruud....dat ligt hem wel zo te zien ook weer zo'n mooi eindresultaat.( Netjes gedaan weer Ruud d:)b )
    En iedereen die aan dit project meegedaan heeft ....klasse jongens!

Hou hem netjes (maar dat hoef ik tegen jou niet te zeggen Jacco, dit zit wel goed)

4. carenbar

carenbar Nieuw Donateur 2016

Dit is weer een colum(topic) om van :9~

Ik heb weer zitten genieten maat

Dikke 10 supper

5. IN2thaDO

IN2thaDO Nieuw Donateur 2016

Super kerel! Echt een prachtige bolide om naar te kijken!

6. René-MV6

René-MV6 Nieuw Donateur 2016

Jacco d:)b ,

woorden schieten kort 8).

7. richard66

richard66 Nieuw

Zeer mooi eindresultaat ziet er echt top uit na al het werk wat je er heb aan gedaan en gehad. d:)b d:)b d:)b d:)b

Gr, Richard :b

8. Anonymous

Anonymous Guest

Op sommige zaterdagen heb ik het geluk gehad om dit project van dichtbij te zien groeien en het was fascinerend om het te aanschouwen. Mooi uitgevoerd project Jacco. Trouwens deze fotoreportage met het hele verhaal erachter mag er ook zijn. _/-\o_

En zo staat er een prachtige "Dark Green Beauty".

9. servil

servil Nieuw Donateur 2016

tja wat moeten we dan zeggen, ben er eigenlijk een beetje stil van.

Mooi project met een nog veel mooier resultaat d:)b

10. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Prachtig verslag Jacco van een nog mooiere Omega. Echt goed gedaan, niet half, maar helemaal! Kudos! d:)b

11. B-Buster

Met dank voor de leuke reacties. :)

Het was een mooi werkje om alle plaatjes bij elkaar te zoeken en het verhaaltje erbij te tikken. Ik zie de auto regelmatig dus ik was alweer wat gewend aan zijn tegenwoordige verschijning, die fotoserie maakte weer even duidelijk wat we er allemaal aan gedaan hebben.

Behalve het opbouwen was het zoeken naar de benodigde onderdelen ook een leuke bezigheid. Daar is minimaal hetzelfde aantal uur in gaan zitten als de daadwerkelijke opbouw.

En Ralph maar verbaasd kijken als er weer een doos met Irmscher logo voorbij kwam. _O-

12. Xedrah

Xedrah Nieuw

Prachtig verhaal en geweldig project. Respect!

13. B-Buster

Dank je David. Ziet er nu iets anders uit dan toen ik een paar jaar terug bij je een achterbumper kwam ophalen. :)

14. Xedrah

Xedrah Nieuw

Ja top. Goed werk.

15. fritsensonja

fritsensonja Nieuw Donateur 2016

Dit Jacco, is van een niet aardse werkelijkheid. Komt mijn omega misschien van Venus, de jouwe is afkomstig van Mercurius, de planeet die het dichts bij de zon staat.
    Gr.
    Fr.

16. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Nog niet gereageerd zie ik ! donders... mja heb het overgrote deel meegemaakt en er zelf ook de nodige tijd aan gespendeerd, dus je weet mijn reactie wel ;)

Kei vet project leuk om te doen ! resultaat is er ook wel naar, van een nette Omega (met history) naar een Unieke en prachtige B1 ! en leuk speelgoed O-)

Groetkes,
    Sjors

17. B-Buster

Haha, leuke reactie Frits. Ik heb dus eigenlijk een ruimteschip?

Inderdaad Sjors, erg leuk speelgoed. Jij kan het weten. :)

18. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Net weer even met een bakje koffie The Revival doorgenomen, ik blijf het toch ernstig gaaf vinden zo'n ombouw. Je moet er maar aan durven beginnen. Je vertelde me ooit eens dat je een 2.5 ofzo erin wou laten bouwen maar je wuifde dat een beetje weg. Nu, jaar of 2 later ligt er een dikke handgeschakelde 3.0 in.. Kan snel gaan. :Y

Nogmaals Jacco, super gedaan! d:)b

Deel Deze Pagina