Project Executive: spoelen automaat + stellen rembanden

Discussie in 'De B2 V6 Executive' gestart door B-Buster, 10 jun 2012.

1. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Gisteren had ik een date met Ralph / R & R Cartechnics om de automaat laten spoelen.

Ondanks dat de baknetjes schakelde en een aantal mede OOP'ers reeds hadden opgemerkt dat mijn automaat zijn werkje mooier deed dan die van hun stond dit toch al een tijd op de to-do lijst. Mede doordat ik de ervaring heb met de gespoelde bak van Sjors zijn MV6. Die schakelde nog een stuk mooier.

Na wat contact met Ralph heb ik op zijn aanraden via Ebay een filter, pakking en 6 liter Dextron III olie besteld. Dit omdat de VOD voor het filter erg hoge prijzen lijkt te hanteren. Hoe dit nu precies zit is niet helemaal duidelijk, Ralph refereerde aan een prijs van rond de 170 euro o.b.v. een eerdere spoelbeurt, Vega had via de VOD een prijsopgave van rond de 200 euro gehad en Sjors heeft destijds iets van 60 euro berekend gekregen.

Hoe dan ook, via Ebay zit de set met filter, pakking en olie op 80 euro incl. verzendkosten. Aangezien ik wel originele olie wilde voor het afvullen heb ik deze 6 liter als spoelolie gebruikt en 7 liter bijbesteld bij de VOD.

Na het spoelen heeft Ralph tevens de rembanden bijgesteld. Toen de klus geklaard was en ik rustig een eerste rondje heb gereden was al duidelijk dat de bak zijn werk veel rustiger deed. Tijdens de terugweg naar huis in de bekende omgeving nog wat getest. Opschakelen gaat mooier, vrijwel schokvrij en hij loopt makkelijker door de versnellingen heen. Laat bijv. bij 75 het gas los en hij gaat schokvrij van trap 3 naar 4 en lockup door. Ook bij het uitrollen en dus terugschakelen voel je amper nog iets.

Al met al een hele geslaagde operatie, ik kan iedereen aanbevelen Ralph dit kunstje te laten herhalen.

Hierbij een overzichtje van de gedane werkzaamheden:

Plug eruit en de olie eruit laten lopen:

Leegpompen van de bak met behulp van een na gisteren goed gesmeerd pompje :p

Hierbij is +/- 3,5 liter uit de bak gehaald. Een zelfde hoeveelheid spoelolie vervolgens terug erin gedaan, auto gestart en even door alle standen van de automaat geschakeld.

Daarna volgde eenzelfde ronde: olie eruit, verse spoelolie erin en weer even laten lopen.

Hierna zag de olie er alweer mooi rood uit, dus de carter van de automaat weer leeggehaald en deze keer gedemonteerd.

Afdekplaatje rembanden losgehaald:

Deze schoongemaakt, let daarbij op dat de pakking die op de rand zit intact blijft. Niet met een ontvetter aankomen.

Filter gedemonteerd:

Let op de pakking van de filter, die blijft achter. Deze moet je verwijderen aangezien deze ook op een nieuwe filter zit. Blijft hij zitten dan drukt hij de nieuwe filter stuk als deze aangedraaid wordt.

Nog wat schoonmaakwerk:

Toen kwam Ralph in actie met zijn verse momentsleuteltje:

Rembanden stellen:

Verse filter:

En toen was het tijd om de carter terug te plaatsen. Hier met een verse rubberen XL pakking:

Alvast zover mogelijk vullen, scheelt weer tijd en geknijp in flessen:

Hierna helemaal afvullen. Uiteindelijk bijna 6 liter bijgevuld, dus is er een kleine 1,5 liter achtergebleven. Wil je die eruit halen dan moet de bak eraf.

Zoals boven al beschreven is het resultaat geweldig. d:)b

Met dank aan:

2. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Re: Project Executive: spoelen automaat

Mooi verslag, wil ik bij mij ook nog een keer laten doen.

3. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

ik miste je gisteren al.

4. Vega

Ja weet ik, ik wilde je een "ontspannen" rustige dag gunnen. _O-

5. B-Buster

Mislukt. :p

6. Niels

Niels Nieuw

Zeker een mooi verslag, en mooi om te horen dat de bak nu nog beter schakelt....

Dit staat bij mij ook zeker nog op het verlanglijstje!

Groeten,

Niels

7. jacques

jacques Nieuw Donateur 2016

heb al vaker de therm rembanden gehoord in de aut. wat doen die precies en wanneer zouden die bij gesteld moeten worden, wat merk je dan wel of niet

8. Vega

Jammer. _O-

:w

9. Ralph

rembanden: rembanden zorgen zoals het woord al zegt dat de secundaire as even geremd word zodat een volgende versnelling erop gezet kan worden.
    met andere woorden: een veredelde koppelingsplaat/ pedaal.

wat merk je als het niet goed is: .1 later overschakelen
    .2 een schop in je rug tijdens schakelen (extreme geval)
    .3 te snel terug schakelen als je gas geeft, slechte lock-up.
    .4 bij zware trekkracht blijven schakelen, zowel op als neer het dus niet kunnen vinden van de juiste versnelling.
    .5 tijdens inschakelen voel je de kont heftig zakken, het zogenoemde klappen.

dit zijn zo'n beetje de hooft punten.
    de bak moet boterzacht schakelen.

10. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Hey Ralph,

Na dit verhaal gelezen te hebben en ff een PB naar Jacco gestuurt te hebben :) , denk ik dat bij mijn wagen de rembanden sowieso eens gesteld moeten worden. Heb last van punt 5. Ook heb ik dat als hij in de overdrive schiet bij de 90km/u en ik wil toch nog een beetje gas bij geven omdat hij dan niet lekker doortrekt, hij gelijk 2 versnellingen terug gaat wat een beetje overdreven is en vooral aandachttrekkend :S hahaha.
    Zal je ff een PB sturen. ;)

Gr. Paul

11. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Met de eerste proefrit na deze werkzaamheden ben ik mee geweest, hele grote vooruitgang ! ben regelmatig met Jacco mee mogen rijden, de lock-up bij resp. 80km/h kwam nogal ruig in.. ik was dit niet gewend van zowel de MV6 als de Catera.

Dat is nu wel anders ! tevens merk je het 'terug schakelen' niet meer bij Jacco ! bij afremmen op een stoplicht aan bijvoorbeeld, dat voel ik bij de Catera wel wat.. niet storend, maar nu ik weet dat dit niet hoeft (ben niet bekend met de Catera automaat) wil ik dit ook zeker bij m'n Cadillac Catera eens laten doen ! verder schakelt i geweldig, Vrijdag nog een hele rit gedaan met Jacco in de Catera, waarnaar ik de opmerking kreeg, "Ik wil een Catera bak onder m'n Omega!' nou volgens mij hoeft dat nu niet meer ;)

Groet,
    Sjors

12. B-Buster

Haha, niet direct meer nee. Tegen de tijd dat die Catera bak gespoeld is voel je volgens mij helemaal níets meer in dat apparaat.

En ik wilde geen Catera bak onder m'n Omega maar een complete Catera. :p

13. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Zo te horen heb je Jacco weer behoorlijk blij gemaakt Ralph.
    Weer netjes gedaan! d:)b

@Jacco,
    En weer een mooi en vooral duidelijk verslag! _/-\o_

14. Ralph

ik ga jou ook blij maken.

15. B-Buster

Mij heb je in ieder geval héél erg blij gemaakt.

Vandaag voor het eerst wat meer gas gegeven, met vlot inhalen van bijv. 50 > 80 merk je dat hij sneller en tegelijk rustiger terugschakelt en bij de bereikte snelheid vlot en vrijwel schokvrij van de 3e trap naar de 4e en meteen daarna naar overdrive gaat. Tevens vind ik het terugschakelen makkelijker op te roepen doordat hij beter doseerbaar is.

Zeker dat rembanden stellen merk je goed, het is duidelijk voelbaar dat alles strakker op elkaar is ingespeeld daar beneden.

Ik heb een hoop regen en file gezien deze week maar ik zit hierdoor continue met een big smile achter het stuur. Wat een verschil zoiets kan maken.

Wederom dus een dikke d:)b voor Ralph z'n vakwerk.

16. Anonymous

Anonymous Guest

Geweldig Jacco

Dan ben ik de volgende die dat door Ralph laat doen gelijk i.c.m. de distributieriem _/-\o_

17. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

René,
    Dus die Omega van jou krijgt een nieuw setje steunkousen! :p

-- 14 jun 2012 23:28 --

Ik weet het, en daar kijk ik ook naar uit. :Y

18. kikske

kikske Nieuw

Misschien een domme vraag, maar je het de pan die je gedemonteerd hebt, en daarvoor staat nog een klein pannetje, waartoe dient deze?

19. Ralph

daar achter zitten de selonoids verstopt.

Deel Deze Pagina