Klaarmaken voor gebruik

Discussie in 'De Powerstation van GT/E 1000' gestart door GT/E 1000, 2 nov 2015.

1. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Het klaarmaken voor gebruik

Na de aanschaf van mijn ‘nieuwe’ Omega moet er natuurlijk nog het een en ander gebeuren voordat ik de weg op ga. Maakt niet uit welke auto je koopt; individualiseren hoort er nou eenmaal bij. Net als het doen wat achterstallig onderhoud. Ik weet inmiddels dat de Omega in kwestie in gebruik is geweest als leasebak, tenminste de eerste 8 jaar van zijn leven. Daar houdt de sluitende onderhoudshistorie zo’n beetje op. En als derde eigenaar weet ik natuurlijk niet wat mijn voorganger allemaal uitgespookt heeft. Wat ik wel heb is een stapel facturen: bijna 900 euro gespendeerd aan vervanging van alle aircodelen en bijna 2000 (!) aan nieuwe injectors en gloeibougies. En dat allemaal in minder dan 6 maanden voordat ik eigenaar werd. Dat gaf me in elk geval het gevoel dat ik op dat vlak weinig risico zou lopen. Gelukkig blijft er genoeg over wat versleten raakt of kapot kan gaan…

We beginnen maar eens met alle sappen te verversen. Samen met Ralph wordt de automaatbak ververst (inclusief filter), wordt de motorolie ververst en zorgen we ervoor dat het spruitstuk met wervelkleppen gemodificeerd wordt. Geen zin in wervelkleppen die een eigen leven gaan leiden…

De filters voor verse motorlucht en interieurlucht worden ook maar vervangen, was nodig zoals je op de foto kunt zien.

De olifantenpoten uit de achteras waren ook iet heel best meer, dus daar heb ik ook een uurtje op staan zwoegen.

Van Ton heb ik intussen een Irmscher achterspoiler voor de station weten te bemachtigen, dus die wordt geschuurd en in de lak gezet. En ja, het boren van de gaatjes was best een momentje; ik heb ze minimaal drie keer nagemeten tussen het koffiedrinken door. Uiteindelijk toch maar aan de slag gegaan en wonderwel past het allemaal prima!

De koplampen worden gepoetst zodat de Omega weer wat helderder uit zijn ogen kijkt.

Ook wordt het tussenlager en het bijbehorende ophangrubber vernieuwd, scheelt een berg vibraties moet ik zeggen.

Als ik dan toch bezig ben, maak ik gelijk de buitenspiegels maar aluminiumkleurig met een zijdematte toplaag, dat staat toch net wat anders dan origineel.

Aan de voorzijde is de bekabeling van de koplamphoogteregeling kaputt, dus dat mag ook gesoldeerd worden.

Na een paar dagen sleutelen ben ik al een stuk meer in mijn nopjes met de nieuwste bolide. Maar als ex rokersauto mag de binnenkant ook wat aandacht krijgen. Nadat ik in Berkel mijn kofferbak vol poetsspullen heb geladen ga ik vrolijk aan de slag. Ongelooflijk wat een troep er uit de hemelbekleding komt...

Tja, en dan ga je daarna met een beter gevoel de weg op :*) :*)

Wordt wederom vervolgd 8)

2. lowflyer

lowflyer Nieuw

Jij hebt nog heel wat meer uit te leggen _O-
    Maar ik kan bevestigen dat je goed bezig bent. d:)b

3. KobusBV

KobusBV Nieuw

Heckflugel is naar mijn mening echt een must-have op een omega caravan! Goed bezig, ook met de andere zaken. Automaat beurtje heb ik ook nog op het programma staan.

4. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Dat weet ik hoor, maar bovenstaande is de situatie van ruim een jaar geleden :p . In de tussentijd is er nog wel een en ander gewijzigd ja, dat komt zodra ik tijd heb 8) .

5. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

De achterspoiler was inderdaad zo'n beetje het eerste wat er beslist op moest komen. Zonder wilde ik er niet in gezien worden _O-

6. KobusBV

KobusBV Nieuw

Nee, lijkt echt dom he, zo'n caravan zonder..

7. warhamstr

warhamstr Nieuw

En nu geef je je caravan zo'n sneu "petjes met klep in de nek" gezicht _O-

8. heb je bewust gekozen voor een niet actieve interieur filter

voor de rest goed bezig hoor d:)b

Grt. Hans

9. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Euh, niet actief filter? Ik denk dat er een leermomentje aan zit te komen... :s

10. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Er kan ook een koolstof filter in. :)

11. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Aha, even uitgezocht. Ik wist niet eens dat er twee soorten waren, heb ik binnenkort weer keuzestress... 8)7

12. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Niet nodig, de volgende keer de koolstof versie nemen. ;)

13. LeonWessels

LeonWessels Nieuw

Waar heb je je koplampen mee gepoetst? Ik heb hetzelfde euvel.

Gr Leon

14. dolf24v

dolf24v Nieuw

Heb het onlangs ook gedaan, waterproof K-1200 en daarna 2000. Op een sponsje werkt goed ivm bolling, veel raakvlak. Dan met poetsmiddel polijsten tot het weer helder in. Alles met de hand gedaan, 1 tot 1,5 uur per kant. Met machine misschien sneller. Eerst denk je dat komt niet goed, gewoon doorgaan, goed schuren is belangrijk, dan pas polijsten
    succes :*)

15. warhamstr

warhamstr Nieuw

Idd, schuren, polijsten moet een makkie zijn als je goed geschuurd hebt.

16. lowflyer

lowflyer Nieuw

Wauw 1.5 uur? Ik heb dit ook zelf gedaan, gelukkig met machine, maar ik was het na 1.5 min al moe. _O-

17. dolf24v

dolf24v Nieuw

Hangt er vanaf met welk resultaat jij tevreden bent, bij mij waren ze zo goed als nieuw !

18. lowflyer

lowflyer Nieuw

Bij mij waren ze niet meer dof d:)b

Was tenslotte ook maar voor mijn werkauto :)

Voor mijn goeie heb ik gewoon nog nieuwe lampen liggen *O*

19. LeonWessels

LeonWessels Nieuw

Oke thanks!

20. GT/E 1000

GT/E 1000 Nieuw

Hee Leon,

Ik heb ze gewoon gepoetst met het spul wat op de foto staat: groene Commandant. Is ook gewoon schuurmiddel eigenlijk. Daarna polijsten met autopoets en een laagje wax eroverheen. Dat laatste elke maand een keertje herhalen, anders is het effect zo weer verdwenen... 8)

Nu de nieuwe stelnokjes nog (daar wacht ik met spanning op :O )

Deel Deze Pagina