Omega 2.5TD - 1999 - Edition 100

Discussie in 'Bart_Banaan's diesels' gestart door Bart_Banaan, 2 jun 2010.

1. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Nou mannen, een vakantie was het niet, maar mijn blauwe Omerga 2.5TD blijft maar goed rijden; dus ik heb helemaal geen noodzaak gehad om de Edition 100 verder te repareren..

Maar.... De APK van mijn blauwe is afgelopen en die heeft ondertussen wel een paar nieuwe draagarm rubbers nodig aan de voorzijde. Aangezien dat meer werk was dan de edition 100 APK klaar te maken (die had een paar lampjes nodig) heb ik afgelopen week de blauwe uit de verzekering gehaald en geschorst, en de zilveren edition 100 is nu in de verzekering en in de wegenbelasting. De edition 100 is van de week APK goed gekeurd en daar rij ik nu dus mee.

Nu heb ik van de week de eerste voor bereidende werken gedaan om de 'gereviseerde' bak onder de zilveren edition 100 te gaan bouwen; ik heb de computers vergeleken. Eerst de schakel computer uit de blauwe gehaald ...

De computer uit de blauwe auto (die gelijk is aan de bak die ik 'gereviseerd' heb):

De code op deze TCU (Transmission Controle Unit) is HU en die hoort bij een AR25 bak met Alpha code KZ. Dat is precies de code op de gereviseerde bak; dus in zo verre no problemo.

Toen ging ik deze TCU vergelijken met de TCU in de edition 100; daar zit dus deze TCU in:

Deze TCU hoort bij een AR35 versnellingbak die volgens de gegevens in een Omega met 3 liter X30XE motor gemonteerd hoort te zijn.
    Dat is niet zo'n probleem; de AR35 bak zou gewoon te vervangen zijn door de 'gereviseerde' AR25 bak, ware het niet dat de aansluitingen van de beide TCU's anders zijn; de 'HU' TCU heeft namelijk een stekker met 3 rijen pinnetjes en de 'CK' TCU heeft een stekker met twee rijen pennetjes...

Dus nu moet ik uitzoeken of de AR25 bak zal werken met de 'CK' TCU en of het mogelijk zal zijn om het motor management in te stellen op de combinatie AR25/ CK controller.

Anders zit er weinig anders op dan de AR35 die nu onder de Edition 100 zit te reviseren. Maar aangezien ik de AR25 al 'onder handen' heb genomen, zie ik daar eigenlijk niet echt tegen op.

Binnenkort meer nieuws!!

2. Xedrah

Xedrah Nieuw

Succes ermee, goed om te lezen dat je niet opziet tegen klussen waar 99,9% van de autorijders in Nederland nooit aan zou denken, laat staan uitvoeren!
    Goed bezig.

3. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Ach, het zijn net radiografisch bestuurde auto's in het groot.... Met de handleiding erbij en wat tips van de professionals is het goed te doen..

4. Administrator

Administrator Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Jouw [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] zou moeten kunnen beantwoorden of een AR25 ook met die CK werkt, of niet.
    Ik durf geen uitspraak hierover te doen, dus kan er geen zinnig woord over zeggen.

Hoeveel werk is het ook een bak te reviseren ?
    (lijkt mij ook wel mooi om dat eens te doen).

5. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Het werk valt wel mee; als je maar zorgt dat de bak verticaal gefixeerd is, dat je voldoende pluis-vrije doeken hebt en genoeg remmen reiniger en vaseline om voor montage alles eerst helemaal stofvrij en schoon te maken en daarna met vaseline in te smeren.

Ik heb veel afbeeldingen van de bak via Google gevonden door te zoeken op AR 25/35 en L40-E (=> GM aanduiding) en op Google staan ook veel bouwtekeningen en break-downs. Als je die goed volgt en de tips ter harte neemt is het allemaal goed te doen...

Deel Deze Pagina