AR25 ombouwen naar AR35. Van 2 slechte 1 goeie maken.

Discussie in 'Ralph's Archief' gestart door Ralph, 27 jun 2014.

1. Ralph

Ralph Nieuw Donateur 2016

AR 25 vs AR 35 vs zwaardere stall koppelvormer.(met filmpje)

hierbij het beloofde,

n.a.v. een lijst die mij onder ogen is gekomen dat er meerdere en verschillende koppelvormers zijn geleverd door GM, ben ik toch de uitdaging aangegaan om hier mee te gaan experimenteren.
    na e.e.a. opgehaald te hebben bij Berry was het aan de slag.
    De oude opstelling was een AR 25 met de daarbij behorende koppelvormer voor de 2.6.
    Dit was het nummer van het onderdeel tevens de oude koppelvormer.

Deze koppelvormer heeft een andere STALL RPM, de oude gaat in de stall rond de 2900 RPM, de nieuwe zal dit volgens de gegevens rond de 2250 RPM gaan doen.
    hier het filmpje van de oude.

[youtube]http://youtu.be/AfmAjaQ7o_w[/youtube]

Het vullen van de automaat heb ik volgens procedure gedaan waarbij de gegevens afkomstig zijn van opel info.
    Hier stelt men bij een volledig leeg systeem dat er 8,5 liter olie in gaat. Dus de boel op zijn kop een leeg halen die hap incl. koppelvormer en koeler.
    vervolgens heb ik de bak voorzien van 8,5 liter ETL 7045 E olie.
    de bak was tot aan de nok vol.

Met hier ook het nieuwe nummer van de koppelvormer

Na e.e.a. ingebouwd te hebben en gecontroleerd op niveau, kwam de proefrit

De nieuwe/ andere koppelvormer met automaat,

[youtube]http://youtu.be/YQm493MHrB4[/youtube]

Het lijkt wel een 5 bak O-) (tel ze) Zoek de rust en de verschillen.
    De betreffende koppelvormers vind je in de 2.5 DTI en de 3.2 benzine. incl. de automaat.

wat is er nog meer veranderd, nou deze bij bijna 100 km/h.

2. Ralph

Re: AR 25 vs AR 35 vs zwaardere stall koppelvormer.

en gepubliceerd.

3. Ralph

Bij gebrek aan aan een goede automaat heb ik dit artikel gevonden aan de overkant en leen ook maar gelijk maar even de foto's, die later door mijn eigen foto's worden vervangen.
    Vandaag in de schuur rond gekeken wat er beschikbaar was om dit te doen en mijn slachtoffers uitgekozen. En dit is er 1 van. een AR35 die versleten is maar de pomp nog goed en de ander is hier onder het voertuig.

[​IMG] [​IMG]

nu we de 2 kandidaten hebben gaan we aan de slag.
    Het voornaamste verschil zit in de oliepomp maar ook in de ondergelegen groep. Dit zijn de voornaamste verschillen tussen de 2. Dus met de moed in de schoenen alles los gooien omdat het kan. info: De AR25 kan maar 250 NM hebben en de AR35 kan 350 NM aan. wat op viel was dat achter de keerring bij de AR35 de afvoer van rest olie hoger lag dan bij de AR25. ook het labyrint is anders tussen de 2.
    Tevens is dit nog nooit uitgevoerd op dit portaal en wil wel eens kijken en meemaken of dit mogelijk is. Verdere verschillen heb ik nog niet gevonden tot op heden

Tot waar de foto's staan ben ik nu ook gekomen, zodra dit werkt en weer in elkaar zit zal ik mijn eigen verslag ervan maken en dit stuk blijven aanvullen met de meest mogelijke info.

ik haal net zoals de foto hier onder de buitenste bouten los, de binnenste bouten zijn van de oliepomp en hier blijven we vanaf. ook wijst de witte pijl naar de O-ring en deze verwijderen wij,anders gaat het geheel niet uit elkaar.

waarna je met een plastic hamer en een paar ferme tikken de twee delen kunnen splitsen.

wat eigelijk niet de bedoeling was dat de andere bouten los gedraaid werden. Dit zou ellende kunnen opleveren. ben ze alleen niet tegen gekomen. dus snel weer in elkaar dit deel. let op dit past maar op 1 manier en is ook de enige goede.

4. Ralph

Re: AR25 ombouwen naar AR35. WOW heet dat.

WOW, voor deze ombouw. vandaag om 10.00 uur begonnen met het uit- en inbouwen van de versnellingsbak. Tevens een Super mod. erop toegepast wat ik met Vega besproken heb en waar ik later op terug kom. De ombouw pakt erg goed uit. Het stoten en slaan van de bak is volledig weg. Tevens zijn alle storingen opgelost en verdwenen. Wat opvalt is dat de lock-up al vanaf 75 km/h intreed en vervolgens traploos blijft schakelen zowel op als neer. Over de lock-up komt in een later stadium meer info. En de Super mod met hier een tipje van de sluier. (http://www.youtube.nl - lock-up switch) heb hem reeds 1 keer gebruikt en wil het voor nu even laten met als reden hij DOET het nu. Na de vakantie gaan we hier mee verder. Ze zal eerst nu de komende 17 dgn het werk moeten verzetten en sporen moeten verdienen voordat ze mee gaat. (knock on wood)

Eerst even de rust vinden na het stressen en maak ik dit topic compleet en af.

Deel Deze Pagina