Omega B2 2.5 V6 Executive

Discussie in 'Dennis zijn Omega-B2' gestart door Omega-B2, 22 jun 2010.

1. ronny

ronny Nieuw Donateur 2016

Nou Dennis is hij alweer toonbaar of zit de boel in afwachting van onderdelen/beter weer nog met ducktape aan elkaar?

2. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

De boel zit nog steeds met 3 zelftappers en 2 ty-wraps aan elkaar vast.
    Een spiksplinternieuwe bumper ligt echter al klaar, de rest moet ik nog bestellen. Dat dat nog niet gebeurd is, heeft echter een goede reden. Daarom wordt met het herstel ook gewacht totdat de winter voorbij is. Hoezo? Omdat het geld nu ergens anders ingestoken moet worden...

Ik loop best wel wat achter in dit topic, maar om de boel even gauw up to date te brengen;

De auto begon een tijdje terug van het 1 op het andere moment compleet schokkend te rijden. 'S morgens zette ik de auto neer, niks aan de hand, 's avonds rij ik met hem naar huis, en is er geen zee meer mee te bezeilen. Totaal geen vermogen, schokken, nog erger schokken bij doortrekken, overslaan, en de acceleratietijd is ver-twintig-voudigd. Link richting bougie's/bougiekabels was gauw gelegd. Dus; afgelopen donderdag, de boel compleet uit elkaar gehaald. Lekker werkje weer, en ik kwam voor een onaangename verrassing te staan. De linker cilinderbank zijn kleppendeksel lekt nl. wel, en niet zo'n beetje. Achterste bougiekabel viel dan ook voor 1/5e compleet uit elkaar toen ik hem uit de olie trok. Tja, kleppendeksels niet in voorraad; en ik had de auto nodig, dus was er maar 1 oplossing. De bougie's en kabels vervangen, en de kleppendeksels en co bestellen en later maar monteren. De boel in elkaar gezet, en toen kwam de volgende verrassing. Nog steeds belabberd lopen, 0,0 verandering in het gedrag. Na enig overleg en denkwerk was de conclusie dus gauw getrokken, de dis ontsteking kapot. Vrij goed verklaarbaar als de auto een flinke tijd heeft gelopen met veel olie in de bougiegaten van de linker cilinderbank, waardoor de weerstand vele malen te hoog is, en de dis ontsteking flinke optetters krijgt. Dus toen waren we aanbeland bij een keuze; of ik doe de auto weg, of ik doe in 1x alles wat daar rondom zit op het blok, zodat ik de komende 10.000-en km's, niet meer daar hoef te komen. En dat laatste is het hem dus ook geworden. Als ik dinsdag de onderdelen binnen heb, komen de beide kleppendeksels met pakkingen nieuw, de thermostaat komt nieuw, de warmte wisselaar wordt nagekeken en eventueel voorzien van nieuwe afdichtingen, en uiteraard komt er een nieuwe dis-ontsteking op.

Iedereen weet dat bovenstaande reparaties niet goedkoop zijn, en zeker niet als je ook nog eens de uren moet betalen. Gelukkig hoef ik dat laatste niet, maar daardoor kan ik wel een complete dag vrij opnemen, want het is wel wat sleutelwerk. En meestal komen er ook altijd wat onvoorziene dingen bij, dus wat extra tijd op zo'n dag; kan nooit kwaad.Uiteraard komt alles spiksplinternieuw erop, en er is maar 1 ding; waarbij ik de keuze heb gemaakt voor niet origineel. En dat waren de bougiekabels. De idiote prijs die Opel daarvoor rekent(zo ongeveer 100 euro per stuk), slaat compleet nergens op. Zeker niet als je de boel eens wat nader gaat bekijken. Op de originele bougiekabels ,staat nl. heel mooi: BERU. Uiteraard staat er dan ook nog zo'n mooi stickertje op met voor welke cilinder die bepaalde bougiekabel is, maar goed; de prijs is ongeveer 100 euro per stuk. Gaan we dan verder kijken, en we bestellen een setje BERU bougiekabels voor deze auto(specifiek voor een X25XE van Beru), zitten we op 150 euro voor 6 stuks. Wat is dan het verschil met de originele? Ze missen de stickertjes met voor welke cilinder ze zijn, en voor de linker cilinderbank zijn de afmetingen niet 100 procent nauwkeurig. Lees: een paar cm langer. Voor de recher cilinderbank, is alles, op de stickers na, 100 procent identiek. Oke, origineel zit er ook nog zo'n plastic kabelbeschermer omheen, maar die kun je makkelijk omzetten.

Ik ben best bereid om meer te betalen voor origineel. en als het verschil 100 euro was geweest; had ik het ook zeker weten gedaan. Maar 450 euro verschil, terwijl het van EXACT dezelfde fabrikant is, met als enig verschil dat er geen stickertjes met cilindernummer opzitten? Laat dan maar zitten. Die stickertjes zet ik desnoods wel over..... :h

Kabelbeschermers heb ik uiteraard gewoon overgezet op de nieuwe, en ook de bougiekabels lopen EXACT hetzelfde als origineel. Iets wat veel monteurs niet doen, omdat dat ENORM veel werk is voor de rechter cilinderbank; je er nauwelijks aankomt, en je handen compleet opentrekt. Maar ik ben dan wel weer zo pietje precies, dat ik ze precies hetzelfde wil hebben liggen... _O-

De bougiekabels waren dan uiteindelijk niet de hoofdoorzaak, maar dat er eentje compleet "opgelost" was, zegt genoeg. Niet de hoofdreden(dat ligt aan de DIS), maar wel een onderdeel van het probleem. Nu gaan we er als het goed is dus dinsdag voor zorgen dat al die zooi vernieuwd wordt, en dan zijn een heleboel problemen voor een HELE lange tijd niet meer aan de orde. Dan komen weer wat kleine aandachtpuntjes langzaam aan de orde, en uiteraard de schade. Hoop mensen verklaren me voor gek dat ik nu een hoop dingen preventief ga doen, maar ik heb mijn auto gewoon nodig, en ga over 2 maanden ook weer 2 weken op vakantie met een stel vrienden, dus die auto moet gewoon perfect zijn. Ik moet er ten alle tijden op kunnen vertrouwen; klaar.

Kortom; de Omega kost me weer flink wat geld, en mijn vakantiegeld wat ik nu in december heb gekregen; is dus alweer vergeven.... :h

3. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Het positieve aan het hele verhaal is dat, als je dit gedaan hebt, er een hoop onderdelen een hele tijd weer mee kunnen en je wat dat betreft het risico erg klein hebt gemaakt dat je die in 2e en 3e instantie ook weer moet gaan vervangen.

Groot gelijk @ kabels, dat verschil is inderdaad wel érg groot. Dan ga je toch eens nadenken..

4. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Amen _/-\o_

Zijn ook van die zaken die dan alles tegelijkertijd komen !

5. ronny

ronny Nieuw Donateur 2016

Ze zeggen toch niet voor niets dat een ongeluk nooit alleen komt!
    Dat is hier ook altijd zo als er geld is gaat er niets stuk en als het geld op is dat gaan er 1 of meer dingen stuk :(

Maar goed mooi om te horen dat alles goed gaat komen, nu alleen heel hard duimen dat het ook echt de DIS is!

Dinsdag (morgen) zullen we het weten.

6. Administrator

Administrator Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Ik heb er alle vertrouwen in dat dit wel weer goed gaat komen :Y

Dennis is een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro]-monteur, dus qua kosten wordt ie lekker 'gematst'.

Ik kan het alleen maar waarderen dat ie niet voor imitatie gaat en alles gewoon repareert zoals (ik vind dat) het hoort d:)b

En bekijk het van de zonnige zijde: dan is het ook weer een tijd (erg) goed :Y

7. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

Wow, wat een poen voor een bougiekabel 7(8)7 , ik ben blij dat Opel die bij mijn motor ooit heeft afgeschaft, een setje bougiedoppen was voor die DIS-brug pakweg € 25,00

Maar ik vind dat je het netjes hebt opgelost via die BERU-kabels en niet via de VOD.

Andrew

8. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Sorry Dennis,
    Maar ik had dit hele verhaale niet gevolgd en schrok toch wel een beetje van hetgeen jou nu weer overkomen is!
    Zo zie je maar dat vrijwel altijd alles tegelijk komt.

Maar toch mijn petje af voor de reparaties je gedaan heb, en hier komt het standaard verhaal van:

Het kost wat, maar dan......... (juist ja) weet je wat je hebt. (en kan je er weer een tijdje tegenaan)
    Wees ergens een beetje minder triest omdat je vrijwel alles zelf kan doen, scheelt zeker de helft als het niet meer is.

Maar wat ik niet tegekom is hoe het ongeluk heeft plaats gevonden en zeker omdat ik op de motorkap ook
    nog wat rare plekken zag (of is dat van het wegwrijven van het vuil om de schade te bekijken?)

9. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Operatie geslaagd! *O*

Gisteren een klein dagje vol staan sleutelen, maar de Omega is weer voorzien van zeer veel nieuwe/frisse onderdelen! Wat blijft het toch een ** klus om die dismodule achter de linker cilinderbank uit te vissen, en een nieuwe daar te plaatsen. Zeker aangezien je rekening moet houden met de bougiekabels, want die kun je niet zomaar ergens inprikken _O-
    Zitten dus nu 2 nieuwe kleppendeksels met pakkingen op, warmte wisselaar is eruit geweest, alles schoon gemaakt, en weer gemonteerd met frisse afdichtringen en rubbers, thermostaat+huis is nieuw(met zowel de pakking van de thermostaat, alsook de 2 dichtringen op de aansluitende pijp), dis module is nieuw, afdichtrubbers van de koelvloeistofbrug achterop het blok zijn nieuw,enz. Tezamen met de nieuwe bougie's en kabels zit dus zo ongeveer alles in het hart van het blok nieuw. Als nu ergens in die gebieden iets sneuvelt, is de kans groot dat het garantie is _O-

Overigens ook meteen de tijd gepakt om de gehele carterontluchting schoon te maken. En er is dus echt tijd noch moeite gespaard om alles weer beter als nieuw te krijgen. Ieder dichtringetje/rubbertje/pakkingje wat ik tegenkwam is vernieuwd.(hadden ook nog eens ALLES in voorraad 7(8)7 )
    Vanzelfsprekend ook meteen het hele koelsysteem geflushed en voorzien van nieuwe koelvloeistof.

Toen kwam dus het moment; starten. En na een kleine tijd van zo verdomd slecht lopen, klinkt dat machtige V6 geluid toch echt weer SUBLIEM, hoor! *O*
    Overigens heeft de auto ook zo'n enorme trekkracht, dat heeft hij nog nooit gehad in de tijd dat ik hem heb. Het is dus vrij duidelijk dat die bougiekabel al een lange tijd kapot was, en tezamen met de olie in de bougieschachten(verhoogde weerstand), ervoor zorgde dat de vonk alles behalve optimaal was.

Was ook erg grappig dat ik gisteravond toen ik thuiskwam na een verjaardag, op het display zag staan; koelvloeistofpeil. Ik dacht meteen; nee he! Zal dadelijk toch niet de warmtewisselaar slecht afgekit zijn ofzo, waardoor hij daarlangs lekt :h Maar goed, er was niks te zien onder de auto(en warme koelvloeistof gaat niet goed samen met de sneeuw onder de auto), en het is bekend dat deze V6-en af en toe nogal langzaam en moeilijk ontluchten. Zal dus wel gewoon nog een luchtbel geweest zijn, want na hem vanochtend bijgevuld te hebben, staat hij nu nog steeds op hetzelfde peil. Omega is dus weer een enorm stuk erop vooruit gegaan! :Y

10. B-Buster

Dat zijn de betere berichten. :)

Goed werk Dennis. Dat hij er wat dat betreft maar weer een lange tijd tegenaan mag.

11. Administrator

Administrator Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Goed verhaal om te lezen, Dennis. d:)b

Af-en-toe kan ik jullie (jou en Sjors) wel vervloeken dat jullie het zo goed zelf kunnen regelen (zelf sleutelen, onderdelen tegen inkoopprijs, brug, gereedschap bij de hand, etc).
    Het is gewoon ordinaire jaloezie hoor, dus trek het je niet aan _O-

Die Omega boft maar met jou als haar eigenaar :Y

12. B-Buster

Hou maar op, als je bedenkt hoe wij een poot uitgedraaid worden als we hetzelfde gedaan moeten hebben. :p

Maargoed, het is jullie gegund hoor. :Y

13. OmegaUser

OmegaUser Nieuw Donateur 2016

Mooi verhaal Dennis d:)b . Ik moet er niet aan denken wanneer ik dit allemaal bij de VOD had moeten laten doen. Je bent in alle opzichten een bevoorrecht man ;) .

Groet,

Walter

14. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Geweldig Dennis ! echt subliem !! d:)b

De mijne doet het momenteel gewoon kei goed ! maar zodra ik enige tekenen waarneem gaat die hele zut er ook nieuw en OEM op ! :k

15. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Koelvloeistof stond vanmorgen nog exact op hetzelfde peil, dus dat is perfect. Het deksel van de warmtewisselaar is afgedicht met (uiteraard GM)kit, en bij het niet goed schoonmaken van beide oppervlakken, of het niet goed gebruik van de kit, kan hij op een enkele plek alsnog niet goed afdichten. Resultaat is dus dat je eerst de complete motor in elkaar kan zetten, dan starten; erachter komen dat hij lekt, en dan weer alles uit elkaar kan halen... _O-

Kans dat het bij mij zou lekken was nihiel, omdat ik het met de pakkingschraper e.d. zo glad als maar kan had gemaakt, maar zeg nooit nooit! Maar goed, het is dus gewoon perfect.

En de auto rijdt uiteraard weer super. Wat een kracht,koppel en souplesse. Als je dat een paar dagen moet missen, waardeer je het weer eens te meer als je het terug hebt _/-\o_

De komende tijd komen dus wat andere kleine dingen in het lijstje naar voren. Uiteraard eerst weer eens het financiele budget voor mijn auto wat op peil krijgen ( _O- ), en dan komen er wat kleinere dingen aan de beurt. Zo werkt mijn linker (bose) speaker nog steeds niet, rammelt een hitteschild van de uitlaat af en toe een beetje(even vastlassen), wil ik de motor op de brug/put van boven tot onder compleet droog/schoon maken(iedere pakking en dichting moet nu kurkdroog zijn, dus dat mag ook gezien worden aan de hand van het droge blok :) , zitten uiteraard nog wat olie resten van de lekkage langs de klepdeksels die ik weg wil hebben),en beginnen de rubbers van de draagarmen voor wat slechter te worden. Dan uiteraard tussendoor nog de schade repareren, en wil ik de onderkant (zodra de temperaturen weer omhoog gaan) gaan voorzien van een nieuwe laag tectyl(origineel GM uiteraard)op de plekken waar ze hem vanuit de fabriek niet hebben voorzien van tectyl, en alleen een laag lak hebben aangebracht. Ik zie op die plekken een beetje vliegroest, en door tectyl aan te brengen als alles schoon gemaakt is(en de vocht uit de lucht is, zodat er geen vocht onderin kan zitten), voorkom ik dat dat ook maar 1 kans krijgt om iets verder te gaan als vliegroest.

Kortom, de Omega wordt weer nieuwer als nieuw! En dat zal ze voor de komende minimaal 3/4 jaar dat ik haar heb, ook zeker zo blijven! Want ik heb onderhand wel al besloten dat dit een auto wordt die langer gaat blijven.

16. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Hoi Dennis,

Ik heb toen met het vervangen van de Warmte wisselaar (had de pech dat de wartels dol gingen) ook direct een nieuwe deksel (laten) plaatsen ! en uiteraard ook weer met de OEM kit (die na 10 jaar waarschijnlijk weer gaat lekken) 7(8)7 doen ze af fabriek ook.. maar het zij zo.. dan doen we het weer opnieuw :)

Recht boven de motorolie:

Groetjes,

Sjors

17. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Een nieuw deksel is eigenlijk onzinnig. Is hetzelfde als je bij een aluminium klepdeksel, ook maar meteen het klepdeksel mee vervangt, als je de klepdekselpakking vervangt. Aan dat deksel van de warmtewisselaar komt eigenlijk NOOIT iets, het is puur een kwestie van beide oppervlakten goed schoon maken. Zelfs als je een nieuw deksel plaatst, maar de ondergrond op het blok niet goed reinigt, lekt hij onherroepelijk.

Er is overigens ook een serie Omega's die gewoon pakkingen daartussenin heeft zitten, ipv kit. Ach ja, over 10 jaar mag hij wel weer eens een keertje gaan lekken, zien we dan wel weer 8)7

18. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Oké dat vind jij dus weer onzinnig, als het andersom geweest was, en jij had mij erop geattendeerd was het wel aan te raden ? sorry maar het is altijd net of een ander het nooit goed doet..

Zo'n deksel kost niet veel, waarom zou je gaan lopen rommelen als je een frisse voor 2 10'tjes hebt ?

Groet,

Sjors

19. B-Buster

Tja, je hebt mensen die zoiets puur realistisch benaderen, en liefhebbers (die soms wat ver gaan :+ ) die zoiets graag meteen vervangen. Al is het maar voor het gevoel dat het vers is daar. Ik kan dat laatste wel begrijpen.

Als ik had geweten dat daar zoiets zat had ik m'n VOD ook de opdracht gegeven dat te vervangen. Of ze dat nu gedaan hebben.. geen idee maar waarschijnlijk niet. Die horen tot de eerste groep die kijken of iets écht nodig is.

Better safe than sorry. ;)

20. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Hmm... Je moet het niet zo begrijpen, zoals je het nu doet ;)

Uiteraard is het super als je alles nieuw zet. Immers is nieuw zo goed als altijd nèt ietjes beter. Ik had ook alleen de kapotte bougiekabel kunnen vervangen, maar een fris setje van 6 is nu eenmaal beter. Theroretisch gezien is een nieuw deksel natuurlijk ook gewoon beter, maar ik bekijk dingen gewoon vaak van een andere kant. Zoals je wellicht gemerkt heb ben ik ook erg precies in dat soort dingen, en zet ik bij enige twijfel ook gewoon alles nieuw. Maar als ik merk dat zo'n deksel eigenlijk niks van min/zwakke punten heeft, er nooit iets aan komt, en dat van mij gewoon in perfecte staat is, laat ik het mooi zitten. Daarbij komt nog eens dat ik ook niet uit mijn hoofd weet wat het kost(mede omdat hij zelden/nooit sneuvelt,dus nooit vervangen wordt), dus als het 70 euro had gekocht, had ik het ook geloofd. Ik was eigenlijk ook onder de impressie dat het een stuk duurder was als 2 tientjes. Misschien dat als ik dat van tevoren had geweten, dat ik het ook gewoon nieuw had gezet. Het was me geen 7 tientjes waard omdat er niks aankomt, maar voor 2 tientjes extra was het wel "leuk" geweest dat het nieuw was geweest.

Ach ja, boeit ook niet. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en niet noodzakelijkerwijs maar 1 goede ;)

Deel Deze Pagina