Nog iets bijzonders met/op/aan je Omega gedaan ?

Discussie in 'Algemeen' gestart door B-Buster, 15 sep 2013.

1. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

Klopt het wat ik zie, de onderste leirol is deze niet excentriek geworden ? of te wel veranderd in een vaste rol ? dus niet instelbaar ?
    een hoop vraagtekens zoals je ziet maar ...... als deze veranderd is in foto 1 instelbaar en zie de laatste foto niet instelbaar heb ik 1 advies STOP...............................
    of ik zie het niet goed....

2. Martijn

Martijn Nieuw Donateur 2016

Heb je die steeksleutel op de vlakke kant gewoon met de hand tegengehouden en met je andere hand die buis op het wringijzer bediend? Of heb je die steeksleutel op de een of andere manier vastgezet/klemgezet?
    En is dat een torxbout op de krukas? Welke maat?

3. KobusBV

KobusBV Nieuw

Dat zie je goed, onderste spanrol is een looprol geworden. Bij bestellen alles dubbel gecheckt, motornummers, oemnummers, klopt allemaal.
    Alles netjes volgens voorgeschreven procedures gedaan. Riemspanningen allemaal goed. Krukas tweemaal rond, timing checken, goed. spanning, goed etc. Nogmaals controleren..
    Ik ben naar mijn idee niet over 1 nacht ijs gegaan.
    Op de Y32SE schijnt een distributieset te horen waarvan de onderste dus een looprol is ipv een spanrol. Dit wordt bevestigd in de fora van onze Britse collega's, komt bij GM weg.

Het is inderdaad eigenaardig, maar het schijnt gewoon zo te horen..

4. KobusBV

KobusBV Nieuw

Ohja, had ik wel even wat specifieker kunnen vermelden, excuus.

Ik heb de auto dusdanig laten zakken dat de steeksleutel de grond van de werkplaats raakte (balkje eronder) en toen die bout op z'n donder gegeven. Bij het vastzetten de steeksleutel tegen de chassisbalk laten lopen als wijze van blokkeren.
    Dop is maat E 20 (uitwendige Torx)

5. rtvankampen

rtvankampen Nieuw Donateur 2016

Slim Kubus en creatief.

Gr Rob vK

6. rtvankampen

rtvankampen Nieuw Donateur 2016

Kubus??, Sorry Kobus

Gr Rob vK

7. warhamstr

warhamstr Nieuw

Bewerkt je post dan gewoon :Z

8. KobusBV

KobusBV Nieuw

Na de feestdagen ben ik inderdaad wel wat kubusvormig geworden hahaha!

9. lowflyer

lowflyer Nieuw

Wie niet!!

10. Illuminat0r

Illuminat0r Nieuw Donateur 2016

Zelf afgelopen zaterdag op 2,5u tijd de poly-v riem vervangen door de correcte.
    Deze is dus niet compatibel met de BMW versie. De opel dient 4.3cm korter te zijn.
    5pk2020 ipv 5pk2063.
    Nu zou de riem door de spanrol niet meer mogen doorschuren aan de waterkoeling-steun...

Vond zelf 2,5u niet mis om het zonder brug te doen...

11. Martijn

He Kobus, mooi, die torx E20 dop heb ik. Nu nog die steeksleutel. Was het echt maat 67? Als ik google, vind ik wel een Gedore enkele steeksleutel van 65 mm. of een dubbele van 65 / 70 mm. maar geen maat 67. Als ik weet welke jij gebruikte, ga ik op zoek naar zo'n ding.

12. KobusBV

KobusBV Nieuw

Om heel eerlijk te zijn heb ik een oude sleutel 65 gemodificeerd tot een passende maat, zal omgerekend een maat 67 zijn geweest, als die dus zou bestaan.
    Dus je kan het op deze manier doen, of zelf een passend stuk blokkergereedschap lassen, of een dik stuk strip pakken en daar het boutpatroon van de multiriempoelie in boren. Zo heb ik het bij de C30SE in m'n Commodore ook gedaan.

Denk eerlijk gezegd dat blokkeren op de eerste manier veiliger en beter is, omdat je met die strip risico loopt dat de boutjes af kunnen breken. Bij de omega zat die bout ook aanmerkelijk vaster dan bij dat andere blok..

13. Martijn

Heb je gewoon de slijptol in die sleutel 65 gezet? Ik ben inmiddels wel een sleutel 67 op het spoor, maar het risico is dat ie misschien toch net te groot is. Dan misschien ook maar een 65 op maat maken.
    Die tweede manier heb ik pas nog gebruikt bij het vervangen van de distri van een Mazda 323. Met de strip tegen de grond, tilde hij de hele auto op, als ik begon te draaien. Uiteindelijk gelukt met de strip op de draagarm. Wel in één boutgat de eerste milimeters draad gemold. Gelukkig nog genoeg draad over en natuurlijk de andere boutgaten, maar toch... Ben het met je eens dat de eerste manier het veiligst is. Vandaar mijn vraag over het op maat maken van de sleutel.

14. KobusBV

KobusBV Nieuw

Inderdaad ja O-) Wat je zegt, ik weet het niet exact, het was trial and error totdat ie perfect strak pastte. Een sleutel 67 zou dus te groot uit kunnen vallen. Als je mijn methode aanhoudt ben je zeker dat ie goed past, of de boel even opmeten natuurlijk.
    Een Omega til je denk ik niet zomaar op trouwens _O-

15. ger010

ger010 Nieuw

Bij Vega geweest en nu 2 werkende sleutels :)

Super blij ben nog wel eens wat kwijt ha ha ha

16. Martijn

Ok, ga ik doen. Bedankt!

17. KobusBV

KobusBV Nieuw

Graag gedaan! Succes!

18. happy

happy Nieuw

stuurkogel vervangen, ABS-pomp vervangen (storing is er nu uit, Km-teller en CC werken weer).
    heeft Berry mooi snel helemaal voor elkaar gemaakt, waarvoor mijn dank _/-\o_

vanmiddag opgehaald, ben er weer blij mee *O*

19. Super om te lezen Frank! En hoe zit het met het stotteren?

20. happy

happy Nieuw

Zijn we (ik heb er geen verstand van) nog niet helemaal uit. eerst maar eens het uitlaatspruitstuk laten lassen, en dan kijken of het minder word.
    lambdasondes zou een volgende stap zijn, als de auto dan nog stottert... en 1 ding tegelijk :)
    stotteren valt nog best wel mee als de motor warm is, dus geen filmpjes van klotsende damesvoorkanten vanuit deze auto :+

Deel Deze Pagina