Deuren & spiegelkapjes demonteren

Discussie in 'Exterieur' gestart door Joep, 11 jul 2014.

1. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Hallo allemaal,

Hoe demonteer ik de deuren? Is het zo simpel als dat het lijkt?
    Deurvangers los maken, stekker los maken en dan de scharnierpinnen eruit halen zodat de deur eruit kan? Zit er verschil in de voor en achterdeuren qua demontage?

En hoe gaan de spiegelkapjes los? 1 kapje is namelijk gescheurd bij mij al sinds ik de Omega heb, dit wil ik weer mooi hebben.

Alvast bedankt. d:)b

2. voormij

voormij Nieuw

Is er misschien iemand die daarvoor een how-to wil posten?
    Ivm mijn roestprobleem ben ik nl. ook nieuwsgierig hoe dat in zijn werk gaat.

gr
    Gerry

3. tonboy

tonboy Nieuw Donateur 2016

Deuren monteren is inderdaad zo simpel als je beschrijft. Met het juiste gereedschap vliegen de deurpennen en zo uit. Heb nog wel een setje liggen, mag je wel lenen als je in de buurt bent. Haal gelijk nieuwe deurpennen, kosten geen drol.
    Op de voordeuren zitten stekkers op de deur, die je kan loskoppelen, op de achterdeuren moet je de binnenpost omkapping verwijderen en dan de bedrading loskoppelen (op model >99, hoe het zit bij latere weet ik niet maar denk hetzelfde).
    Spiegelkapjes demonteren staat hier in het forum al wat over geschreven, de plastic lipjes waarmee alles in elkaar zit breken echter wel snel. Misschien is het verstandiger de kap gewoon op de auto te laten, scheur een beetje uitfrezen met een dremel en daarna opvullen met polyester plamuur, schuren en spuiten.

4. B-Buster

B-Buster Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

En daarna niet het contact aan, anders foutcode in je airbagsysteem.

Pas op met het gewicht van die deuren, ze zijn zwaarder dan je denkt.

5. Milord

Milord Nieuw

vééél zwaarder als je denkt ;) wegen volgens mij makkelijk 50kg! Klusje dat je dus best met 2 doet!

Spiegels heb ik nog volledig liggen van een B2, als je interesse hebt hoor ik het wel ;)

6. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Ik heb ze gevonden in dezelfde kleur als mijn eigen Omi dus is niet nodig, toch bedankt. :)

Goed om te weten dat het met 2 personen handiger is. Anders sta ik straks te kutten in mn eentje. :p

7. Colinh

Colinh Nieuw Donateur 2016

Mwa denk eerder een kilo of 35.

Maar ga je deuren vervangen voor andere in dezelfde kleur?? Je kan beter je eigen dan gewoon overspuiten, die deuren die je dan gaat plaatsen gaan volgend jaar ook roesten.

8. tonboy

Re: Deuren & spiegelkapjes demonteren

Volgens mij heeft Joep al "nieuwe". Colin, de deuren uit jouw omega, die ook al niet meer de originele waren maar uit een b2 stammen, heb ik gedeeltelijk reeds in mijn omega zitten. Heb ze voor de montage goed ontroest, met fertan roestomvormer ingesmeerd, gespoten en daarna behandeld met ml-tectyl. Dit karweitje is het handigst wanneer de deur op een bok ligt, en dus niet aan de auto. En als je dan andere deuren hebt, kan je die behandelen en dan pas monteren.

9. B-Buster

Die deuren van Colin zijn voormalige auto kwamen uit Vega zijn B1.

10. tonboy

De linker voor en achterdeu hebben deurpanelen aan de buitenzijde zonder die pennen voor de klipjes maar met sleuven, vandaar dat ik aannam dat ze van een model b2 afkomstig zijn

11. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Ik heb inderdaad deuren gevonden in dezelfde kleur. Alle 4 ga ik ze overzetten ivm dat ik op elke deur wel wat schades of roest heb zitten en de vervangende exemplaren nog helemaal tiptop zijn zonder krasjes, deukjes en vooral geen spatje roest of beginnende roest.

12. tonboy

Mazzelaar!

13. richard66

richard66 Nieuw

Mooie werk joep d:)b d:)b

Gr Richard :b

14. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Die deurpinnen, hoe krijg ik die eruit? Van onderaf naar boven gaat niet volgens mij.
    Wie o wie kan me dit vertellen? 8)

15. tonboy

Zoek maar eens op deurpengereedschap
    Heb nog een setje over (dubbel gekocht). Mag je wel overnemen voir een zacht prijsje.

16. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Oke, maar hoe krijg ik ze er uit? Heb je niet persee van dat gereedschap voor nodig toch?

Wie kan me vertellen hoe ik ze er makkelijk uit krijg?

17. IJsblok

IJsblok Nieuw Donateur 2016

Slijptol, gaat erg makkelijk :-D

18. B-Buster

Je krijgt ze er niet makkelijk uit. die scharnieren hebben nogal een gewicht te houden, dat zit erg stevig in elkaar.

19. tonboy

Met zo'n setje heb je de pennen er binnen 1 minuut uit, onbeschadigd (de pennen en de deur). Alternatief is met een hamer en dan de kop beetpakken met een waterpomp en verder eruit tikken. Maar zoals gezegd beschadig je dan op zeker de deur en de deurpost.

20. Joep

Joep Nieuw Donateur 2016

Oke bedankt, ik ga de deur ondersteunen en dan proberen met dat gereedschap aan de gang.

Deel Deze Pagina