hallo ik ben....

Discussie in 'Wie ik ben...' gestart door Vannos, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vannos

Vannos Nieuw

Om maar te beginnen met mijn naam en hoe ik hier op het forum terecht ben gekomen

Ik Ben Robin, komt uit zeeland 20 jaartjes oud :p heb zelf weinig met omega,s maar ben een Calibra liefhebber.
    tenminste ook opel.

Op het moment is dit mijn derde calibra en bij de derde calibra ook een motor ombouw gedaan. van c25xe naar X30XE- uit een omega.Gekocht van arnoud

Ben pas geleden steeds een beetje meer in contact gekomen met berry. die ook met zo,n ombouw bezig is
    via hem natuurlijk hier terecht gekomen :D

hier nog wat foto,s van de het blok en de auto zelf :)

zo heb ik het blok meegenomen van Hollandscheveld naar zeeland

Vandaag de injectoren terug opgehaald van het ultrasone reinigen. + alle rubbertjes vernieuwd

blok zal van het weekend denk ik wel open gaan. zodra die op de steun hangt kan ie uit elkaar tenminste koppen er af

Blok opgehangen

ziet er niet echt goed uit .. maar het blokje liep heerlijk., maar dit zie je pas als je hem helemaal open haalt

iemand enig idee of je dit kan omzetten naar schroef filter IPV inzet filter ?

in de loop van de week de klepseals eens vernieuwen en kijken of de kleppen ingeschuurd moeten worden.
    De koppen maar is aanpakken

zittingen zijn zo netjes niet meer..
    [​IMG].

hier het verschil er goed te zien onderste 2 en 1 rechtsboven ingeschuurd.

helaas kwam in nog wat tegen.

oorzaak, denk dat de koppaking al een keer vervangen is en dit klepveer schoteltje niet juist terug gezet is.

rechts zonder schotel links met schotel.

ook de kleppen waren erg smerig

ook nieuwe sealtjes.

nu wachten op het klepveer schoteltje moet uit duitsland komen.
    maandag is het bij de dealer binnen.

ondertussen het onderblok eens reinigen
    het onderblok gespoten.

ook inlaat gespoten.

En de rechter kop gemonteerd. Linker kop is maandag klaar. als het klepveerschoteltje binnen is

Planning is dat hij er volgend weekend in gaat.

zo hier wat foto,s van de motor ombouw :D

heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
    eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet

ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan

motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten :D zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.

tussen door ffototje

voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak

Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken :p
    bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
    tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
    maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect :) Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
    Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
    er tegen en de bak zat goed.

wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
    er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
    waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden

en dit was de oorzaak.

waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen... :evil:

alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.

was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel

daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:

krukas sensor van de c25 gemonteerd
    2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
    startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
    temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.

had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken :p aansluitingen zijn anders ( vorm )

Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.

en zo is het geworden

Groeten robin

2. jack-omegax3.0xe

jack-omegax3.0xe Nieuw Donateur 2016

Welkom op het oop. leuke ombouw.

3. daanvanselm

daanvanselm Nieuw

Welkom leuke foto's! met de motor van een omega ben je toch een halve omega liefhebber :)

4. Colinh

Colinh Nieuw Donateur 2016

Welkom Robin,

Leuke reportage van je 3.0!

En de Calibra blijf ik waarderen, prachtig grote coupe, zeer jammer dat hij voorwielaangedreven is. Anders zou denk ik de markt meer intresse hebben.

Gr Colin

5. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Welkom Robin! :)

Geweldige ombouw, kun je dat hier ook niet komen doen maar dan in een Omega haha! ;) Grapje hoor, klasse werk! d:)b

Ik wist btw niet eens dat een Calibra op de voorwielen aangedreven was... :$

6. Berry

Berry Nieuw

Heey Robin
    Leuk man ,misschien nog effe leuk te vermelden,dat jij het blok van arnoud hebt gekocht ....
    Gr b

7. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Hoi Robin,

Welkom op het OOP!

Gr. Paul

8. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

O ik dacht al, toch een v6??...... :-D

Gr. Paul

9. Vannos

Vannos Nieuw

Bedankt allemaal .

Heb nog een Hoop meer foto,s van het blok wat helemaal uit elkaar is geweest. Hier nog een uitdraai van het motor vermogen en Koppel.
    let wel op . op deze motor zit een inlaatspruitstuk van een C25XE en ook het complete uitlaatsysteem is nog origineel

hier wat foto,s

211 pk en 317 NM
    dit is het orginele aantal pk,s koppel is flink toegenomen ! Dit door de stroomsnelheid van de lucht door de kleinere doorgang van het inlaatspruitstuk.

met aanpassingen van de inlaat en uitlaat word er denk ik toch een 230 a 240 pk uit gehaald.

voorlopig zo maar eens lekker rond rijden. ( koppeling slipt bij schakelen van zijn 2 op 5500 toeren naar zijn 3 )

daarna uitlaat aanpassen ( diameter ), en k&N inleg filter )

Met dank aan Miruni :D

10. Berry

Berry Nieuw

Heeft ie miruni nog wat afgesteld of was dit gewoon een run om tekijken hoeveel vermogen er in zit?
    Gr b<br /><br />-- 28 nov 2012 22:38 --<br /><br />Heeft ie miruni nog wat afgesteld of was dit gewoon een run om tekijken hoeveel vermogen er in zit?
    Gr b

11. Vannos

Vannos Nieuw

eerste run gaf 200 pk. en 293 NM
    tweede run 211 pk en 317 NM ( afgesteld )

12. arnp

arnp Nieuw Donateur 2016

Toch mooi om te lezen en zien dat deze motor een goed tweede leven krijgt!

Grt. Arnoud.<br /><br />-- 29 nov 2012 20:46 --<br /><br />Toch mooi om te lezen en zien dat deze motor een goed tweede leven krijgt!

Grt. Arnoud.

13. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Welkom Robin!

Geweldig om dit te zien. Echt een leuk project. d:)b

14. René-MV6

René-MV6 Nieuw Donateur 2016

Robin welkom.

15. Vannos

Vannos Nieuw

danku allemaal :D

Vandaag nog even de winter banden gemonteerd.

Fulda montero 3 185/55/15

Deze heb ik gekregen van mijn werk aangezien ik paar jaar terug aardig vast stond in de sneeuw .
    en 1.5 uur later op het werk kwam heb er nog een foto van

Met dank aan jld-service ( www.jld-service.nl )

16. 540

540 Nieuw

Welkom, mooie reportage . Ben zelf pas lid.Rij een opel caravan B ,2001.

pim

17. Electrodelic

Electrodelic Nieuw

Welkom Robin bij OOP!

18. Willem70

Willem70 Nieuw

Welkom Robin op het oop.

Gr. Willem

19. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Welkom op het OOP.

20. yoyo