Origineel Schuif/-kanteldak nagerust in de Calibra!

Discussie in 'De Calibra DTM Edition' gestart door Sjors-V6, 23 aug 2014.

1. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Ja ik leef nog _O- even wat met jullie delen en aangezien ik ook andere Opel modellen voorbij zie komen en zelfs niet Opel's nou dan kan ik mijn verhaaltje hier ook wel kwijt :)

Ik heb mijn Calibra nu zo’n 1,5 jaar in bezit, vind het een zeer fijne auto en iedere en rij er dagelijks met veel plezier in! Ook ben ik nog steeds erg onder de indruk van de mooie lijnen, geweldig dat een ontwerp uit de 80’er jaren vandaag de dag nog zo indrukwekkend is! Voordat ik mijn huidige Calibra had gevonden heb ik het www behoorlijk afgestruind, ook had ik de nodige km’s met Niels gemaakt om een mooie Calibra te vinden, dat viel niet altijd even mee wat er zit heel wat troep tussen, of ze zien er netjes uit en zijn technisch belabberd en je wilt (zeker met een 6 cylinder) toch wel dat dat goed in orde is! Goed. Om niet al te veel af te dwalen, Niels had een lijft gevonden waar je goed op moest letten bij de aankoop van een Calibra d.w.z. de zogenaamde zwakkere punten, daaronder stond o.a. dat een schuif-/kanteldak erg gevoelig is voor storingen en dergelijke, en ook op internet daar de nodige ellende over gevonden, spindels die breken door stroef lopende geleiders, ratelen van de vertanding, lekkages, door rottende dak cassettes enz..
    Dit deed mij als een echt schuifdak fan besluiten dat een Calibra zonder schuif/-kanteldak de beste optie was, airco was een vereiste, door de stroomlijn komt er met de ramen open weinig wind binnen, ook door het grote glas oppervlak kan het in de zomer erg warm worden!

Nu ik de Calibra van 166K naar 201K heb gereden kwam ik er met de tijd toch achter dat ik een schuifdak wel heel erg misde! Heerlijk dat dak open, ook bij kouder weer, en dan je kachel wat warmer, en de vogels horen fluiten door het open dank, dat is niet te vergelijken met en raam wat je open zet.
    Zo kwam er nog eens een Calibra V6 op het, een blauwe met prachtig beige leder uiteraard een V6, airco en schuif/-kanteldak ! waarvan ook nog een groene, was met paps was gaan kijken in Duitsland en zelf Berry is nog eens mee geweest (waarvoor nogmaals mijn dank) Berry is iemand die echt wel weet hoe het technisch in elkaar moet steken! En niet iemand die alleen maar bot kan demonteren, het viel gewoon wéér tegen, bijna alles was overgespoten, slecht gedaan, roest, deuken, roest en oh ja.. roest… deuren hingen, vocht in de kofferbak, en weet ik wat meer voor ellende, toen het ineens wel heel rustig was in het bedrijf, wees Berry mij naar buiten, onderhand heel het bedrijf hing om mijn Calibra, ja dat snap ik nog wel (zonder veren in mijn eigen achterste te steken) dat is nog eens een nette auto ! zéker in vergelijk met dat ding wat hun te koop hadden! De liefde voor mijn eigen trouwe Calibra werd alleen nog maar sterke (soms heb je even een moment nodig om dat beter te beseffen) en toen kwam de gedachte, ik zou eigenlijk wel een open dak in mijn Calibra willen! (ik was intussen ook wijzer met de zwakheden en op echt moment dat ik iets dergelijks zou gaan doen, de zwakke punten kon aanpakken om zo toch zorgeloos te kunnen genieten van deze optie.

Een achteraf ingebouwd schuifdak is voor mij en reden een auto niet te kopen, al is deze nog zo goed en netjes! Dat ging dus zeker ook nu niet gebeuren, een origineel fabrieks dak in bouwen…?
    Ik ken een persoon, waarvan ik wel wist dat dát de aangewezen persoon was die dat maar moest gaan doen, mocht ik dit doen besluiten.
    Ben met deze persoon gaan praten hoe hij over dit plan dacht, hij keek niet echt raar op (de beste man is werkelijk een kunstenaar en vakman) bouwt o.a. een kever om tot een Porsche speedster Tot in detail(!) en dat is dan nog maar 10% van wat deze persoon kan doen, met de beste man naar een sloperij gegaan waar een Calibra met fabriek sdak stond, hij heeft de constructie en dergelijke bekeken en kwam tot de conclusie dat hij dit wel kon verwezenlijken voor mij! Hmmm.. ja nu begon het het gevoel toch wel steeds meer te zeggen va ja doen! Toen ik via Opel Classics aan een splinternieuw originele dakplaat kon komen voor een Calibra met uitsparing voor een Schuif/-kanteldak heb ik besloten dat dit wel dé kans was om het te gaan verwezenlijken.
    De nodige voorbereidingen werden gedaan, alle onderdelen gezocht, met Niels in de Berlingo van mijn oom (want dat was tijdelijk mijn auto, toen mijn Calibra aan de dak operatie moest geloven, en 165km/h op de autobahn) best snel hé in zo’n bestelbusje Niels _O- in Duitsland een compleet schuifdak met cassette en motor opgehaald.

De dakplaat: Nieuw & origineel.

Tevens moest mijn 17 jaar oude voorruit nodig vervangen worden, deze had dermate veel waas van de wissers en was door de tijd dermate gezandstraald dat met zonlicht en zéker s'avonds met straatverlichting je zicht echt belemmerd werd! niet veilig dus. De ruit moest er toch uit omdat de dakplaat vervangen ging worden, dit was tevens mijn kans om die dashboard lijst welke bij de Calibra en Vectra A netjes te maken, deze scheruren met de tijd, en zéker als je auto voorzien is van Airconditioing, temperatuurs verschillen daar kan deze lijst slecht tegen, gewoon een slechte matriaalkeuze. Deze lijst is echt al al een tijd niet meer nieuw te bestellen (NLS) er is echt moeite gedaan om nog een lijst te kunnen bekomen! mailtjes, telefoontjes, de dealer heeft in het centraal magazijn gezocht, uit eindelijk bleek een dealer in Rusland dee lijst nog te hebben liggen, via via iemand gevonden welke in het Russisch deze dealer heeft gebeld, en idd ook hun computer gaf aan deze lijst ng te hebben liggen! maar vinden konden ze hem niet.. -O- helaas.
    Maar het werk ag stil, en ik moest ook door, ik reed immers zo lang mijn calibra het niet deed in een Berlingo.. niks mis mee overigens! gechipte HDI, goede airco, cruise control, stevige audio install (voor de kenners Peerles kick/mid woofers, Dynaudio tweeters en een mooi afgestemd filter met Mundorf condensatoren/intertechnik luchtspoelen en een JL audio subwoofer... dus dat maakt het best aangenaam, Niels Jacco en Ruud kunnen dit wel bevestigen d:)b anyway, de de lijst ben ik dus zelf gaan repareren, opgevuld met kunstofrepair en daarna glad schuuren:

eenmaal glad

Vervolgens met een strook imitatie leder bekleed, hittebestendige lijm gebruiken, het word loei heet in de zon!

even passen:

en het overbodige weg snijden, dan ziet het er weer netjes uit!

Op de sloop een hemel gehaald, welke ik zelf opnieuw gestoffeerd heb, ze zijn niet dik gezaaid, dus erg veel keus heb je niet, nieuw is deze nog te verkrijgen, maar bijna 500,- voor een hemel van papier-maché vind ik te gek, plus dat deze voorzien is van een vinyl met gaatjes, nu heb ik dezelfde kleur weliswaar echter dan stof ! net als in de Omega. O-)

Tussendoor nog even mijn alarmlicht schakelaar vervangen, doordat de vooruit onder een grote hoek staat en de schakelaar vrij ver naar boven geplaatst is, krijgt deze nogal wat UV, en was verkleurd na 17 jaar, ik stoorde mij hieraan en heb er een nieuwe voor besteld, verschil is wel te zien denk ik zo:

ook had het frame waar de schakelaars van de verlichting wat krasjes en dergelijken, ook dit was een stoorfactor (waar en mens zich niet al aan kan storen _O- )

Heb deze ook vervangen voor een verse, de laatste die nog in Duitsland lag..:

Terug bij het open dak, de Cassette welke ik met Niels in Duitsland had opgehaald:

Keurig, en prima werkend. echter besloten deze helemaal uit elkaar te halen en met diesel en een kwastje alle geleiders en onderdelen schoon te maken, kwam veel vuil uit! vervolgens, 2 putjes roest weg gehaald en alles gesmeerd en terug gemonteerd:

Ondertussen was de dakplaat verwijderd !

de Middelste dakspant is verwijderd, en er is een andere voor in de plaats gekomen, deze heeft de beste man uit de sloop calibra geboord (is ge-puntlast) met speciale boortjes kun je deze netjes los boren zonder dat je er doorheen boort.
    Vervolgens is de nieuwe dakplaat gemonteerd, lijkt nu zo gedaan, maar er zit veel tijd in!

*O* *O*

De oude dakplaat ;(

Ondertussen heb ik o.a. wat roest weg gehaald uit de dak cassette:

De Calibra was klaar om naar de spuiter te gaan! we hebben het gat even dichtgeplakt, want met zo'n groot gat rijden is geen pretje, de wind klapt er dan genadeloos in..

Zoals jullie kunnen zien, ook even de oude vooruit terug geplakt met ducktape, want ook zonder vooruit rijden is geen pretje _O-

ondertussen was ik nog met mijn dakje bezig...

Alles netjes invetten met origineel daarvoor bestemd vet:

Nieuwe doorvoer rubber t.b.v.het afvoeren van het hemelwater + wat clipjes en schroefjes

de geleiders opgeknapt, de voor en na ;)

En klaar voor montage!

nog 2x in NL als dead stock artikel, want Opel gaf al NLS, op een vers gespoten dakplaat wil ik geen 20 jaar oud rubber wat hard is en geen fluweel meer heeft. Bedankt Opel Wolves te Rijssen! *O* *O*

Inmiddels was de Calibra gespoten, en kon ik het dak gaan monteren:

Klaar ! dacht je, maar de hemel moest nog afgewerkt worden.

Heel leuk die industriële look, maar het was nog wat lawaaierig 8)7 niet van windgeruis (rubbers is immers nieuw) maar gewoon van weerkaatsing en met regen.
    De elektra kabelboom had ik compleet uit de donor van de sloop gehaald, en dat was bij mijn zekeringkast netjes voorbereid, stekker aanklikken bij de centrale stekker onderaan de de A stijl, zekering plaatsen in de zekering kast en klaar was Sjors O-) wat betreft de elektra..

De hemel uit de donor helemaal ontdaan van de lijm en het oplossende foam wat er tussen zit: hels en vies karwei..

de zwakke plekken verstevigd met polyester.

Daarna alles ontvet, en na 6 bekleders te hadden bezocht, eindelijk een gevonden welke exact dezelfde kleur als het origineel had liggen *O* het is een speciale bekleding, met een heel dun laagje foam op de rug:

het bekleden ging best goed voor een eerste keer!

Het afwerkrand welke om het schuifdak opening komt, heb ik van de donor, deze netjes schoongemaakt, zie hier een leuke 50 50:

Schoon:

En het hemeltje erin:

Tja, zo'n vergeelde schakelaar is dan ook geen pan natuurlijk _O-

Een verse erin!

P.a. van de Kooy had nog een frame liggen, en Eef en Huub een schakelaar, ook een dopje erbij voor de noodbediening van het dak, daar liggen er nog 217 van in Duitsland :s

inmiddels heb ik mijn zwart leder in zeldzaam nieuwstaat verkerend terug gemonteerd, ik zal nog wat leuke eind resultaat foto's maken en deze hier plaatsen. :Y)

Groetjes,
    Sjors

2. Slurpy

Slurpy Nieuw

Ziet er een leuk jobje uit.
    Mooi gedaan. d:)b

3. warhamstr

warhamstr Nieuw

Omg , wat een operatie :D Respect hiervoor. En een Calibra in topstaat is sowieso prachtig O+

4. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Wat een geweldig verhaal toch weer zeg. Altijd leuk om te lezen die stukjes van jou! d:)b

Mooi dakje trouwens, en wederom goed om te zien dat alleen orgineel aan jou is besteed! :*)

5. Berry

Berry Nieuw

Goed bezig Sjors d:)b

6. lowflyer

lowflyer Nieuw

nou dat is ook een heel operatie geweest! veel plezier ermee!

7. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

1 woord: WOW d:)b .
    Net als in de A Omega, als ja daar in stapt, heerlijk nieuw en fris, ik hou daar van haha.

Gr. Paul

8. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

Pfff, nou respect voor deze mod _/-\o_ _/-\o_

(Dan zat mijn Webasto er toch een stuk sneller in _O- _O- )

Andrew

9. Niels

Niels Nieuw

Het is gewoon schitterend!

10. jacques

jacques Nieuw Donateur 2016

ja en die van mij ook vond het toch net teveel om het dak van de omega af te zagen en er een andere met schuifdak op te lassen, en het zit en werkt perfect d:)b

11. lowflyer

lowflyer Nieuw

ja en ik denk dat een dakje van een calibra(niet veel groter dan het dakraam zelf) ook wel iets minder werk is geweest dan als je datzelfde bij een omega station moet doen! dak is waarschijnlijk 2a3X groter! maar toch ik blijf het wel een mooie onderneming vinden!

12. Niels

Niels Nieuw

Dak van de Omega is ook géén losse plaat zoals bij de Calibra. ... kijk maar bij da a stijlen. ... loopt Door in 1 geheel. ...

Berlingo is idd. Niet zo mijn auto. ...begon bij 140km/h al aardig bang te worden. ... Met mn knieën tegen het dashboard :)
    Maar prima autootje voor in de stad ; -)

13. Administrator

Administrator Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Mooie klus en erg netjes uitgevoerd :Y
    (persoonlijke inspectie gedaan :+)

Maar één ding... het is geen Omega _O-

14. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Als je er eenmaal aan gewend bent..

15. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Sjors , ik deze super bolide al mogen aanschouwen en je hebt een echt puik stukje werk
    voor elkaar gekregen. _/-\o_
    Net een fabrieks af nieuwe Calibra, in een ook nog heel mooi kleurtje! d:)b
    (of waren het meerdere kleuren...Mica?) :Y

Kortom Sjors....prachtig!

16. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

Zoooooo, dat zorgvuldig door Berry opgebouwde imago is dus bij deze ;w , daar zal ie blij mee zijn >:)

(Om de één of andere reden geeft mijn laptop bij enkele foto´s in dit topic van Sjors consequent een virus-waarschwing :? )

Andrew

17. BrutalForce

BrutalForce Nieuw

Wat een vakwerk!

erg mooi en netjes gedaan!!!!!
    blijkt dat er veel expertise is hier op het forum!!!! _/-\o_

18. Niels

Niels Nieuw

Mooie foto's Jacco. ..:mrgreen:

19. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Dank voor alle leuke reacties! wil nog wel even benadrukken dat ik dit niet alleen gedaan heb, alleen had ik hier niet aan begonnen, er zijn hier meerdere personen erg druk mee geweest waarvan een in het bijzonder!

Dankje :)

Ja dat had ik ook wel even, zeker toen het dak er volledig af gehaald was _O- maar ik wist zeker dat het goed ging komen.

In top staat, ja dat wil ik niet zeggen, er zijn altijd wel dingen die beter kunnen.. maar dat is het leuke aan een hobby! dan kun je er zo nu en dan wat aan doen.. maar vooral genieten! maar ik mag denk ik wel zeggen dat deze boven gemiddeld netjes is :Y)

Dankje Joep!

d:)b

Dankje!

O-)

Ha! ik heb dat ook, vandaar dat ik dan een aantal van die zaken netjes strak wil hebben, ook al is het wat ouder allemaal.. als het niet meer te krijgen is is het jammer, maar zolang dat nog gaat, dan vervang ik het.
    Wil mijn stuur nog eens nieuw laten bekleden, heb 3 offertes liggen, dus dat gebeurt nog wel.

Dankje Andrew!

Haha! ja dat is een stuk simpeler! maar een no go voor mij, is tegen mijn principes _O-

_/-\o_

_O- Bij een Omega is het ook een heel ander verhaal zoals Niels ook al zegt :)

LOL! en dan te bedenken dat we de 165km/h hebben gehaald 7(8)7 je zat in ieder geval lekker klem, is veiliger dan slinger je nergens heen 7(8)7

Is juist positief ;)

Browser instelling wellicht?

Dankje Aart!

Is inderdaad een Mica kleur (Northcape)

20. René-MV6

René-MV6 Nieuw Donateur 2016

Wat een verhaal/werk , geweldig om dit te mogen lezen ,

en zoals altijd strak en met orgin onderdelen te werken SUPER 8) .

Maar hoe zit het met de Catera 2000 ?

Deel Deze Pagina