Omega B2 Caravan 2.0 DTI 16V

Discussie in 'Milord's Opel liefde' gestart door Milord, 20 mei 2012.

1. Milord

Milord Nieuw

Dag iedereen,

in dit topic zal ik, naargelang het verloop van mijn project-omega foto's en updates posten!

eerst even iets over de wagen:

Hij is van bouwjaar 2000, het betreft een 2.0liter 16v dieseluitvoering met relatief weinig opties.
    een groot argument voor mij om hem te kopen waren zijn kilometers, hij had namelijk slechts 123.000km op de teller staan!
    De omega heeft zijn eerste jaartje als testwagen bij Opel rondgereden in België, op de welbekende nummerplaat B.8085 (wordt door Opel België gebruikt voor testwagens) en heeft gedurende dit jaar reeds 25.000km gereden, daarna is de auto verkocht aan een werknemer van Opel Belgium, die hem de overige 11jaar verder bracht tot 123.000km, al bij al heeft de wagen dus nooit echt veel gereden.
    Klein minpuntje is dat de vorige eigenaar de auto ook gebruikt heeft om zijn dochter te leren rijden, waardoor best wat parkeerschade ontstaan is, kleine blutsjes en krasjes op de bumpers.

Ik heb de wagen gekocht ter vervanging van mijn Omega A sedan 2.3diesel, in België is de taks relatief hoog gezien mijn jonge leeftijd (22j) en daarom zocht ik een iets 'kleinere' motor, oorspronkelijk zocht ik een 2.2, maar ik ben ook met deze 2.0 zeer tevreden!

maar genoeg gezeverd, tijd voor enkele foto's:

ook enkele foto's van de minpuntjes:

plannen met de wagen:
    - kofferklep: logo's verwijderen, irmscher spoiler, roest behandelen
    - voor en achterbumper: na verloop van tijd herstellen, geniet niet de hoogste dringendheid
    - eventueel leder interieur installeren
    - witte zijpinkers
    - 17inch Sportvelgen
    - indien mogelijk: radio/cd speler met telefoonfunctie installeren
    - ...

over dat lederen interieur heb ik meteen een vraagje:
    ik heb op het internet een interieur gevonden van een B2 caravan, zonder memory, met elec hoogteregeling (dezelfde functies als mijn stoffen interieur momenteel heeft) maar dit lederen interieur heeft wel zetelverwarming, kan ik dit zomaar installeren? ook zodanig dat de zetelverwarming werkt? is dit over het algemeen makkelijk over te zetten?

2. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Roest op de achterklep hebben ze bijna alle last van.

Ja, kan je gewoon monteren, stekkers zijn voorbereid, schakelaars in het dashbord steken enger werkt.

3. Milord

Milord Nieuw

vandaag even pech gehad met de omega: na een regenachtige namiddag de auto teruggevonden met een voetbadje aan de bijrijderskant, zowel voor- als achteraan.
    na even nakijken bleek de afloop van de watervergaarbak volgelopen, stond zonder zwans 10 liter water in, stond gewoon tot boven vol.

Ik heb het kanaaltje open gemaakt en de interieurfilter weggegooid, morgen snel een nieuwe halen want deze is helemaal nat geworden.

nu een paar daagjes met de verwarming op rijden om het tapijt te doen drogen.

4. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Een vraagje, de Omega B2 is toch geleverd met een 2.2 motor? 2.0 was alleen B1 toch? Of heeft dat met DTI te maken? :$

Balen van het water Willem, maar gelukkig heb je de oorzaak al gevonden en opgelost! :)

5. Milord

Milord Nieuw

Joep, tot 2000 zijn ze met een 2.0 ook geleverd, na vanaf 2000 is de 2.2 in het spel gekomen, ik moet dus wel een van de laatste 2 litertjes hebben, maar ze zijn wel degelijk geleverd in de B2 !

6. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Dan heb ik niks gezegd. :p

7. Milord

Milord Nieuw

persoonlijk had ik ook wel liever een 2.2 gehad om eerlijk te zijn, alhoewel ik wel aardig verrast ben door de prestaties van deze 2 liter in zo'n grote auto!

maar verzekering en taks-gewijs was het toch de beste optie om een 2 liter te kopen, vandaar :)

8. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

EN een 2 liter B2 is best uniek, dus nog een reden om geen 2.2 te nemen in jouw geval. :p

9. Milord

Milord Nieuw

Zo, afgelopen week is de omega nog eens bij de dealer langs gegaan, remblokjes vooraan zijn vervangen (kon ik eigenlijk ook wel zelf, maar luiheid overheerste) en de hoogteregeling van de bestuurderszetel is gefixt, het motortje zat vast en de stoel stond -na een ritje door mijn vriendin- vast op de hoogste stand, best irritant voor iemand van bijna 2meter!
    Vandaag ook de klok op 133.000 gezet, niet zo'n speciaal getal, maar dat wil wel zeggen dat ik er al 10.000km met de omega heb op zitten, en ik vind hem nog steeds geweldig, ik kan me amper voorstellen dat ik al die jaren met kleine(re) Opeltjes rondgereden heb, dit is gewoon klasse!

Ondertussen ook onze vakantie geboekt, begin augustus zal de omega tot aan het Garda meer in Italië rijden, ik kijk er al naar uit!<br /><br />-- 28 jul 2012 12:51 --<br /><br />Afgelopen week velgen opgehaald, mooie deal, waarvoor dank Joep!

de 'oude' velgen worden afgereden op de Vivaro van mijn vader, tegen de winter komen hier winterbanden op!

zo vertrekken we morgen naar het Gardameer, 1100km voor de boeg!

10. Milord

Milord Nieuw

zo, vandaag even pech gehad,
    bij Joep in Tilburg even een voorbumper oppikken, heenreis is vlot en probleemloos verlopen, maar toen ik terug wou vertrekken deed hij het niet meer.

Depannage bijgekomen, vonden het niet meteen (na telefoontje met mijn eigen garagist vreesde ik al voor de injectiepomp)
    iets later bij garage Lathouwers in Tilburg inderdaad diagnose injectiepomp

Auto is na wat moeite toch terug hier in België bij mijn eigen garage terecht gekomen (en ik ook :D)

Morgen in overleg met de garagist even kijken wat we ermee gaan doen..

Leuven-Tilburg: 1u40
    Tilburg-Leuven: 7u15
    xD

11. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Wat enorm balen was dat zeg! En ik me maar lullig voelen over dat ik moest gaan werken! Gelukkig is de Omega weer in Belgie en weet je in elk geval de diagnose.
    Nu op zoek naar een 2e hands exemplaar voor die injectiepomp want je had het al over 2000 euro volgens de Lathouwers hier in Tilburg...

Succes met de Omega en veel plezier met de bumper uiteraard! :*)

12. Milord

Milord Nieuw

nogmaals bedankt trouwens voor de moeite ivm de bumper!

en och, kon jij ook niks aan doen, is inderdaad gewoon zuur dat het net dan moet gebeuren, maar langs de andere kant ook handig, want binnen België heb ik geen aanspraak op pechverhelping, dus dan had ik de depannage zelf moeten betalen..

Lathouwers sprak inderdaad van 2000euro ex btw, mijn garagist zei dat de nieuwprijs van die pompen inderdaad rond dat bedrag ligt, maar hij gaat dat hopelijk beter doen qua prijs, we kijken morgen wat de mogelijkheden zijn, want met een 2e hands pomp weet je natuurlijk ook niet waar je staat..

13. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Voor dat bedrag heb je een hele auto!
    Ik zou toch maar eens bij één van de verkopende forumleden kijken of anders e-bay (steve misschien)

14. Milord

Milord Nieuw

eerst 'ns kijken wat mijn garagist ervan zegt, hij ging eerst deze pomp demonteren om het juiste type te achterhalen, de pompen zijn blijkbaar bij Bosch rechtstreeks verkrijgbaar en op die manier een aanzienlijk stuk goedkoper. (hij sprak van 1300 euro)

Ik weet niet wat ik moet denken van zo'n 2de hands pomp, langs de ene kant wil ik het zo goedkoop mogelijk houden, maar langs de andere kant: als hij dan toch open moet om ze te vervangen wil ik er wel graag verdomd zeker van zijn dat ik het niet nog eens voorheb, en is zo'n gebruikte pomp dan wel te vertrouwen? je weet namelijk nooit wat je op die manier in huis haalt..

ach, morgen weet ik normaal meer van de garage, dan gingen ze mij een prijs maken voor het geheel + onderhoud (zat er ook aan te komen) + 1 gordel vervangen want die rolt niet meer op

dan kijk ik wel wat ik er verder mee moet.

@Aart; een hele auto, misschien ja, maar dan weet je ook weer niet wat je met de auto hebt, niet dat mijn omega perfect is, maar je bent van een andere auto toch ook nooit 100% zeker..

15. Milord

Milord Nieuw

zo, ondertussen zijn we ongeveer 3 weken verder

en ik sta nog steeds op dezelfde plek.
    dit begint een heuse nachtmerrie te worden.

Even een tijdlijn:

17 september: Omega is met de depannagedienst afgezet om 's avonds bij mijn garagist

18 tem 21 september: garageplanning is volzet, dit was mij op voorhand meegedeeld, geen probleem dus, deze week kan ik toch de astra van m'n zus gebruiken die aan de unief studeert en nog geen lessen heeft, daarna wordt lastiger! (toch vind ik het bijvoorbeeld raar dat de pomp niet al gedemonteerd kon worden, wat op zich niet al teveel werk is)

22&23 september: weekend

24&25 september: de auto staat nog steeds waar de depannage hem afgezet heeft

26 september: ik word boos, bel naar mijn garagist en vraag wanneer hij er eindelijk aan wil beginnen werken; reactie: de pomp wordt nog diezelfde dag gedemonteerd en opgestuurd naar Overpelt om te reviseren, dit kost toch 600 euro minder als een nieuwe pomp en eigenlijk is ze dan terug zo goed als nieuw)

27&28 september: er gebeurt niets (ondanks dat ik in de tussentijd ook gevraagd had om de benzineleidingen en dichtingen van de injectoren te vervangen aangezien hier nu makkelijk aan te werken was, alsook de V-riem die aan vervanging toe was, evenals een klein onderhoud, wat ik normaal zelf doe, maar ach, als hij dan toch daar is...) kortom, werk genoeg

29&30 september: weekend

1 oktober: de pomp is terug bij mijn garagist, het opbouwen kan beginnen! (althans, dat zou je denken, er gebeurt echter niks)

2 oktober: ik word bozer: ik ben mijn garagist opnieuw, en vraag hem wanneer ik de auto terug heb, er wordt mij verzekerd dat ik woensdag terug in mijn omega kan rijden

3 oktober: 1e keer pech: de auto is "door onze drukke agenda" niet klaar gegraakt, ze hebben de pomp zelf terug gemonteerd, maar alle andere dingen liggen nog open, onderhoud, v-riem en benzineleidingen zijn nog NIET gebeurt (dit is zowat het punt waarop ik het begrip verlies, de drukke agenda kan ik best aannemen, maar de auto staat er inmiddels de 3e week, en zo klein is hij nu ook weer niet dat ze hem over het hoofd gezien kunnen hebben, toch?)
    ik wordt nogmaals verzekerd dat ik uiterlijk vrijdag terug in alle luxe in mijn omega kan rondrijden

4 oktober: er gebeurt niets

5 oktober: 10 minuten voor sluitingstijd krijg ik telefoon: euforie! Niet dus, 2e keer pech: " de mecanicien die aan de auto moest werken is ziek gevallen, we zullen moeten wachten tot hij genezen is om het werk aan uw auto af te werken"
    het greintje begrip dat ik tot hier toe nog had smelt als sneeuw voor de zon: dit kan toch echt niet? Ik vraag waarom niemand anders het werk afmaakt, zegt ze mij doodleuk dat als iemand begint aan iets die dat ook moet afmaken. Als ik dan vraag wat ze gaan doen als die mecanicien een ernstige ziekte heeft en sterft werd ze boos!!!

er is mij verzekerd (yeah right) dat ik woensdag mijn auto terug heb.
    Ik ben echt woest, ik zit al 3 weken zonder auto, moet elke dag sméken bij vrienden/famillie om een auto te mogen lenen, ik rijd meer als 120km per dag voor m'n werk...
    Ik vroeg daarstraks aan de telefoon of een gratis vervangwagen er misschien in zat, hij zei me dat voor 20 euro per dag + een kilometervergoeding ik er gerust eentje mocht hebben, de meeste huurauto's zijn goedkoper, bovendien is het niet MIJN fout dat hun personeel ziek wordt, moet ik hier dan voor boeten?

wat me nog het meest stoort is het feit dat ze elke keer weer een paar dagen opschuiven, als ze in het begin direct gezegd hadden dat het 3 weken zou duren had ik wel een andere oplossing gezocht, bvb een oldtimer dagelijks laten keuren voor 1 maand, maar het gaat telkens om 2-3-4 dagen erbij...

normaal heb ik overigens nooit problemen met mijn garagist, ik kom er in de regel zeer goed met overeen, maar dit vind ik toch echt erg!

ik moest het gewoon even kwijt...
    onze hoop is weer gezet op woensdag, inmiddels toch maar de T3 van stal gehaald, niet echt een aangename auto om 120km/dag mee te doen, maar beter als niets zeker?

16. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Wat een waardeloos gedrag van die garage. Tuurlijk kan het hier of daar eens een keer tegenzitten, maar meld dat dan op tijd. De klant is er ondertussen lekker mee. :N

Ik hoop voor je dat ze het werk spoedig afronden en je toch zeker een nette coulance aanbieden voor al het ongemak.

Sterkte!

17. Milord

Milord Nieuw

ik heb er ook alle begrip voor als er eens iets mis gaat, maar een vriend van me gaat bij dezelfde garage, heeft afspraak gemaakt voor groot onderhoud en nog wat prul, afspraak is gemaakt toen mijn auto er al meer als een week stond, en die heeft z'n auto netjes na 1 dag terug gekregen..

lijkt me dan toch dat er iets grondig mis zit in de manier waarop ze hun planning maken, of ben ik het die ideologisch denk dat wat eerst binnenkomt ook eerst buiten moet ?

ik snap heus wel dat zo'n groot werk wat tijd vraagt, en dat er al eens iets kan tegenzitten, nogmaals, ik ben normaal zeer te spreken over de garage, dit is echt een hele andere kant die ik hier nu te zien krijg!

Ik hoop iig inderdaad dat het werk snel afgerond word!

18. Milord

Milord Nieuw

Alé, hij staat terug hier, er is wel een hele hoop gebeurt:

injectiepomp gereviseerd
    klein onderhoud
    V-riem vervangen
    nieuwe injectoren + dichtingen
    nieuwe dieselleidingen aan de injectoren
    airco gevuld
    bestuurders gordel vervangen (rolde niet meer op)
    en nog wat klein prul dat intussen ook vervangen is

de rekening is gestrand op 1994€
    een heel pak geld, maar de aankoop van de auto was niet al te duur dus hij was het nog wel waard (heeft ook nog altijd niet veel kilometers dus..)

ik hoop nu natuurlijk wel dat ik er een héééle tijd gerust op mag zijn

de garage heeft trouwens nog wat goedgemaakt, dus ik ben relatief tevreden

19. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Dat is een pittige rekening, maar wel mooi dat alles het weer doet zoals het hoort! d:)b

20. Milord

Milord Nieuw

weet iemand uit z'n hoofd hoe ik de voorbumper loskrijg? wil er graag morgen aan beginnen om de nieuwe erop te zetten, maar het lijkt me toch best om op voorhand al te weten waar de bouten ed ongeveer zitten.

en hoe sluit je de extra B1 deurtweetertjes aan ? gewoon de kabel van de huidige tweeters gebruiken of ontdubbelen... en hoe krijg ik dan zo'n deurpaneel los?

bij de oudere wagens is dat gelukkig allemaal makkelijker zichtbaar :D

Deel Deze Pagina