Omega 2.5TD - 1999 - Edition 100

Discussie in 'Bart_Banaan's diesels' gestart door Bart_Banaan, 2 jun 2010.

1. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Als de sproeiers het niet doen kijk dan eens of de stekker (bij het reservoir achter je bumper ) niet los zit.
    Sommige mensen wllen deze nogal eens los doen! O-) O-)

2. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Ah, dank je wel! Ik heb nog niet gekeken of de koplampsproeiers werken, want ik had geen idee hoe ze werkten... Ik zal eens kijken of ze het doen en hoe ze het doen ....
    Waarschijnlijk dat ik morgen begin met het vervangen van de defecte lampjes in de Airo control, kan ik meteen de aansluitingen van de radio eens bekijken en uitzoeken of ik die kan vervangen door mijn Alpine (en die aansluiten op het Bose systeem)

3. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Of ze het doen zie je prima van binnenuit. Dan heb je bij elke koplamp een overtuigende fontein voor je. :p

De auto ziet er netjes uit, hopelijk kan je daar nog veel lol aan beleven.

4. Tukker

Tukker Nieuw

Ziet er geweldig uit. Blijkbaar heb ik het verkeerde vak gekozen. Dit is niet voor mij weggelegd. Veel bewondering dat dit kan!

Toeval:
    Vandaag het broertje van deze auto bij de garage gebracht. Ook een edition automaat grijs station 1999. Prachtige automaat die ik in Tegelen kocht.
    Helaas wist de garage me tvandaag e melden dat een van de cylinders olie lekt. Het spiegeltje dat mijn zoon er vortige week af reed valt helemaal in het niet. Ik heb de auto speciaal voor de caravan gekocht. Over twee weken hebben we vakantie en zou de reis naar Italie gaan. Blen! :(

Hoop dat je meer succes hebt met je omega!

Hans

5. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Weet je zeker dat 'ie niet zei dat één van de cilinders DIESEL-olie lekt? Want dat is namelijk helemaal niet zo'n groot probleem wat te verhelpen is met het monteren van twee nieuwe ringen op de verstuiver die lekt.

Het lijkt me namelijk sterk dat één cilinder (motor-)olie zou lekken; de motor is dusdanig geconstrueerd dat er eigenlijk weinig tot geen olie in de buurt van de cilinders komt, laat staan dat het gaat lekken... De olie wordt eigenlijk alleen van onder af tegen de zuiger bodem gesproeid en verder worden er in de cilinderkop wat kleppen gesmeerd met de motor olie. Verder lopen er geen (motor-)olie leidingen in de buurt van de cilinders.

6. Tukker

Tukker Nieuw

Ik krijg het op de rekening van het onderzoek te staan. De rekening komt morgen. Ik laat het horen! ( lezen ) Het was dusdanig ....., dat als ik toch met deze auto op vakantie zou gaan dat ik het oliepeil steeds goed in de gaten moet houden. Dat geeft mij niet een lekker gevoel om weg te gaan ..... Ik schrijf bij een ander topic verder, wil het broertje nie verprutsen. De twee auto's zijn verder identiek. Ook de bekleding.

Bij mij staat 125.000 KM op de teller, maar ja wel problemen .....

Hans

7. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Zo, daar ben ik weer.... :+

Vandaag de 'gearbox selector switch' oftewel de standenschakelaar van de automatische versnellingsbak vervangen door de switch welke op mijn 'reserve' automatische bak zat. Dit omdat door het lezen op verschillende nederlandse, duitse en engelse forum toch steeds weer naar voren kwam dat de storing die mijn automatische bak had, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt wordt door een vuile of defecte 'gearbox selector switch'.

Dus had ik gisteren de auto opgekrikt:

En had de 'gearbox selector switch' gedemonteerd, opengemaakt en van binnen gereinigd met contact spray en opnieuw ingevet met zuurvrije vaseline. Daarna de 'gearbox selector switch' weer gemonteerd, maar helaas bleven alle lampjes naast de automaatpook branden en de melding 'automaat' op het beeldscherm verscheen weer.

Dus vandaag maar weer onder de auto gekropen om de defecte 'gearbox selector switch' te demonteren:

De defecte die gedemonteerd moest worden

Eenmaal gedemonteerd is het probleem ook meteen duidelijk; er viel een kunststof 'bus' uit, waar geen bus hoorde. Het bleek dat het binnenwerk los is gebroken, waardoor de switch niet meer nauwkeurig in te stellen is:

Boven de defecte, onder degene van de reserve automatische bak

Daarna de nieuwe monteren, goed opletten op de uitlijning van de selector hevel en de stand van de as, maar dat ging prima:

Nadat de auto van de krikken afgehaald was bleek dat alle lampjes op de automatische bak weer normaal functioneren en de melding 'automaat' is van het display verdwenen; in zo verre is de reparatie dus geslaagd! Toen ik een test rit wilde maken, wilde de auto niet aanspringen; er is iets met de immobilizer/startblokkering. Dat zal wel komen omdat ik de accupolen los heb gehad tijdens de reparatie en ik weet nog niet helemaal hoe het ingebouwde GT-alarmsysteem samen werkt met het originele startblokkeringsysteem, maar daar kom ik morgen wel achter..

Momenteel lijkt het erop dat het probleem met de versnellingsbak is verholpen door het vervangen van de 'gearbox selector switch'! Dat scheelt een boel werk en ik heb een 'extra;' automatische bak op reserve.... :)

8. B-Buster

Dat zou wel heel erg mooi zijn. Morgen hem dan zien te starten en testen maar. Ik = benieuwd. :)

9. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Thanks! Ik zag trouwens net dat ik de twee plaatjes verkeerd om heb geupload; dus ik heb ze even omgedraaid..

10. Administrator

Administrator Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Ik weet dat de (automagische) versnellingsbakken een ECU hebben die met de ECU van het motorblok 'praten'.
    Nu weet ik niet hoe dit past in het verhaal van de selector-switch... maar dat is het eerste waar ik aan moest denken toen jij zei dat ie niet wilde aanslaan.
    Accupolen los halen, mag namelijk helemaal niets uitmaken. Tenzij het alarmsysteem (van GT? Dus niet origineel Opel?) de immobilizer heeft geactiveerd.

Ik kan er nog niet helemaal de vinger op leggen...

11. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Ik heb er aan zitten denken dat de automaat-ECU het probleem zou kunnen zijn, dus in die richting heb ik gezocht op het i-net, maar niks kunnen vinden.
    De schakelaar die ik opengehaald heb, heeft geen enkele digitale elektronica erin; het is gewoon een schakelaar, dus er is niks waarmee de ene of de andere schakelaar geïdentificeerd wordt, dus ik denk niet dat het een communicatie probleem tussen de automaat ECU/motor ECU is.

Ik heb bij de auto twee afstandsbedieningen van GT gekregen waarmee het alarm aan/uit gezet kan worden, en alarm reageert ook op die zenders.
    Toen ik de accupolen los haalde hoorde ik een hoge piep van het GT systeem. Bij het monteren hoorde ik weer zo'n piep. En ik heb de accu totaal een keer of 3 losgehaald en weer aangesloten en elke keer kwam die hoge piep. Nadat ik de accupolen weer aan had gesloten blijven steeds alle knipperlichten branden (permanent, niet knipperen) en moest ik met de zender van het alarmsysteem het alarm uit/aan/uit zetten om de knipperlichten 'te doven'

Ik ga vandaag eerst even de brandstof retourleidingen vervangen; deze zien er nogal poreus uit en meteen maar even op zoek naar het 'startprobleem' ....

Tips over een GT alarm systeem zijn welkom!!

12. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Draait de motor wel rond?
    Gaat het MM lampje branden tijdens het starten?
    Weet je welk type GT alarm erin zit?

13. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

1) Startmotor draait niet rond, verder werkt alles; lijkt op:
    A) Lege accu; gechecked (accu van dxe andere erin gezet en nog niks)
    B ) immobilizer die erop staat; alles werkt 'normaal' allen de startmotor draait niet rond

2) MM lampje blijft niet branden, en als je de sleutel omdraait in de start stand lijkt alles normaal, behalve dat de start motor niet draait.

3) Ik denk een GT 636 (<a class="postlink" href="http://www.rho-delta.nl/supportdownload/gt_schema_gt-636.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.rho-delta.nl/supportdownload ... gt-636.pdf</a>), maar dat ga ik zometeen even precies uitzoeken..

14. Administrator

Heb je jouw andere sleutel al eens geprobeerd ?

Als de startmotor niet draait, is de immobiliser geactiveerd. Snap ik alleen niet waarom...
    Kun je (eenvoudig) dat alarm afkoppelen ? Of moet je dan weet ik veel wat allemaal overhoop halen, kabels doorknippen, etc ? Is er een manier om dat alarmsysteem te 'resetten' ?
    In de documentatie zie ik, op pagina 3, dat er verschillende (zwarte) draden voor de startonderbreking zorgen...

Heb je ook al geprobeerd de twee contactpunten van de handzender tegen het commandoblok in het dashboard te houden ? Hierdoor zou, volgens de documentatie, het alarmsysteem uitschakelen.

15. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Haha, jij doet hetzelfde als ik; je LEEST een manual! :-D

Maar goed, inderdaad, nadat ik uitgevonden had hoe het alarm precies werkte heb ik hem kunnen resetten en de motor start weer, de auto loopt....
    Maar..... Zodra de auto startte en ik schakelde met de automaatpook, begonnen meteen alle lampjes weer te branden; het probleem is dus (nog) niet opgelost. Ik ga me nu maar eens verdiepen in de automaat ECU; die zit weg gebouwd achter de zijkant van het dashboard, op de A-stijl aan de bijrijders zijde.
    Dat zou dus kunnen betekenen dat het dashboard kastje + alles erom heen uitgebouwd zal moeten worden om bij de Automaat ECU te komen...

Eerst maar eens uitzoeken of ik de automaat ECU kan verwisselen door de automaat ECU van mijn oude 2.5TD zonder dat 'ie opnieuw geprogrammeerd moet worden met de Tech2....

16. Administrator

Getver Jaap... denk je het probleem gevonden te hebben, is het toch stiekem iets anders :(

Ik ben bang dat je de ECU overigens niet kunt overzetten zonder herprogrammeren. Wellicht dat anderen hier iets zinnigs over kunnen zeggen ?

Wat mij nu net te binnen schiet: als je de auto NIET start maar alleen op contact... en je schakelt dan in een andere versnelling... wat doet ie dan ?

17. Bart_Banaan

Bart_Banaan Nieuw

Dan gaan alle lampjes ook branden.
    Gisteren, na het monteren van de nieuwe schakelaar was dat niet zo; toen bleven ze netjes 1 voor 1 branden, elke indicatie lampje brandde keurig bij de juiste stand. Er is verder niks veranderd, toen ik vanmorgen instapte om het startprobleem op te gaan losse washet probleem van alle brandende lampjes gewoon weer terug. Tussen gisteren (dat het correct werkte) en vanmorgen (dat alles weer brandde) is er eigenlijk niks veranderd, geen startpogingen, geen geklooi aan het alarm, etc. Dus ik ga gewoon weer even verder met 'de puzzle'

Ik krik straks de auto wel even opnieuw op, zal de schakelaar weer eens demonteren en doormeten, en eventueel de originele weer monteren. Kijken wat 'ie dan doet....

18. hessel

hessel Nieuw

En? werkt de omega weer soals het moet?
    Ben nu wel zeer benieuwd na het lezen van dit alles.

groet hessel

19. Administrator

Tja, Jaap is al een tijdje niet meer langs geweest :N
    Jaap !
    Waar zit je !? :>

20. B-Buster

Wellicht lekker van een (lange) vakantie aan het genieten? :)

Deel Deze Pagina