Project Executive: Garagetopic

Discussie in 'De B2 V6 Executive' gestart door B-Buster, 13 feb 2010.

1. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Netjes Jacco! :)

2. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Gisteren is er weer een hoop gedaan. Zoals hier beschreven is de automaat gespoeld. Hierbij gaan de kuddo's naar Ralph en Ruud voor de uitvoering hiervan. Wat een vooruitgang kan een stukje onderhoud zijn... geweldig. :)

Tevens mijn cardan as teruggeplaatst. Deze is voorzien van een nieuwe lager en hij is opnieuw gebalanceerd.

En tot slot 6 nieuwe bougies, de oude waren hard aan vervanging toe. Stationairloop is nu ook weer erg mooi.

Het was weer een vruchtbaar dagje. d:)b

3. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Top Jacco! :)

4. B-Buster

Gisteren weer wat geknutseld en gesleuteld.

Even met de dremel bezig geweest in m'n asbakje. Daar zat het bedieningsklokje van m'n standkachel al in maar deze kopte af en toe de middenconsole bij dichtmaken. Dus even iets verder laten zakken. Foto ontbreekt atm. :p

Daarna de ECC. Afgelopen winter moest hij al een paar graden hoger worden ingesteld dan ik gewend was voordat het lekker warm werd. Tijdens de paar warme dagen de afgelopen maanden bleek dat ook het koelen hem niet helemaal lekker meer afging. Bij uitlezen met de Tech2 bleek dat de sensor in de ECC niet correspondeerde met de sensor die de buitentemperatuur doorgeeft. Ik had afgelopen winter al een nieuwe ECC unit gekocht voor de voorraad, dus werd het tijd die uit zijn verpakking te lokken.

Daarna erin gezet en toen.. tja.

Die doet niets aangezien hij echt nieuw was en dus niet geprogrammeerd.

Gelukkig was Vega in de buurt met zijn Tech2, dus even later waren alle parameters goed ingevuld en heb ik nu een veel beter werkende ECC. Paar graden omhoog of omlaag resulteert niet meer in een ineens wakker geschrokken ECC die ineens de aanjager op volle toeren laat blazen, deze regelt z'n werk veel beschaafder.

Ook lagen er nog 2 verse lambdasondes van Bosch klaar nadat Ralph een paar weken geleden een read-out van enkele minuten had gedaan waarop zichtbaar werd dat de injectie in de rechter cilinderrij achterbleef. Dit was te herleiden naar de rechtse lambdasonde die duidelijk minder was dan die van de linker katalysator. Daar meette de lambdasonde nog wel de juiste waardes.
    Om het in evenwicht te houden meteen 2 nieuwe besteld welke door Ruud, nadat bij 1 kat de schroefdraad opnieuw getapt was, er netjes ingezet zijn.

Tenslotte mijn handremgreep, waarvan de lederen bekleding wat beschadigd was, eraf geknipt en het laatste losliggende onderdeel van de Vauxhall waar mijn interieur uitkwam een nieuw leven in geblazen:

5. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Vooral dat laatste beetje maar o zo belangrijk beetje aandacht van mijn kant doet het 'm hé d:)b

6. Janneman

Janneman Nieuw Donateur 2016

Krijg er gewoon kippevel van, wat netjes Jacco.

En dan deze foto. _/-\o_ _/-\o_ 8)

7. B-Buster

Mooi he zo'n vers paneeltje. _/-\o_

Ik ben er 3 kwartier druk mee geweest, jou laatste zetje was bijna net zo bepalend voor het resultaat. :p

8. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Ik vroeg mezelf al een hele tijd af als ik m'n climate control een graadje hoger zette of anderen het ook hebben dat ze dan ineens een ander kapsel hadden, oftewel hij ging als een gek blazen.
    Airco werkt verder goed, is vorig jaar gevuld.
    Het is redelijk irritant want de radio is bijna niet te horen op normaal volume en je moet zo HARD tegen elkaar praten.

Gr. Paul

9. Anonymous

Anonymous Guest

Wereld foto Jacco, m'n complimenten. _/-\o_ Perfect.

10. B-Buster

En dat met een simpele Ixus. :D

Thnx!

11. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Heb jij trouwens ook spoorverbreders onder je Omega Jacco? zo ja, welke maten? Ik kan een setje op de kop tikken, maar ik weet niet of dat gaat passen allemaal. 2x 25mm aan de voorkant en achterkant links en rechts, net zoals Niels heeft. Maar met die sportveren die eronder komen weet ik niet of de wielen dan bij het inveren en sturen de wielkasten raken... Want dat moet ik niet hebben natuurlijk. Wat is jouw ervaring hiermee? :)

12. B-Buster

Nee, die heb ik niet en komen er ook niet. Ik ben er geen fan van gezien het gewicht van de auto en de km's die ik ermee rijd. T/m 20mm blijven het schijven die ertussen komen te zitten, dus heb je langere bouten nodig waar dus meer kracht op komt te staan. Vanaf 25mm hebben de spacers hun eigen bevestigingspunten en zet je je wiel vast op de spacer. Ik heb daar niet echt een lekker gevoel bij, zeker omdat je dan weer een punt hebt dat voor trilling kan zorgen. Als ik érgens allergisch voor ben...

Ik neem liever een set wielen die een ET waarde hebben waarmee de wielen er meteen mooi onder staan.

Onze Omega Dokter was er ook niet zo'n fan van hoorde ik van hem.

13. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Ik denk namelijk zelf ook dat wat jij zegt. Ik denk ook dat je met spacers een hogere slijtage krijgt aan de wiellagers en fuseekogels. Ik rijd ook zo'n 1200 km per maand, en dus worden die bouten wel erg belast heb ik het idee. Ik zit wel te denken om alleen achter 15mm te plaatsen, gewoon net wat meer naar buiten lijkt me wel mooi.

Thanks voor je snelle reactie trouwens. :)

14. B-Buster

Ik zit op 2500km per maand, dus voor mij is het in ieder geval geen succes.

Ik weet niet precies wat nu beter (of minder slecht) is, langere bouten of wat bredere spacers die je apart vastzet. Wellicht kan Ralph daar t.z.t. nog wat nuttigs over roepen.

15. Niels

Niels Nieuw

Bij Porsche zijn spacers tegen meerprijs af fabriek mee te bestellen!

Vwb wiellagers e.d.maakt het natuurlijk niet uit of jij spacers hebt, of een lagere et waarde.

Er zijn geen origine velgen te koop die de wielkasten mooi vullen, zeker niet als je auto verlaagt is (dan staan de bovenkanten van de velgen verder naar binnen) of je moet hele dure (lees brede) achterbanden willen, wat ook weer het weggedrag beïnvloed!
    (bij droog meer onderstuur, en bij nat meer overstuur) + nog meer rolweerstand....

Een spacer van 20mm heeft nog een opstaande rand in het midden, de spacer centreerd dan op de naaf, en je wiel weer op de spacer.
    (wel langere bouten nodig)
    met een spacer van 10mm gaat dit niet, want dan raakt de spacer de naaf van de auto niet meer, aangezien de originele opstaande rand ook iets van 18mm is.

16. B-Buster

Nou, die spacers.. inmiddels heb ik ze er zelf ook opzitten. Wel uitsluitend voor de achterwielen, Ralph was stellig in het afraden zoiets voor te gebruiken.

Ter referentie wat foto's van vorig jaar zonder spacers. Ik stoorde me toen al behoorlijk aan de ver naar binnen staande achterwielen, zeker ten opzichte van mijn zomerset was dat verschil gigantisch.

Na montage 20mm (per kant) H&R spoorverbreders:

En zo rij je vrolijk op je winterrubbers, begint er afgelopen maandag een spanrol te gillen. Ik 's avonds de auto even op de brug gezet zie ik een vers oliespoor langs de automaat naar beneden lopen. Ralph een fotootje gestuurd waarna het advies volgde niet meer te rijden. Ok, doen we dan dus niet. De volgende dag samen met hem kijken en wat ik al enige tijd aan voelde komen werd bewaarheid: koppakking lek.

Gelukkig op tijd gesignaleerd zodat er geen schade aan de koppen aanwezig is. Na demontage was duidelijk dat de linker pakking helemaal gaar was. Daarop besloten ook de andere kant meteen open te trekken en te vervangen. Geen overbodige luxe zo bleek.

Links was gaan lekken precies in het hoekje bij cilinder 6 achteraan het blok, vandaar het oliespoor over de automaatbak:

Nieuwe onderdelen besteld

En opbouwen maar weer.

Gisteren afgemaakt en 's avonds met Ruud en Sjors een retourtje naar Peter gedaan. De eerste 250km zitten er dus alweer op. Rijdt weer als vanouds op een flinke olielucht na, dat zal er even uit moeten trekken.

De pakkingen zijn waarschijnlijk zo weggerot door gebruik van de blauwe koelvloeistof. Ik gebruik alweer enige tijd de rode variant maar heb een jaar in onwetendheid met de blauwe gereden.

Kuddo's weer voor Ralph zijn vakwerk en ook Ruud en Sjors bedankt voor de hulp en vervoer van deze op dat moment autoloze ziel. _/-\o_

17. Colinh

Colinh Nieuw Donateur 2016

Dat zijn toch berichten die je niet wilt krijgen :H

Maar goed dat het is opgelost, kan je voorlopig met gerust gevoel rijden dat je pakkingen heel blijven d:)b

Catera grille staat ook super :9~ :9~

18. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Oei, wat een drama ineens zeg! Ik hoop het ook zo lang mogelijk uit te kunnen stellen zo'n reparatie.
    Trouwens, ik zie geen GM op de pakkingen staan?? 7(8)7 7(8)7 Hihi, had het al van Ralph vernomen afgelopen vrijdag via de telefoon.
    Maar je kan er voorlopig weer mee vooruit d:)b .

Gr. Paul<br /><br />-- 09 dec 2012 21:45 --<br /><br />O ja, ik zag je een tijdje geleden dus rijden op de N279 van Veghel richting Den Bosch. Ik was met zo'n gele kanarie wagen van de Jumbo. Ik zag die grille en ik dacht :S , was dat nou iemand van het OOP? Ja dus, zag ik op je laatste foto's, staat echt super die grille.

Gr. Paul

19. B-Buster

Haha goed mogelijk, ik woon in een dorpske langs de N279. :p

En nee inderdaad geen GM op de pakkingen, volgens Ralph zijn deze beter.

20. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

victor reinz dubbel geweven race koppakkingen met kopbouten. beter dan GM die eigenlijk ongevoelig moet zijn voor de blauwe maar helaas.

Deel Deze Pagina