katalysator voorpijp opgeknapt

Discussie in 'Andrew's garage' gestart door Andrew, 6 sep 2014.

  1. Andrew

    Andrew Nieuw Donateur 2016

    In de zomer van 2010 had het flexibele deel in de uitlaat tussen de 2 katalysatoren het na pakweg 390.000 km begeven ( viewtopic.php?f=46&t=759&start=10 )

    4 jaar en 180.000 km verder was het weer zo ver, op het einde van de afgelopen zomervakantie werd duidelijk dat er weer een reparatie aan zat te komen. Bij de inspectie onder de auto na thuiskomst bleek dat niet alleen het flex-deel aan vervanging toe was, ook de flens aan het einde van de voorpijp was nagenoeg verdwenen door corrosie:

    [​IMG]

    Een uitgebreide opknapbeurt van de voorpijp was dus onvermijdbaar. Het flex-deel was eenvoudig te bestellen, maar een nieuwe flens was niet simpel te vinden, nou ja als RVS wel maar dat last zo lastig…. dus restte er niks anders dan er zelf eentje te maken. Na opmeten is deze met de decoupeerzaag uit een 5 mm dikke ijzeren plaat gezaagd, wat uiteindelijk eigenlijk nog wel meeviel (uurtje werk). En inmiddels was het flex-deel ook bezorgd, dus alle te vervangen delen waren aanwezig:

    [​IMG]

    Demontage van de voorpijp viel ook erg mee. Ik ben 4 jaar geleden gelukkig niet gierig geweest met het gebruiken van kopervet op de uitlaatdelen en dat resulteerde nu in een simpele demontage van de voorpijp:

    [​IMG]


    En de noodreparatie bestaande uit een open geknipt conservenblikje + glaswol + 2 grote slangklemmen + wat ijzerdraad heeft zich eigenlijk best goed gehouden gedurende ongeveer 1500 km:

    [​IMG]

    Eenmaal in de schuur is eerst met de slijptol de rotte flens verwijderd en vervangen door de zelfgemaakte flens:

    [​IMG]

    Vervolgens is het oude flex-deel er tussenuit geslepen en het nieuwe flex-deel er tussen gelast met nadrukkelijk aandacht voor de bocht omhoog zodat het onder de auto exact past. En zie hier het resultaat:

    [​IMG]

    Lassen van de voorpijp is best lastig (amateur-lasser hè, zeker bij de tweede keer vervangen van het flex-deel) en een uitdaging in mijn schuur qua ruimte rond de bankschroef. Af en toe is het wat “bakkuh en braajuh” geworden, oftewel geen smetteloze lasrups. Voorafgaande aan de montage heb ik 1 zijde van de voorpijp afgedicht door er doeken in te proppen en de andere zijde met het persluchtpistool + omwikkelde doek af te sluiten. Zeepsop op de lasrupsen openbaarde nog 3 minuscule lekjes in de lassen bij het flex-deel, die met een extra lasrupsje alsnog zijn afgedicht. Een ieder zijn vak, zullen we maar zeggen.

    Uiteindelijk is alles gasdicht en de Omega maakt nu weer het geluid zoals het hoort.

    Andrew
     

Deel Deze Pagina