Project Executive: PU mod + verse middendempers

Discussie in 'De B2 V6 Executive' gestart door B-Buster, 23 mrt 2014.

1. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Nadat we afgelopen maand mijn MV6 gedaan hebben en de afgelopen weken Ruud zijn Omega voorzien is van PU bussen, was het vrijdag en gisteren tijd voor mijn B2.
    Vooraf heb ik een uitlijnrapport laten maken van de stand op dat moment. Mijn voorwielen heb ik destijds vrijwel recht laten zetten i.p.v. negatief zoals het zou moeten volgens de specs, dat bleek toen de beste oplossing om hem goed rechtuit te laten gaan op de snelweg. Gezien het resultaat bij Ruud zijn Omega een week eerder wilde ik ze nu gewoon hun werk laten doen maar wel ergens op terug kunnen vallen mocht dat tegenvallen.

De ingrediënten:

Voor deze ronde stonden ook de draagarmbussen van de draagarmen achter op de agenda, daar zijn we mee begonnen.

Bleek best nodig te zijn

Bij de voormeting begon ineens een middendemper te rammelen. Ik had het al eerder gehoord, maar nu bleek de Omega besloten te hebben dat hij de 2 verse Eberspacher dempers die al een jaar of twee voor hem klaar lagen gemonteerd wilde hebben. Een of meerdere schotjes waren vrolijk door de oude demper aan het dansen en ik miste ook wat vermogen, tijd voor vervanging.

Aangezien we nog wel nieuwsgierig waren of we hem met een gerichte klap het zwijgen op konden leggen greep Mr. Metalrush een van zijn favoriete werktuigen. Resultaat was niet geheel bevredigend, dus enige tijd later was dit ervan over..

Natuurlijk zat het allemaal weer lekker vast, dus zijn andere trouwe vriend werd uit de kast geplukt..

Slopen.. uhh.. slijpen maar

De einddemper, drie jaar na montage nog steeds in prima conditie

Mooie gelegenheid om de chromen eindstukken weer te laten glimmen

Zonder dempers konden we makkelijk bij de draagarmbus aan de linker kant, dus die werd gewisseld:

Nieuw uitlaatspul eronder

Verder met de draagarmen aan de voorkant. De voorste bussen daarvan hadden behoorlijk wat speling. Na demontage bleek dat de linkerkant geen olievulling meer had, rechts wel.
    De linker arm:

Het zijn nog de originele armen waar ik 4 jaar geleden nieuwe rubbers in heb laten zetten. Inmiddels 13 jaar oud dus. Om ze goed te beschermen heb ik de fabriekswax eraf gehaald en ze een tectyl kuurtje gegeven

van
    via
    naar

Daarna zelf de achterste rubbers erin geperst, PU's erin geschoven, gemonteerd en weer naar de uitlijner.

Morgen eens meemaken hoe hij rijdt op de bekende route naar/van mijn werk, de eerste indruk was erg positief. Geen gewaggel meer bij drempels, sowieso voelt hij een stuk stugger aan, voor heeft dat uiteraard met de PU's te maken, maar ik vind het verschil met de bussen in de draagarmen achter ook enorm. Een hele verbetering.

2. richard66

richard66 Nieuw

Zo jullie zijn weer goed bezig geweest .
    En ziet er weer goed uit d:)b d:)b

Gr Richard.

3. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Netjes gedaan weer, en wees maar blij dat je de originele uitlaat nog had.
    Die Franse dingen vind ik maar niets.

4. B-Buster

Ik ook niet. Hangen onder de MV6 maar het klinkt gewoon minder fraai. Niet slecht, maar ik vind het toch jammer.

5. rtvankampen

rtvankampen Nieuw Donateur 2016

Meneer de Buster,

Weer goed bezig geweest nieuwe rubbers rondom, nieuwe pijpen en het chroom weer netjes opgepoetst. Dan voelt het allemaal ook weer wat beter. Veel rijplezier!!

Ge Rob vK

6. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Mooie en nuttige operatie overall! :*)
    Fijn idee al die nieuwe onderdelen eronder. :Y

7. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Dat geeft weer een enorm rijplezier samen met de nieuwe bandjes. En wat ziet die achterkant er toch dik uit zo op de uitlijnbank :).

Gr. Paul

8. Niels

Niels Nieuw

Zeker! Goed bezig geweest:cool:

9. B-Buster

Update: sinds maart inmiddels 7.000km met de B2 gereden en 7.500 met de MV6 na bij beiden de PU mod uitgevoerd te hebben. Mijn B2 had ik destijds laten uitlijnen naar specificaties zoals die voorgeschreven werden, met de voorwielen redelijk negatief. Daar was ik uiteindelijk niet tevreden over, dus met de voormeting teruggegaan naar Ron van Empel en daar hebben ze hem teruggezet naar die waarden. Rechter wiel iets rechter dan links om het weglopen naar rechts te voorkomen (aangezien al onze wegen iets naar rechts aflopen). Inmiddels met die setting 1.000km weggereden en ben er nu erg tevreden over.

De PU's opzich doen het perfect, m'n B2 is nog altijd trillingsvrij, spoort uitstekend, ligt stukken beter in de bocht en de banden slijten bij beide auto's netjes.

10. renepaul

renepaul Nieuw Donateur 2016

Niet mee naar Engeland gaan dan ;)

Deel Deze Pagina