Omega B2 Caravan 2.0 DTI 16V

Discussie in 'Milord's Opel liefde' gestart door Milord, 20 mei 2012.

1. renepaul

renepaul Nieuw Donateur 2016

Met deze foto kom je vast een heel end. [​IMG]

speakerklepje voorzichtig losnemen(zit geklikt)
    En bij het opbergvakje het kleine afdekplaatje eruit wippen.
    daar zitten namelijk achter beide nog 1 schroef.
    Wanneer je alles los hebt dan het paneel ietsje onderuit nemen en naar boven duwen,(let op de kabels).
    Dat zal niet makkelijk gaan, omdat de klipjes boven erg eigenwijs zijn.
    Je kan met een lang dun stevig stuk hout of id, een beetje helpen met naar boven duwen terplaatse van de klipjes.

O ja. als eerste het driehoekje waar je de extra tweeters wil plaatsen losnemen.

Als je meer sleutelruimte wil zal je de elektronica moeten losnemen.

2. Milord

Milord Nieuw

Zo, zoals jullie in het andere topic al hebben kunnen lezen zijn er grote werken op til.
    De 2.5 aut. die ik heb afgebroken is inmiddels al enige tijd weg, en enkele spulletjes hebben hun weg al gevonden naar mijn (veel te kleine) sleutelruimte in de kelder.

Eerst even een kleine downdate:
    Mijn collega heeft begin vorige week m'n auto tegen een paaltje geparkeerd, was niet 100% zijn fout, de auto stond op een oneffen ondergrond en hij had even last met terugschakelen vanuit achteruit naar 1e, waarbij de auto aan het bollen ging en dus het paaltje raakte.
    Nu was m'n achterbumper al niet bepaald het toonbeeld van goed onderhoud & netheid (zie foto's pagina 1) maar nu is het toch nog een heel stukje erger geworden.
    Omdat dit tijdens m'n werkuren gebeurd is, en het ook m'n collega was die op die moment met m'n Omega reed heb ik m'n baas hierover ingelicht, echter is hij niet bereid om schade aan privéwagens te vergoeden, zelfs niet als dit tijdens de werkuren opgedane schade is.
    Om 'n lang verhaal kort(er) te maken: ik heb nu voor tijdens de werkuren een bedrijfswagen (oude V50 volvo met 613.XXX km, wel de D5 motor met dik 200pk!) en gebruik (misbruik?) m'n omega dus niet langer om tijdens de werkuren in de plaatselijke landbouw rond te rijden. Ik wou uiteraard het risico niet meer lopen om opnieuw schade op te lopen aan m'n omega die dan niet vergoed word door de werkverzekering! Een tweede gevolg hiervan is dat de achterbumper van de afbraak omega, die mét parkeersensoren, nu in versneld tempo, en deels door m'n collega betaald gespoten zal worden in de correcte kleur.

Om dit alles zo vlot en efficient mogelijk te laten verlopen heb ik inmiddels wat spulletjes van m'n stockageplaats tot hier op het appartement gehaald en ben ik reeds enkele avonden in de kelder aan het klussen.
    Plannen zijn:
    - inbouw parkeersensoren
    - bose installatie
    - zijpanelen kofferruimte met executive-bakjes
    - vervangen rechter rails bagagehoes (was een barst in de plastic)
    - vervangen treeplank koffer (een van de 2 rubbertjes van het kofferslot is weg)
    - inbouw leder interieur
    - inbouw lederen deurpanelen
    - ombouw van donker houten inleg in de middelconsole naar lichte houten inleg
    - ombouw naar GPS antenne
    - ombouw naar stoelverwarming vooraan
    - nog wat klein prul links en rechts

Omdat dus de carrossier inmiddels druk bezig is met de spuitwerken aan m'n achterbumper (zal begin volgende week klaar zijn voor montage) heb ik besloten om in "omgekeerde richting" te werk te gaan, en te beginnen bij de koffer.

Misschien (als ik ooit 'ns 5 minuten tijd heb) maak ik er ooit een How-to van, maar voorlopig ga ik de foto's hier gewoon zo posten.

Eerst heb ik de auto afgelopen weekend eens grondig gewassen, geclayed en met Commandant ingewreven, ik weet dat Commandant niet supergoed voor je lak is, maar hij begon op sommige plaatsen toch redelijk verweerd te worden, en nu heeft hij zijn natuurlijke glans helemaal terug, binnenkort zal ik de lak dan nog eens extra met de juiste producten onder handen nemen, maar da's voor na de ombouw-werken.

Eerst even een foto van de schade, toch, niet zo goed te zien op de foto, maar de hele bumper heeft een extra deuk gehad, tijd voor 'n nieuwe dus!

Tijdens het wassen maar even de logot'jes eraf gegooid achterop, het opel-logo vond ik ook altijd misstaan, maar nu de rest van de logo's weg zijn vind ik het steeds beter tot z'n recht komen!

na enig poetswerk om de lijmresten weg te krijgen:

En aan de andere kant ook de "Omega DTI 16V" eraf:

sfeerplaatje:

helaas heb ik niet meer foto's van buiten, de eerste rit na het weekend was meteen in een behoorlijke regenbui, dus ik zal hem terug moeten wassen voor ik foto's maak van het eindresultaat op de hele auto

Dan maar begonnen met klussen:

Het bewuste afgebroken stukje van m'n bagagehoes-rail:

altijd de vijsjes terugzetten waar ze vandaan komen, zo speel je nooit wat kwijt:

het missende afdekrubbertje:

totaalplaatje;

even passen:

even zoeken naar de juiste vijsjes;

juiste klemmetjes voor de aansluiting van de parkpilot:

na héél wat gezwoeg op de juiste plaats, mijn handen waren hiervoor echt véél te groot, kinderhandjes heb je nodig om die bekabeling bij te leggen!

de speaker van de parkpilot heb ik verstopt in deze stijl, helemaal bovenaan, ind e afbraka omega zat hij achter de dakbekleding, maar die wou ik liever niet losmaken hiervoor!

klaar voor opbouw:

Klein vraagje, de parkpilot piept nu permanent als ik in achteruit sta, heeft dit te maken met het feit dat er nog geen sensoren aangesloten zijn of duid dit op een fout?

3. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Jammer van de schade, maar wel een mooie lijst todo's!

Voor je eigen bestwil: rennen, héél hard, nu het nog kan. _O-

4. Milord

Milord Nieuw

oei, is er iets mis met deze klemmetjes? Leken mij uitermate geschikt om de plus van de parkpilot bij op de signaalkabel van de achteruitrijlichten te klemmen, iig beter als een lusterklemmetje oid...

5. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

En wel heel hard. :S })

6. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Ze zijn een klein beetje storingsgevoelig om het voorzichtig uit te drukken :).
    Beter is om te solderen. Maar dat is ook niet mijn favoriete werkje :S .

Gr. Paul

7. carenbar

carenbar Nieuw Donateur 2016

Mijne ook niet maar laatst is het aardig gelukt ,maar verdiende niet de schoonheids prijs haha

8. Illuminat0r

Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

/foto niet nog eens gequote:
    Laat aub die Stroompikkers aan de kant liggen.

Bekijk even hoe groot het sleufje is waar je originele kabel ingaat, en besef dan even hoeveel er nog van je kabel overblijft (deel dat dus niet doorgesneden wordt)

Soldeerbout en krimpkous is the way to go.
    Je verbinding is beter en steviger als je je kabel doorknipt en weer degelijk met zen 3 aaneen soldeert, dan met die stroompikkers
    Het kost je 10x zoveel tijd, maar achteraf geen slechte kontakten. (die kosten pas tijd!)

Zo, mijn hart is weer op normaal tempo gekomen...

Indien ik zo'n mods doe kijk ik altijd of ik niet aan een connector kan aansolderen.
    • Je hebt daar normaal wel iets plaats om een extra kabeltje bij een pinnetje te krijgen,
    • je hebt een goed vast soldeerpunt
    • en je kabel is niet doorgesneden geweest
    Klein nadeel is dat je dikwijls iets verder moet zoeken en een kabel langer maken om aan te sluiten.

Ik soldeer meestal op de 'trekontlasting' als er plaats is op de 'koperkrimp'.
    foto is niet 100% scherp, maar 't is om een idee te geven van de opbouw van de pinnetjes

9. Milord

Milord Nieuw

owkay, dat doen we van het weekend dus wel even opnieuw. misschien gewoon even de combitang en wat connectors bijhalen, als ik de kabel even doorhaal en met een connector aan elkaar zet gaat dit ook al een beter resultaat geven als wat ik nu heb?
    dan moet ik nog steeds de kabel door snijden, maar solderen is voor mij echt geen optie, geen soldeerbout & geen ervaring hiermee..

weet iemand intussen waarom de parkpilot soms wel, en soms niet piept bij het in achteruit schakelen? ondanks dat er geen sensoren aangesloten zijn..

10. jacques

jacques Nieuw Donateur 2016

is de parkpilot origineel of aftermarket, zowieso moeten de sensors eraan zitten bij beide maar als het een originele is uitlaten lezen met tech

11. Milord

Milord Nieuw

is allemaal origineel spul van GM.
    gekke is dat de enige 'verbinding' met de kabelboom het vastmaken op de signaalkabel van de achteruitrijlichten is, dus uitlezen, is dat dan wel een mogelijkheid?

zou het kunnen dat mijn fantastische klemmetje niet altijd 100% doorgeeft en dat het daarom soms wel en soms niet piept?

12. Illuminat0r

Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

Daar inderdaad beginnen zoeken.

Als je de kans hebt om langs te komen, dan wil ik wel even de soldeerbout naar buiten brengen voor jou ;)

Als er geen sensoren aanhangen moet je eerst een inschakelpiep horen en dan een andere toon omdat hij in 'fout' gaat.
    dit geldt vanaf 1 ontbrekende sensor.

13. Milord

Milord Nieuw

Zo, Joep wees me er van de week op dat het een hele tijd geleden is dat hier nog updates gepost zijn.

Dat is inderdaad zo, echter heb ik niet stilgezeten, ondertussen verder gedaan met de opbouw van de onderdelen uit mijn sloop-omega.
    De koffer is nu zo goed als klaar;
    - Executive zijpanelen zijn gemonteerd
    - bose woofer en versterker zitten op hun plaats en zijn (aan die kant althans) al aangesloten
    - bekabeling GPS-antenne voorzien
    - wegens kortsluitingen een nieuwe stekker voor de trekhaak erop gevezen

Ook het interieur is inmiddels goed opgeschoten;
    - alle lederen deurpanelen op hun plaats
    - B1 speakers gestoken op de voordeuren
    - alle Bose speakers zitten reeds op hun plaats
    - lederen zetels gemonteerd, hier ging alles vlot buiten de bestuurderszetel wegens ontbreken van een stekkertje, dit is opgelost met als enige nadeel dat de stoel niet verzet kan worden zolang het contact niet aan staat, geen ramp voor mij aangezien ik 99,9% van de tijd met de auto rijdt en mijn vriendin slechts sporadisch (op de terugweg van café of een feestje..)
    - nieuwe matten & bevestigingen (al terug eentje van stuk, geen geweldig systeem als je't mij vraagt)
    - knopjes zetelverwarming overgezet, verder plug&play
    - bekabeling Travel assistant gelegd
    - Travel assistant geïnstalleerd, echt een aanrader, super voor op vakantie!
    - brandblusser verplaatst naar de koffer
    - verbanddoos vervangen door de lederen tas die in de 2.5DTI sloper zat

Exterieur;
    - achterbumper met parkpilot zit erop
    - Spoorverbreders 20mm

Extra:
    - Inmiddels reeds 183.000km op de teller, 50.000 gedaan sinds ik 'm kocht, 't gaat (te) snel :(

Enkele foto's:
    http://i287.photobucket.com/albums/ll134/Milord666/IMG_0018.jpg[/img

Als ik even een opsommingetje maak van alles wat ik aan de omega al aangepast heb:

- Nieuwe voorbumper -OK
    - Nieuwe achterbumper met Parkpilot -OK
    - Irmscher grille -OK (evt later nog een update hieraan)
    - B1 Deurtweeters -OK
    - Full lederen interieur met memory & electrisch verstelbaar -OK
    - Zetelverwarming -OK
    - Nieuwe tapijten -OK
    - Executive zijpanelen koffer -OK
    - Brandblusser verplaatst -OK
    - Cruise Control inbouwen -OK
    - Vervangen knop elec. ruiten -OK
    - Witte zijpinkertjes -OK
    - Verven trekhaak -OK
    - Oplossen kortsluitingen stekker trekhaak -OK
    - Spoorverbreders 20mm achteraan -OK
    - Sportvelgen -OK

'k denk dat ik zo alles heb.
    Dan, en veel belangrijker, de to-do lijst!

- Bose implementeren
    - NDCD 2013 + Navi
    - Ingebouwde telefoon, (Origineel of Parrot?)
    - Wintervelgen in orde maken & banden monteren
    - Sportstoelen voorin op onderstel van huidige zetels (Memory & 8-weg verstelbaar)
    - Zwart spuiten afdekkapje ruitenwisvloeistof
    - Sper monteren (wat met tractiecontrole?)
    - Irmscher achterklepspoiler
    - Privacyshades
    - Verwijderen 3e stoplicht & aansluiten stoplicht achterklepspoiler
    - Verlaging (Irmscher of Eibach)
    - Roest wegwerken achterklep
    - Standlichten & mistlichten aanpassen naar 4300K
    - Vervangen van alle "langdurige" vloeistoffen, boiteolie, olie pong, koelvloeistof, remvloeistof,...
    - Irmscher houten stuur
    - Vervangen ECC module wegens versleten knopjes
    - Middelconsole hout vervangen door blinkend hout
    - EGR probleem oplossen
    ...

Nog meer als voldoende te doen dus, hopelijk komt er dit najaar wat schot in de zaak, aangezien ik met het idee speel om in het voorjaar mijn Transporter T3 als oldtimer in te schrijven en die stilletjesaan op punt te stellen.

tot slot nog enkele vraagjes:
    -De toerenteller van mijn omega blijft geregeld 'hangen' op een bepaalde stand, waaraan kan dit liggen? hij blijft enkel plakken in het optrekken, nooit in het vertragen, 't is niet extreem storend, maar aangezien deze aangestuurd wordt door de boordcomputer dit deze info van de krukaspositiesensor krijgt heb ik toch wat 'bang' hiervan.
    -De auto start slecht bij warme motor, bij koude motor is hij steevast van de 1e tik op gang, maar bij warme motor moet ik geregeld een 10-tal seconden demarreren vooraleer hij aanslaat, waaraan kan dit liggen?

groetjes,
    Willem

PS: bij deze beloof ik plechtig op regelmatigere basis updates door te voeren, ipv 1x per half jaar een hele boterham :D

14. Milord

Milord Nieuw

Even een foto-update:

Weet zelf nog steeds niet 100% wat ik moet denken van de in kleur gespoten reflectoren achterop.
    Verder is hij in mijn opinie bijna "klaar", nu zo spoedig mogelijk met Peter een afspraak maken voor de laatste grote update!

15. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Staat er mooi bij zo Willem! :). Vraag me wel af wat onze zuiderburen hebben met het kleuren van de velgen haha! :p

Ik vind die reflectoren goed gedaan, staat net wat mooier. En een keer wat anders is in mijn ogen altijd beter.

Zoek je nog een Irmscher voorlip toevallig? ;)

16. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Mooie foto's.

Maar die wielen dat kan ECHT niet, is dit een Belgen tik o.i.d. _O- :f

Ja wel een leuk detail, zelf nooit aan gedacht omdat zo te doen.

Moet er zeker een keer van komen.

17. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Lekker bezig geweest. d:)b

+1

Ik moest meteen aan je denken toen ik ze zag. Al een busje zilveren en rode lak geregeld? _O-

18. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Die reflector is geen slecht idee op deze manier. Die velgen wel, maar misstaat niet als het nederlands elftal moet spelen :).

Gr. Paul

19. Berry

Berry Nieuw

Velgen vind ik echt top, staat mooi bij het zilver, maar die reflectoren vind ik niets .....oogt temassief net als zo'n irmscher ufo achterbumper :r

20. Milord

Milord Nieuw

Ivm de velgen; de wereld is al grijs genoeg, ik breng graag wat kleur ;)
    Eerst wou ik ze trouwens in dezelfde kleur doen als Sean, maar hij was me voor.
    De kleur lijkt op foto trouwens veel meer geel als in het echt, 't is meer een oker-tint.

Deel Deze Pagina