8-Voudige elec. bedienbare SPORT zetel mét Memory

Discussie in 'De Cadillac Catera' gestart door Sjors-V6, 29 sep 2012.

1. Sjors-V6

Sjors-V6 Nieuw

Een idee wat al erg lang in mijn hoofd zat alsook in die van Vega, was de 2 Sport zetels voorzien van 8-voudig vol elektrische bediening en de bestuurders zetel dan ook met memory, 2 zielen één gedachte.

We kwamen er jaren terug in een gesprek op, en toen was het van "hé, jij ook al dat idee?" en zo ging er een tijd overheen, regelmatig over zitten bakkeleien met Vega, mij altijd al afgevraagd waarom Opel dit niet af fabriek geleverd heeft, volgens Vega zal Opel er wel een reden voor gehad hebben.. of niet wellicht te duur ? geen idee, dit verhaal gaat in ieder geval laten zien dat het gewoon wél kan !

De firma F.S. Fehrer leverancier van onze Omega zetels, heeft voor beide (comfort en Sport zetels) identieke frames gebruikt, het enige dat anders is dat er aan de 'wangen' van zowel de zitting als rugleuning extra beugels aangelast zijn welke het schuim ondersteunt van de extra dikke wangen. Dit heeft Vega overigens weer uitgezocht.

Vega was zover dat hij zelfs de rugleunigen al had laten aanlassen met de beugels voor de Sport zetel aan een gewoon frame welke geschikt was voor elec. bediening, echter kon hij deze niet meer gebruiken, daar hij nu een B2 heeft met actieve hoofdsteunen, nou in theorie kan hij deze wél gebruiken, maar als je deze veiligheids- optie hebt, wil je er natuurlijk niet op achteruit gaan, hij moet dus deze klus opnieuw uitvoeren, maar vroeg mij of dat ik de gemodificeerde rug frames wilde hebben, ik zei hem eerst te kijken of dat ik geen actieve hoofdsteunen had, bij mij was het voor de Catera gedacht.

Dat was niet zo, dus ik heb de frames bij Vega mee genomen en na een hoop koffie naar huis gegaan :9

Begonnen met de ombouw:

Zowel links als rechts zijn de sport zetels alleen zoorzien van elec. hoogte regeling, rug, afstand en hellings hoek zijn manueel:

Het zitframe van de sport zetel kun je overzetten op een elektrisch onderstel, de rugleunig moet je ombouwen, je kunt overigens geen servo in een sport rugleunig frame maken, de as en tandwielen zijn anders en hiervoor niet geschikt.

Servo rugleuning demonteren uit het donor frame:

rugleuning splitsen van de zitting:

Verschil beide rugleuning frames: links de comfort leuning, rechts de Sport leuning:

frame zitting demonteren van het onderstel:

Fkes spanning erop, anders kon ik de voorste 2 bouten niet losdraaien:

los comfort zit frame, deze verwissel je één op één met het zit frame van de Sport, daar kun je zelfs zonder het Leder te moeten verwijderen zo je Sport frame zitting op zetten (ik niet omdat in mijn geval mijn mat verwarming zitting was doorgebrand, deze heb ik vervangen voor een nieuwe)

De donor zetel is afkomstig uit een B1 van 99', de afwerking moet wél kloppen, B1 zwart is geen B2 zwart, het zwart van een B2 is meer antraciet, dus de afdekkap waar het bedieningspaneel in zit voor de zetel matcht dus niet, deze nieuw besteld inc. de bedien knopjes:

het zakje waar deze knopjes in zaten was bedenkt met een dikke laag zwarte stof _O- waarschijnlijk niet gedacht ooit nog gemonteerd te worden 8)7

Vervolgens in omgekeerde wijze alles weer monteren, met dit als resultaat:

De éérste Catera (en wellicht ook Omega?) met een vol elec. bedienbare zetel met Memory !

Alsof het zo hoort toch ? alles past en werkt 100% !

De bijrijders zetel volgt, als ik weer zin heb :)

Mijn ex rug frames gaan nu naar Vega, die heeft hij weer nodig, want hij wil dit ook verwerkelijken d:)b

Groetjes
    Sjors

2. Slurpy

Slurpy Nieuw

Mooie mod. Zoals gewoonlijk weer iets inventief. d:)b

3. Willem70

Willem70 Nieuw

Mooi zeg dat ziet er super uit. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

4. Vega

Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

Tja wat zal ik zeggen, wat een mooie frames.

Dit is de ultieme stoel, sportzetel met memory.

Dit is echt een super mod.

Aan de B2 spullen wordt gewerkt, dat komt allemaal goed.

5. jack-omegax3.0xe

jack-omegax3.0xe Nieuw Donateur 2016

Ik ben dus niet de enige die aan het uitzoeken was of dit haalbaar was. Loop ook al sinds vorig jaar met dit idee rond. Mijn kantel verstelling is kapot, zo erg dat als ik ga zitten en iets te ver naar achter leun in met stoel en al naar achter kiep. Mooie how too, hier kan ik ook mee aan de slag. d:)b

6. carenbar

carenbar Nieuw Donateur 2016

:9 netjes heren mooie mod haha ik heb er sinds gisteren ook een in gedachten en als dat ga is het een supper dikke MOD O+

7. Andrew

Andrew Nieuw Donateur 2016

Sjors,

Geweldig deze MOD, je zult wel gelachen hebben toen ik dit enkele dagen geleden opperde na VEGA´s meubilair-ombouw.

Andrew

8. yoyo

yoyo Nieuw Donateur 2016

Eén woord: Gaaaaaaaf!

9. prob

prob Nieuw

mooie mod d:)b

10. jacques

jacques Nieuw Donateur 2016

heel mooi gedaan, had je nu ook nou je toch de stoel uit elkaar had gelijk de massage functie kunnen inbouwen dan had ik niet meer de enige Omega [denk ik] met die functie gehad.

Deel Deze Pagina