Project Executive: Nieuwe veerpoten

Discussie in 'De B2 V6 Executive' gestart door B-Buster, 23 aug 2015.

1. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Na begin dit jaar bij de MV6 alle dempers en bijbehorende rubbers en lagers te hebben vervangen in de ophanging was de onvermijdelijke conclusie dat daardoor merkbaar was dat dezelfde onderdelen bij de B2 aan vervanging toe begonnen te raken. Zover mij bekend was het allemaal nog origineel dus gezien de leeftijd niet gek, het veergedrag was opzich nog prima maar hij had wel een irritante trilling ontwikkeld die langzaam wat meer merkbaar werd. Ik ben allergisch voor trillingen, dus daar moest wat aan gebeuren. Helaas had de MV6 een structurele behoefte aan aandacht, dus kwam het er een tijdje niet van. Deze week dan toch eens tijd voor gemaakt.

Zeker 2 jaar geleden had Vega al een setje originele dempers voor mij geregeld toen die bij zijn VOD verkeerd besteld waren, deze toen gekocht en op de plank gelegd. Om het een gelijkwaardige set te houden recentelijk ook een setje originele dempers voor de achterkant besteld incl. montagekit. Afgelopen vrijdag zouden Ruud en ik ze samen monteren, hij had echter die dag nodig voor wat belangrijker zaken dan blik en veren, dus zelf aan de knutsel gegaan. Uiteindelijk goed gelukt ondanks de hitte. Op het oog het camber ingesteld en bij uitlijnen bleek dat nauwelijks aanpassing nodig te hebben. _O-

De doosjes zoals ik ze al zo vaak was tegengekomen en had verplaatst de afgelopen jaren :p

Nieuwe toplagers, rubbers, versterkte stabilisatorstokken

De moegestreden demper

Veer omgezet naar nieuwe

En weer 2 mooie verse dempers gemonteerd

De trilling vanuit het onderstel leek daarmee verdwenen zo dacht ik te merken, had er wel een nieuwe voor teruggekregen vanuit de voortrein.

Dagje later naar Ron van Empel geweest om te laten uitlijnen

Tevens de voorbanden nog laten balanceren op de uitgebreide manier, en nu weer trillingsvrij en strakke wegligging. d:)b

2. lowflyer

lowflyer Nieuw

Jij hebt ook weer niet echt stil gestaan. De enige vraag die ik me stel. Waarom een volledige nieuwe originele ophanging en bijvoorbeeld geen verstelbare van een kwalitatief goed merk. .? Is toch altijd leuk als je alles perfect kan afstellen naar je eigen goesting. En naar mijn mening is de originele ophanging nu ook weer niet zo wauw.

Hiermee wil ik je werk en of meningen over de ophanging niet afkeuren maar vraag het me gewoon af

3. B-Buster

Ik begrijp je punt wel. Ik ben tevreden zoals de standaard demping zijn werk doet als het allemaal vers is. Dat is zeker niet te vergelijken is met een demper die misschien niet veel km heeft gereden, maar toch 10+ jaar oud is. Moet voor mij wel (vergelijkbaar met) origineel zijn, de aftermarket oplossingen van diverse merken vind ik te stug. Onder de MV6 zit een complete set van Sachs, niet via de dealer, ben ik zeer content mee. Sachs is dan ook wel de OEM leverancier van Opel, daar zijn de originele dempers ook van.

Daarbij heb ik geen rijstijl die een meer verstelbare ophanging tot zijn recht zou laten komen en ben ik van mening dat je wel een mooie instelbare demper kunt hebben, maar er toch een beperking zit in de mogelijkheden van de vrij basic ophanging die Opel gebruikt heeft in de Omega. Verlaging wil ik niet bij de B2 en MV6. Ik heb er al eentje die verlaagd is en dat vind ik genoeg. Het rijdt erg leuk en staat nog beter, maar als ik daar een week mee gereden heb vind ik het altijd weer erg fijn om in deze of de MV6 te stappen.

Vandaar deze keuze.

4. lowflyer

lowflyer Nieuw

Oké dan. Daar kan ik inkomen. Ik rij ook graag verlaagd rond. Maar ben ook blij als ik met mijn station kan rijden is inderdaad wel comfortabel tov een verlaagde. Maar ik wist niet dat je er eentje had die verlaagd is.

5. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Mooi werk Jacco. Je zit niet stil de laatste tijd maar het resultaat is er dan ook naar.

6. B-Buster

Heb ik :)

7. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Werd wel eens tijd voor de upgrade. _O-

8. rtvankampen

rtvankampen Nieuw Donateur 2016

Netjes B de Buster, mooi klusje op een warme zaterdag en ook fijn dat het naar het gewenste resultaat heeft geleid.

Gr Rob vK

Deel Deze Pagina