Probleem met homokineet

Discussie in 'Onderstel' gestart door Milord, 11 aug 2014.

  1. Milord

    Milord Nieuw

    Ellende: zit in het zuiden van Kroatië en de linker steekas begint te tikken, eerst enkel in de bochten maar nu ook al rechtuit.

    1: geraak ik hier veilig mee terug in BE?
    2: iemand ervaring wat zo'n grapje kost.

    Omega heeft inmiddels 220.000km en als de kosten te groot worden vrees ik dat hij eruit gaat, er zijn werkelijk nog niets als grote kosten aan geweest.. ben het een beetje beu!
     
  2. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    De kosten zullen het niet zijn, andere aandrijfas erin en probleem is opgelost.
    Of je ermee thuiskomt geen idee, als het niet erger wordt dan zou het misschien gaan, maar beter is gelijk vervangen.
     
  3. tonboy

    tonboy Nieuw Donateur 2016

    Berry heeft hier ervaring mee, heb hem daar wel eens over gesproken en hij zei dat ondanks het geluid wat ze kunnen maken, ze nog heel veel km mee kunnen.
     
  4. carenbar

    carenbar Nieuw Donateur 2016

    Hij kan het 100 km volhouden maar ook 2000 km,in de gaten houden wat hij gaat doen de komende dagen.
    En anders iets van de ANWB bellen .of als je er nog lang genoeg zit Berry er een oplaten sturen onder priorety
     
  5. Milord

    Milord Nieuw

    Ik zit hier tot donderdagavond, en heb niet genoeg tools bij om de reparatie uit te voeren.

    Hij zal er dus wel moeten mee thuiskomen, een goede 1600km, laat ons hopen!

    Is zoiets makkelijk zelf te repareren? lijkt me een hele klus om zo'n ding te vervangen?

    @ Berry: PM je even wat zo'n ding bij jou incl verzending kost?
     
  6. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Nee is niet moeilijk, je moet de aandrijfas vervangen.
    8 bouten aan de wielkant en dan uit het differentieel trekken.
     
  7. Milord

    Milord Nieuw

    Zo, de steekas is inmiddels normaal gezien onderweg van bij Berry naar BE, waar ik 'm komend weekend zal repareren.

    Hopelijk geraak ik zonder problemen thuis, maar voor moest iemand het ooit voorhebben, als ik thuis geraak heb ik er ruim 4000km mee gereden sinds de symptomen begonnen, 't kan een geruststelling zijn voor iemand!

    voor de geinteresseerden:
    Daarnet nog even contact met m'n maatje bij de Opel garage in Leuven:
    Nieuwe kop zijn er nog 4 van in omloop in heel europa, 192,50 euro ex BTW
    Nieuwe steekassen zijn er nog 3 in europa, 885,00 euro ex BTW
     
  8. tonboy

    tonboy Nieuw Donateur 2016

    Via Spidan zijn die aandrijfassen gewoon leverbaar, € 238 per stuk
     
  9. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Let goed op met het losdraaien en vastzetten van de inbuskoppen aan het wiellager.
    Je hebt daar door de steekas, en schokdemper relatief weinig plaats voor een inbus.

    Ik gebruikte een combinatie van inbus L-sleutel en lange-inbus-dop-op-ratelsleutel, naargelang de bouten stonden.

    Zet je er met de tool goed recht voor of je draait de inbuskop naar de haaien...

    Als de vertanding in het wiellager deel niet geraakt is, is de klus makkelijk uit te voeren op een brug.
    "Kwestie van hem eruit te schuiven"
     
  10. Milord

    Milord Nieuw

    @ Stijn, ik heb blijkbaar een ander type inbus sleutel als jij, hier ging het relatief vlot, heb 'm in neutraal gezet en met de krik gewerkt om een voor een de bouten op de beste plaats te krijgen waar ik er het best aan kon.

    Dus opkrikken, wiel beetje verdraaien, terug laten rusten op 't wiel, en zo alle boutjes afgaan, lukte prima, steekas was vervangen op minder dan 30 minuten!

    Dit wil dus ook zeggen dat ik 'r prima nog 4000km mee gereden heb sinds de symptomen begonnen zijn, 't kan maar een handig weetje zijn voor wie de symptomen ook begint te merken.

    Nog even een kleine vraag:
    De steekas die ik er onderuit gehaald heb is iets dikker in diameter als die die ik er als vervanging onder gestopt heb. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het verschil Diesel/Benzine.
    Aangezien ik na m'n chiptuning op 136pk en 235nm koppel zit en de zwaarste Benzine op 218pk en 290nm koppel zit vermoed ik dat dit geen probleem zal geven?
     
  11. P.H.

    P.H. Nieuw

    Nou Willem, probleem opgelost d:)b
    Je blijft er nu toch wel mee rijden ? Ruim 220.000 km lijkt me geen probleem

    :w
     
  12. Milord

    Milord Nieuw

    Ik blijf er inderdaad mee rijden, enkel de handrem nog eens aanpakken, die remt voorlopig maar op 1 wiel.
     
  13. P.H.

    P.H. Nieuw

    Oké Willem, 'probleem' met de handrem hoor je hier wel vaker, komt ook wel goed.
     
  14. Illuminat0r

    Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

    Ik zie in de EPC enkel een verschil voor de 2liter bezines, alle andere hebben dezelfde nummer van steekas.
    GL voor 2.0 benzine
    GK voor alle andere
     
  15. Berry

    Berry Nieuw

    Dat klopt Stijn het bout patroon van een 20.16v is ook anders dus die passen niet ....de rest van de assen zijn allemaal hetzelde.
     
  16. Milord

    Milord Nieuw

    Gek, want als ik 'm nagemeten heb met de schuifmaat zat er toch degelijk een verschil van een dikke halve cm op qua diameter van de as zelf zeg maar.

    Boutenpatroon enzo kwam allemaal wel goed uit, en ik verwacht ook geen problemen, maar wel gek dat er 2 modellen zijn. Als ik een van deze dagen de handrem even bekijk zal ik 'n foto maken, je kan duidelijk zien dat de linker nu dunner is als de rechter steekas.
     

Deel Deze Pagina