Nurburgring

Discussie in 'Dennis zijn Omega-B2' gestart door Omega-B2, 14 aug 2010.

1. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Op 7 augustus heeft de Omega eens een vuurdoop gekregen; het circuit op.

Was in eerste instantie niet bepaald de bedoeling om ook daadwerkelijk met de Omega het circuit op te rijden, maar na mijn gedachten er enige tijd over hebben te laten malen; toch maar besloten de gok eens te wagen. En wat een adrenalinerush!!!!! 7(8)7 d:)b

Het circuitgebruik was eigenlijk een peulenschil voor de auto. Temperatuur is op geen enkel punt echt opgelopen, en ook de olie heeft er nauwelijks last van gehad. Er was letterlijk maar 1 punt waarop de Omega een grote tegenvaller had, en dat waren de remmen. Deze voldoen vrij redelijk op de openbare weg, temeer voor mensen die niet zo diep het gas intrappen, maar op het circuit zijn ze vrij weinig waard. Na een half rondje was de boel al roodgloeiend en vonden de remmen het al goed geweest met dat lompe gewicht iedere keer opnieuw af te remmen. Spreekt voor zich dat de velgen uitzagen alsof ze 3 jaar niet meer gepoetst waren, en dat slechts na het eerste rondje. Het 2e rondje was eigenlijk NOG erger. De snelheid zat er wat meer in, en na een kwart rondje begon het remsysteem flink tegen te sputteren. Er moest enkele malen gepompd worden, voordat de druk weer enigzins normaal was. Zeker als je nèt dat beetje meer wilde doorrijden, was het toch wel belangrijk dat de remmen te vertrouwen waren, maar dit was compleet het tegenovergestelde. Pas na 2uur staan, 75 km terugweg, en 1 uur staan op het parkeerterrein van een restaurant waren de remmen(remvloeistof) dusdanig afgekoeld dat er weer enigzins normaal geremd kon worden. Erg belangrijke notitie dus voor mensen die ook wel eens een keertje met de Omega het circuit op willen; pas die remmen aan! Standaard voldoen ze echt compleet niet. Zelfs bij rustig rijden op het circuit, behalen ze niet de beoogde resultaten. Neem de gok dus bij voorkeur niet, en gooi d'r eerst wat fatsoenlijke remmen op. Daarbij komt ook 1 ander aspect; hou rekening met het behoorlijke gewicht van de auto, in combinatie met de RWD. Als je daar continu op bedacht bent, kun je erg leuk spelen, zeker op het circuit; maar als je er niet op bedacht bent; kun je ook wel eens flink verrast worden. De Omega geeft ietjes van tevoren aan dàt hij gaat, en dan is tijdig ingrijpen ook noodzakelijk. De omega laat zich dan nog vrij makkelijk corrigeren, maar grijp je niet a la minute in, gaat het enorme gewicht je tegenwerken en wordt het ingrijpen erg moeilijk. Hou er rekening mee dat de grindbak(en de vangrail) altijd vrij dichtbij is, en ga dus nergens echt tot het uiterste. Vooral het eerste rondje is wat dat betreft overweldigend, te meer op een bochtig circuit als de Nurburgring. Aan alle kanten vliegen (dikke) sportwagens langs je, terwijl jij net blij bent dat je al een dikke 100 rijdt, en niet weet waar de komende bocht naar toe gaat. Laat je die eerste ronde dus ook zeker niet verleiden, en doe gewoon rustig aan. Rij rechts en accepteer dat er nu eenmaal een behoorlijke hoop auto's tussen rijden die nu eenmaal te snel voor je zijn.

Op zich was het vermogen van de Omega ruim voldoende om meer dan genoeg mee te komen op het circuit. Ik heb nergens, bijlange na niet, volgas gereden, heb behoorlijk wat auto's ingehaald, en er was gegarandeerd nog enorme ruimte voor snellere ronden/tijden. De topsnelheid kun je trouwens beter uittesten op de weg náár de Nurburgring toe, dan op de ring zelf; want je vergist je in de hoeveelheid bochten die daarin verwerkt zitten. De rechte stukken waar je hem ECHT kunt laten gaan zijn echt maar minimaal.

Wat mij betreft echt iets wat nóg een keer gaat gebeuren. Sterker nog; wat mij betreft is dit iets wat echt iedere autoliefhebber minimaal een paar keer in zijn leven gedaan moet hebben. *O* Nadat mijn remmen een upgrade gehad hebben, gaan we nog een keertje terug. d:)b
    De Omega liet zich ook op het circuit van zijn beste kant zien en is door 10+ fotograven op de gevoelige plaat vastgelegd. Enige foto's heb ik (copyrightvrij) in mijn bezit in hoge resolutie en zal ik hier uploaden zodra ik ze op deze laptop heb staan.

En zo zagen dus de velgen uit, nadat ze 2 ronden op de "ring" hadden meegemaakt.

Zelfs extreem vies aan de achterzijde:

2. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Leuk geschreven. :)

Na jou ervaring ben ik ook wel nieuwsgierig geworden, best leuk om zelf ook eens (rustig aan) over die Ring te zoeven. Al is het alleen maar om die actiefoto's te kunnen krijgen achteraf, dat is wel erg gaaf om te hebben.

Dit vind ik ook wel wat voor Sjors, met z'n Catera velgen. :p

3. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Het is een ervaring op zich. Het is best goed te doen, ook als je de snelheid er niet zo overdreven wilt in hebben, zolang je je rijstijl er maar naar aanpast. Ik zag vaak genoeg flink ondergemotoriseerde automobielen die over het hele circuit zwabberde, en nooit aan de kant gingen; of er nu zo'n lompe Omega zat te duwen, of een Ferrari. En dat zijn ook de momenten waarop het gevaarlijk wordt. Ik had zelf vrij gauw in de gaten dat het gebruikelijk is op het circuit om, zodra je ziet dat iemand je wilt inhalen, zoveel mogelijk naar rechts te gaan en het knipperlicht naar rechts aan te zetten zodat diegene ziet dat je hem hebt gezien, en heb dat ook altijd gedaan. Gewoon goed de spiegels in de gaten houden, en ook de ruimte geven om je te laten inhalen als er gewoon auto's zijn die een stuk sneller zijn, en dan heb je gegarandeerd een erg plezierige ervaring!

Heb zelf van de dik 20+ foto's die overal op het web te vinden waren van de Omega de mooiste uitgezocht en die gekocht. Een paar mooie uitvergrotingen gemaakt, die inlijsten en het ziet er SUPER uit! d:)b

Misschien dat we over een bepaalde tijd gewoon even een dag kunnen prikken, kijken wie interesse heeft, en dan samen afrijden naar de "ring". Degene die meegaat hoeft immers ook niet per-se zelf te rijden, het kijken naar al dat geweld op het circuit is al leuk genoeg!

4. Xedrah

Xedrah Nieuw

Komt ie nu mee, ben net terug... ;)

Laat maar weten, ik ben altijd voor om een goed stuk rubber te verbranden.

5. OmegaUser

OmegaUser Nieuw Donateur 2016

Lijkt mij ook wel wat. Wat kost die gein eigenlijk?

Groet,

Walter

6. Xedrah

Xedrah Nieuw

1 Runde: € 22,-
    4 Runden: € 75,- = 18,75
    8 Runden: € 145,- = 18,13
    15 Runden: € 250,- = 16,67
    25 Runden: € 390,- = 15,60

Nog los van de brandstofkosten, eten en evt. overnachting natuurlijk.

7. ronny

ronny Nieuw Donateur 2016

voor meer info en beschikbaaarheid:
    ring

8. Niels

Niels Nieuw

Zijn wel vette foto's!!

Over die remmen, jij hebt een handgeschakelde toch?
    Kan je nagaan met een automaat! dan hebben de remmen het nog zwaarder!

Maar zeker wel gaaf om een keer te doen!

9. Omega-B2

Omega-B2 Nieuw

Klopt, ik heb een handgeschakelde. Was ook nog een opgaaf om een aantal handgeschakelde te vinden , aangezien kennelijk toch het overgrote deel is voorzien van automaatbak. Maar ik heb die tiq wel vaker. Als er overwegend automaten geleverd zijn, moet ik in 1x een handgeschakelde, zijn er overwegend handgeschakelde geleverd, moet ik in 1x een automaat hebben. _O-

Ach, de kosten vallen op zich best mee. Zeker als je nog wat personen in de familie/gezin hebt die er ook van houden, kun je er een geweldig dagje uit van maken. En onderaan de streep heb je gegarandeerd niet veel meer uitgegeven dan dat je naar een attractiepark op dezelfde afstand was gegaan. En als je eenmaal daar hebt, kun je je alleen al uren vermaken door het staan langs de baan en het kijken naar de (erg mooie) auto's die langskomen. En naar de rare capriolen die sommige mensen uitvoeren _O-

Maar goed, als er zoveel mensen geintresseerd zijn erin, is het wellicht een leuk idee om een keertje een datum te prikken, en samen af te rijden *O*

10. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Met de automaat kan je in principe ook wel aardig afremmen, die 3-2-1 zit er niet voor de show. :p

Dat typende vraag ik me wel af, hoe zou je hem moeten gebruiken? Juist in de 3 laten staan zodat hij niet in de lock up gaat en wat hoger in toeren blijft als je gas los laat? Dat zou ik denk ik wel doen als ik aan m'n eerste rondje zou beginnen. Iemand al ervaring daarmee?

11. Xedrah

Xedrah Nieuw

Ja, ik. Heb een rondje gereden in een Vectra 3.0 automaat. In verband met het proberen zoveel mogelijk te remmen op de motor indien mogelijk kun je de hele baan het beste in de gefixeerde drie doen. Dat komt het best overeen met de meest gereden snelheden. Uiteraard ding in de sportstand. Al met al vond ik het- met alle respect - erg saai met een comfortabele auto en zelfdenkende automaat. Een (gewone, uitgezonderd geautomatiseerde handbakken) automaat hoort niet op het circuit.

Al is het wel gaaf om je bolide een keer te proberen op de baan! :9~ Dus zeker doen.

Als er meerdere OOP'ers graag een weekendje willen afreizen, dan wil ik graag het een en ander regelen. SInds 2004 ga ik elk jaar een paar keer en het blijft altijd even gaaf. :*) Heb nog nooit een rondje gedaan met de Omega, maar dat hoeft ook niet. DIng is niet vooruit te branden daar in de heuvels...

Deel Deze Pagina