Project Ony'X' - The revival

Discussie in 'Project X' gestart door B-Buster, 24 jun 2013.

1. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Na een ruime 9 maanden is het dan zover, Project X heeft zijn OOP doop ondergaan op de meeting afgelopen zondag. Tijd voor de complete write-up.
    Zoals inmiddels duidelijk zal zijn is mijn B1 niet ter zielen gegaan maar is dat de basis geweest. Het begon zo’n beetje rond deze periode een jaar geleden met mijn gevoel dat de B2 veel te veel saai woon-werk verkeer onder zich door kreeg en de verhouding zakelijk / fun daarmee niet zo positief was. Dat ging me steeds meer tegenstaan nu die auto is zoals ik hem graag wilde hebben, dus werd het tijd om hem wat te gaan ontzien. Op hetzelfde moment besloot Sjors zijn zwarte Catera weg te doen wat ineens de keuze erg makkelijk leek te maken. Schitterende auto immers en lekker apart / uniek.

Tot ik weer dacht aan het groene apparaat dat al bijna 3 jaar onder zijn pyjama stond te wachten op.. tja waarop eigenlijk. Af en toe mocht hij even naar buiten om in een besloten omgeving nog eens warm te draaien. Dat was het daarna weer, zijn zwarte opvolger ging altijd weer mee terug naar huis. Soms mochten ze nog even samen op de foto, waarbij ik me elke keer weer verbaasde over hoe mooi die groene mica lak is.

Dat staat daar dan maar wat te staan..

Op dat moment was de B1 alweer 10 jaar in de familie, goed moment om er weer eens leven in te blazen? Een 2 liter is helemaal niet verkeerd, maar ben je een 3.0 gewend dan is die kloof toch best groot. Ik sprak er een keertje met Ralph over wat we zouden kunnen doen aan dat 2.0 blok. Spaghetti, chippen, anderen nokkenassen.. Met als idee te zien of we op de 170PK van een 2.5 uit konden komen.

Ralph was er wel voor te vinden, maar reageerde daarop met de vraag: waarom dan niet een 2.5 erin? Tja.. toen de B1 nog de daily was enkele jaren terug was dat éigenlijk al mijn plan. Een vrachtauto doorkruiste dat destijds letterlijk door de Omega een zetje te geven, waarop ik m’n B2 kocht. Waarom nu niet alsnog? Donor auto voor de techniek en ombouwen maar. Toch..?

Ik besloot dat eens rustig te gaan uitzoeken om er daarna richting het einde van 2012 een winterproject van te maken. Tot er een week later een B1 met een lekke 3.0 maar mét compleet Irmscher pakket te koop kwam te staan. Hmm, naast de B2 moest de B1 natuurlijk ook wel een redelijk unieke look krijgen. Met Sjors afgesproken dat we die auto gingen ophalen voor de Irmscher delen. Een motor donor zou nog wel komen, daar was deze te slecht voor. Onderweg naar de handelaar bleek de auto net weggekocht te zijn. Prima, was toch nog te vroeg om ermee los te willen gaan dus tijd genoeg om iets anders te vinden.

Tot er een week later een witte B1 2.0 met eenzelfde kit te koop kwam. APK loos, flink wat werk aan maar wél de complete set. Weer Sjors geactiveerd inclusief Dodge en oprijwagen en enkele dagen later opgehaald op de meest warme dag van die zomer.

Anyway, snel mee dat ding.
    Weggezet met het idee hem spoedig te demonteren en t.z.t. maar eens verder te kijken. Winterproject immers.. Toen had ik wel al besloten dat het geen 2.5 maar een 3.0 moest gaan worden. Als we dan toch bezig gaan, dan maar meteen goed. En dan ook nog handgeschakeld om de fun-factor te verhogen, een automaat had ik immers al.

Na drie dagen stond er vervolgens in Zeeland te koop een MV6 met weinig KM’s en voor een prijs die veel te mooi was om niet alles los te laten, een middag vrij te nemen en meteen die kant op te gaan.

Het bleek inderdaad een erg mooi exemplaar te zijn, voor de verandering klopte het precies met de indruk op de foto’s. Proefrit gemaakt, het blok liep mooi en voelde goed, ik zag geen verknipte bekabeling en alles werkte zoals het moest. Een half uur later was ik de eigenaar van mijn 4e Omega.

Het opvolgende weekend met Sjors weer die kant opgegaan om de MV6 op te halen.
    Onderweg nog even gewisseld

Daar stonden ze dan, wachtend op wat komen ging:

Die avond alle 4 nog eens op een rijtje gezet, wat een mooi uitzicht opleverde:

Nu alles toch voor handen was maar besloten dat het winterproject een zomerproject moest worden. Begin september een paar dagen geprikt met Ralph om de 2.0 eruit te halen en zijn 6 potige opvolger er terug in te hangen.

Ombouw dag 1:

De MV6 voor de laatste keer in één geheel.

In de MV6 geëindigd op 131.659km [​IMG]

Begin van de demontage:

Ralph werd enthousiast:

In een krappe 2 uur alles netjes los gehaald en bij elkaar gebonden zodat er geen kabels stuk zouden gaan:

10 minuutjes later was het gedaan met hem:

Blok eruit, auto eruit. Mooi zo’n Omega Allroad

In hetzelfde tempo de MV6 ontdaan van de aanbouwdelen, waarop die na een uur ook blok-loos was:

Doordat het V6 blok een stuk breder is past dit niet op de motorsteunen die in het subframe van de 2.0 zitten. Scheelt bijna 10 centimeter. Dan kun je creatief gaan doen en een lasapparaat pakken, maar je kunt ook het subframe van de donor afpakken. Dat dus. :p

Aangezien hij daarmee meteen niet meer mobiel ging zijn afgesproken de ombouw later voort te zetten en vervolgens eerst een middag + avond alle bekabeling en mogelijk nuttige zaken eruit gesleurd met Sjors en Ruud.

Daarna werd het tijd voor het grove geschut. Niet geschikt voor OOP’ers die net gegeten hebben:

Hebbes :)

Het frame er vervolgens enkele dagen later onder gezet met Sjors en René.

Vervolgens heeft Sjors nog een paar uurtjes geïnvesteerd in het aanpassen van de kabelboom in het motor compartiment. Meer ventilatoren e.d. dus de kabelboom uit de MV6 werd omgelegd.

Klein detail maar niet onbelangrijk, ook dit pijpje is anders en werd gewisseld:

Klaar voor een motorblok! En dus ombouw dag 2 met Ralph.

Staat ‘m goed. :Y

Tussendoor nog bij Berry een Massa Vliegwiel geregeld, aangezien ik de handbak van de 2.0 wilde koppelen aan de 3.0 en het al aanwezige MV maar 6 ipv 8 bevestigingsgaten had. Dat ging niet passen. Berry to the rescue!

Daarna een testopstelling gemaakt om een eerste start te maken.

Alle klikjes gingen netjes met het op contact zetten, maar starten ho maar. Ralph zijn Diagun wist precies de reden:

De startblokkeringsmodule moest nog omgezet worden. Dat gedaan, sleutel omgedraaid en daar werd een V6 wakker.

Neusje terug erop en het leek zowaar weer een echte auto:

Alles daarna afgevuld, koppeling op druk gebracht en hij kon zijn eerste meters naar buiten maken. Daar de motorruimte uitgebreid uitgespoeld onder kritisch toezicht van z’n jongere broer

Toen kon het eerste proefritje gedaan worden. Daaruit bleek de tellerunit wat afwijking in toeren en snelheid aan te geven. Niet raar, dat was nog de 2.0 unit. Even gewisseld en dat issue was verholpen.

Tijdens het plannen waren we het er al over eens dat er wel wat zou moeten gaan gebeuren om de toeren te drukken. Door de 2.0 bak en het 3.90 differentieel maakte hij wat veel toeren. Ralph had nog een gereviseerd 3.45 diff liggen, wat ik van hem heb overgenomen nadat het de perfecte aanpassing bleek om een 500 toeren te zakken. Met deze combinatie loopt de motor vrijwel gelijk in 5 als aan mijn B2 met automaat in zijn eindtrap. Wel is de handbak een stuk sneller door de kortere overbrengingen van de eerste versnellingen.

Om het differentieel aan de bak te kunnen krijgen was er een kleine mix nodig tussen cardan assen van de 2.0 en de diesel waar het differentieel vandaan kwam.

Inmiddels was het november en stonden er nog diverse details op de agenda voordat ermee gereden kon worden. Planning was dat in december te doen zodat hij het nieuwe jaar weer de weg op zou kunnen. Helaas kwam de B2 daar toen tussendoor met 2 koppakkingen, waardoor de B1 wat vertraging opliep. Tevens jammere timing voor mijn eigen mobiliteit, aangezien ze nu gebroederlijk naast elkaar stonden met elk hun eigen redenen om niet de weg op te kunnen.

Uiteindelijk in januari weer verder gegaan met de B1 waarna deze in februari weer APK had.

Tijdens de eerste echte rit bleek dat deze combinatie nog een vrij positief effect had. Een behoorlijk aardig verbruik voor een 3.0:

Overzichtsplaatje op dat moment:

Vering is hier nog de standaard set, veerpoten vóór van de MV6, achter nog de veren en dempers van de 2.0.

Niet voor lang. Ik had al een hele tijd een Irmscher set liggen wat me wel wat leek voor Project X. Dus omlaag die handel. :D

Scheelt redelijk wat t.o.v. de B2 op wintersloffen:

Beiden op zomerschoeisel:

Met alle details die ik later nog wel in aparte topics zal vermelden tussendoor kwam de meeting erg hard dichtbij, en ik had ook nog de Irmscher goodies liggen. Naast de bumperset inmiddels nog wel het een en ander meer. Dus eind mei maar eens haast gaan maken dat te regelen.

Eerst nog een vers setje middendempers en een Irmscher einddemper gemonteerd.

Daarna de bumpers voorbereid en gemonteerd zodat er een retourtje spuiter gedaan kon worden:

Enkele dagen later leek het al ergens op:

Het resultaat zoals iedereen inmiddels op de meeting heeft kunnen zien:

Tot zover de uitgebreide samenvatting. Maar niet voordat ik Ralph / R & R Cartechnics, Sjors en Ruud heb bedankt voor de vele uren die ze erin gestopt hebben, tevens Peter en zijn mooie Tech2 voor zijn assistentie en de nog aanstaande mod, Berry voor diverse onderdelen en René voor zijn regelmatige bezoek-met-koek om de voortgang te zien. d:)b d:)b d:)b

Klaar zijn we gelukkig nog niet, op de plank liggen o.a. al een setje GTO klauwen, een radio met navi + kleurenscherm en nog een leuk aantal andere upgrades.

Oftewel, to be continued!

2. hugo46

hugo46 Nieuw

Schitterend gedaan Jacco, heb zitten genieten van het hele verhaal, wat een prachtige wagen is het geworden, veel plezier er mee hoor _/-\o_ _/-\o_

gr Hugo

3. Anonymous

Anonymous Guest

Mooi verslag van een schitterend project. Goed om te zien en te lezen hoe iets met "emotionele waarde" verder leeft. Het was interessant om het op z'n tijd van dichtbij te hebben meegemaakt.

Heel veel plezier nog met Project Ony'X' Jacco, maar jou kennende gaat dat zeker lukken.

4. OmegaUser

OmegaUser Nieuw Donateur 2016

Ha Jacco,

Prachtig project d:)b . Dit wordt zo al met al een heel unieke Omega. De enorme berg werk straalt eraf en het resultaat is er echt naar.

Groet,

Walter

5. respect _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Dat ik daar gisteren zo dichtbij gestaan heb, echt respect voor de hele crew

Grt. Hans

6. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Wat moet ik zeggen. Gewoon een hele dikke auto!! Errug mooi die B2 sierlijsten bij de irmscher set. Ook het verhaal van "achter de schermen" is leuk om na alle mysterie te lezen.

Gr. Paul

7. Berry

Berry Nieuw

d:)b
    Wel grappig dat ik dat witte hok net verkocht had aan een Hagenees,en dat uitgerekend jij dat ding weer van hem koopt,wat een toeval :)

8. richard66

richard66 Nieuw

Is echt een mooie omi geworden d:)b d:)b d:)b

Na een hoop werk :Y

Kreeg alleen beetje pijn in de buik toen ik dat MV6 je zag :?

Gr, Richard. :b

9. renepaul

renepaul Nieuw Donateur 2016

Volgens mij is dat een kleur Z359 ?
    Vindt dat een prachtige kleur, zeker als de zon er op schijnt.

Mooi gedaan Jacco d:)b

10. IN2thaDO

IN2thaDO Nieuw Donateur 2016

Mooi project kerel! Ziet er strak uit! Jammer dat ik haar niet in het echt heb kunnen bewonderen maar dat komt nog wel :)

11. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Jacco,
    Wat een prachtige resultaat hebben jullie hier neer gezet, en zoals ik al vertelde wat een mooie aparte kleur.
    Normaal is groen niet zo mijn kleur maar deze met de zon erop....... d:)b d:)b d:)b _/-\o_
    Ook is het leuk om jouw v12 eens te kunnen bewonderen zo netjes gebroederlijk naast elkaar.
    Ook de mannen die hier allemaal een steentje aan bijgedragen hebben ....helemaal top!

Kortom een prachtige verhaal en fotoverslag van deze ombouw helemaal top!!

12. Colinh

Colinh Nieuw Donateur 2016

Heel gaaf !!! *O* *O* *O*

13. carenbar

carenbar Nieuw Donateur 2016

Leuk verslag we w8en wel weer op what Will come more _/-\o_

14. Gaaf verslag met dito resultaat.
    Mooi op op deze manier de Omega toch binnen de familie te houden.

Aanschaf van een 3.0 met handbak was waarschijnlijk makkelijker en goedkoper geweest, maar ook minder tof d:)b
    Mooi project :Y

BTW: ga je de auto nog omkeuren bij het RDW ?

Groetjes

Lars

15. wybe

wybe Nieuw

Staat echt super die irmscher bumpers!!
    Staan bij mij ook nog op het verlanglijstje!

Is veel dikker zo!

Gr. Wybe

16. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Iedereen bedankt voor de leuke reacties. :)

Dank Hugo. Heb geprobeerd er een leuk verhaaltje van te maken, hebben jullie lang genoeg op gewacht. :s

Nou inderdaad, kleine wereld. Daar kwam hij inderdaad vandaan. Jong mannetje die dacht hem te gaan opknappen. Was ie echt niet meer waard. Volgens mij was de kilometerstand ergens onderweg ook nog teruggedraaid. :p

Inderdaad zonde van de MV6, daar heb ik bewust ook verder niet meer mee gereden. Geen band mee opbouwen, moest uit elkaar. Gelukkig leven er een hoop onderdelen al voort bij diverse OOP'ers.

Klopt!

Erg mooi in de zon inderdaad. Wel lastig om dat op de foto vast te leggen, René kreeg helaas ook weinig kans met z'n dikke camera afgelopen zondag. Volgende meeting weer een kans (tenzij de B2 dan mee gaat :p )

Thnx :)

Jammer man, ik had het leuk gevonden als ze even naast elkaar hadden kunnen staan. Maar dat komt nog wel!

Haha, ja mooi die V12.

Weet je nog dat je afgelopen zomer een keer bij ons langs kwam? Toen stond het hele spul achter toen je kwam aanrijden, MV6 was toen nét opgehaald.. had m'n B2 er toen even voor gezet. _O-

De auto heeft voor mij voldoende waarde om het op deze manier gedaan te hebben in plaats van hem kant en klaar te kopen. Dat had inderdaad heel wat goedkoper geweest, maar lang niet zo leuk. We hebben een hoop lol gehad en er zat verder toch geen haast achter. Daarbij was de auto met irmscher set een stuk goedkoper dan de losse bumpers die hier en daar op eBay verschijnen.

Ik ga hem inderdaad nog bij de RDW netjes laten omkeuren. Voordien wil ik hem eerst helemaal in orde hebben, sinds de verlaging is hij blijkbaar moeilijk uit te lijnen doordat ze met die moderne uitlijnbruggen nu allemaal maar kiezen voor een Omega met Sport onderstel. Dat komt niet overeen met de Irmscher dempers en veren die er nu onder zitten, waardoor de voorwielen te schuin staan. Ik ben dus nog op zoek naar een fatsoenlijke uitlijner die wat mij betreft z'n waterpasje ertegen hangt zolang hij daarna maar wel goed spoort. Nu ligt ie super in een bocht maar rechtuit is er niet bij zonder bijsturen. Ook moet er voor die tijd nog een verse set remmen op incl. de GTO's.

17. René-MV6

René-MV6 Nieuw Donateur 2016

Woorden schieten te kort 8) .

Dus daar is die mooie einddemper :9.

18. Bosshawg

Bosshawg Nieuw Donateur 2016

schitterende wagen! echt wat een resultaat!
    Mag ook wel na zo veel bloed zweet en tranen (en onderdelen) :)

geniet van de wagen!
    d:)b d:)b

19. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Op de meeting al over gekletst, maar wat een resultaat! Erg dik! Die achterbumper en skirts kende ik niet maar vind ze zeer mooi staan in vooral deze kleur. :Y

Wat een werk is het allemaal geweest zeg als ik dat zo zie. Grote klasse van genoemde partijen! d:)b

Mooie wagen dus, ga je veel plezier aan beleven. :*)

20. Jevv

Jevv Nieuw

Echt een heel tof project! Ik wou dat mijn Onyxje er zo bijstond :$

Deel Deze Pagina