remblokken en schijven voor vervangen

Discussie in 'Onderstel' gestart door jack-omegax3.0xe, 18 dec 2011.

  1. jack-omegax3.0xe

    jack-omegax3.0xe Nieuw Donateur 2016

    Begonnen met het wiel te verwijderen.
    Zo ziet het eruit als het wiel eraf is.
    [​IMG]
    Dan de boutjes losdraaien die de remklauw vasthouden. Boutje 13 mm
    [​IMG]
    Aan de andere kant zit een contra moer die je met een steeksleutel 17 tegenhoud.
    [​IMG]
    Dan de stekker van de remvoering controle losmaken. Deze heeft twee nokjes die je moet losmaken voordat de stekker eruit kan.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De sensor los.
    [​IMG]
    Dan kun je de bouten ban de remklauwhouder losmaken 18mm (Deze kunnen vrij vast zitten omdat de bouten er met lijm ingezet zijn).
    [​IMG]
    De houder kan daarna zo eraf gepakt worden.
    [​IMG]
    De remschijf zit met 1 boutje tussen twee wielbout gaten vast 5mm imbus.
    [​IMG]
    Als de schijf eraf is zie het lager huis.
    [​IMG]
    Oude en nieuwe schijf naast elkaar.
    [​IMG]
    Nieuwe schijf gemonteerd. Ziet beter uit dan het oude.
    [​IMG]
    Dan kan de remklauw houder er weer op. Ik heb gekozen om deze rood te maken zodat het met de zomer velgen beter uitkomt.
    Hier kunnen dan de buitenste remblok ingeschoven worden. De binnenste moet in de klauw geplaatst worden ivm de sensor anders past het niet en druk je de kabel kapot.
    [​IMG]
    De achterkant van de blokken insmeren met een dun laagje koper vet voor het piepen. Niet op de voering zelf smeren anders beland je zeker weten bij de eerste bocht in de greppel.
    [​IMG]
    De remklauw cilinder moet nu ingedrukt worden om te passen met de nieuwe remblokken die dikker zijn dan de oude.
    [​IMG]
    Er zit een nokje op om de tang achter te zetten zodat je de cilinder kunt indrukken.
    [​IMG]
    Cilinder ingedrukt. Zo kan deze geplaatst worden.
    [​IMG]
    Nu kan de klauw geplaatst worden. Let op de veertjes op de blokjes die goed moeten zitten anders kan de blok verkeerd gaan zitten waardoor de remmen verkeerd gaan werken.
    [​IMG]
    Totaal plaatje af.
    [​IMG]

    Voordat je begint met racen en flink afremmen is het belangrijk de nieuwe rem set in te remmen.

    LEES DEZE INSTRUCTIES NAUWKEURIG OM SCHADE EN ONGEVALLEN TE VOORKOMEN.

    Vrijwel alle problemen aan remsystemen worden veroorzaakt door slechte montage of niet goed inremmen van de schijven/remblokken. Door deze instructies goed te lezen kunt u vrijwel alle problemen met betrekking tot slechte remwerking en trillingen voorkomen. Tijdens het inremmen van de schijven en blokken bent u deze delen aan het "heatcycling". Oftewel een laagje van het remblokmateriaal blijft achter op het oppervlakte van de schijven. Dit is essentieel en fundamenteel voor een goede werking van het remsysteem. Als dit niet goed gebeurt bestaat de kans op trillingen en vibraties.

    De nieuwe reminstallatie moet gedurende 500 tot 1000km ingeremd worden. Om de remblokken te vormen naar de schijven moet u een serie van 10 tot 15 keer remmen vanuit 80-100km/h naar 20km/h met een lichte remdruk. Zodra u de 80km/h bereikt gelijk licht afremmen naar 20km/h. Trek dan gelijk weer op. Gedurende de inremsessie niet tot stilstand komen. Na de 7e of 8e remactie kan er lichte rook van de schijven komen. Dit is volkomen normaal en heeft geen enkele vorm invloed op de remwerking. Ook kan er een sterke lucht vrij komen. Na de 8e of 9e remactie kan er een lichte fading ontstaan. Ook dit is normaal en zal verdwijnen zodra de remblokken zich gevormd hebben naar de schijven. Na afloop van deze inremsessie zal de schijf licht grijs van kleur zijn. Met de Propads nog extra 4 รก 5 keer remmen vanuit 140km/h tot 20km/h met een lichte tot redelijke remdruk.
    Na deze eerste inremsessie heeft het remsysteem nog steeds niet de volledige remkracht. De remblokken komen pas voor zo'n 20% in contact met de schijven. 2 of 3 extra vergelijkbare inremsessies zijn nodig om tot de minimale remkracht van de MOV'IT reminstallatie te komen. Er kunnen sporen zichtbaar zijn van het vormen van de remblokken op de schijf. Deze zullen verdwijnen in de loop van tijd. En pas als deze geheel weg zijn hebben de remmen hun optimale remkracht volledig tot beschikking. Tussen de inremsessies altijd de remmen volledig af laten koelen door even met een snelheid van minimaal 80km/h te blijven rijden voordat u de auto weer stil zet. Hoe rustiger u de remmen inremt, hoe beter de remmen zullen werken. Geduld is dus een schone zaak! Voorkom hard remmen vanuit hoge snelheden gedurende de inremperiode. Inremmen niet onder natte omstandigheden.

    Inspecteer de schijven en blokken regelmatig. Hou de gaten schoon doormiddel van een doorvoor geschikt stuk gereedschap. Controleer de schijven op scheurtjes vanuit de gaten. Scheurtjes tot zo'n 4mm zijn normaal en hebben geen enkel effect op de werking van de reminstallatie. Scheurtjes van uit de buitenste gaten welke richting de buitenkant van de schijf lopen kunnen een grotere scheur veroorzaken.

    De auteur is niet aansprakelijk voor eender welke schade dan ook als het gevolg van het verkeerd monteren of niet monteren van alle delen van het rem systeem.

    Remmen zijn een essentieel deel van een auto. Weet je niet zeker of twijfel je laat dan deze reparatie uitvoeren in een garage of bij de vod zodat je je eigen leven en dat van andere niet op het spel zet.
     
  2. Andrew

    Andrew Nieuw Donateur 2016

    Deze how-to van Jack was mij dus even ontgaan, afgelopen week heb ik dezelfde reparatie bij mijn Omega uitgevoerd en een fotoreportage gemaakt om hier te posten 7(8)7

    Na het lezen van Jack's beschrijving heb ik nog enkele aanvullingen.

    Het naar binnen duwen van de remcilinder is zeker noodzakelijk anders passen de nieuwe remblokken niet. Houd wel in de gaten dat je remvloeistofreservoir niet gaat overlopen. De remcilinder moet na montage eerst weer op zijn juiste plek gedrukt worden door het rempedaal enkele malen in te trappen. Als je geen problemen met je hoofdremcilinder wilt, trap het pedaal dan niet helemaal tot de bodem maar meerdere keren een klein stukje totdat je weerstand voelt.

    Als je alleen de remblokken wilt vervangen (dus niet de remschijven) dan volstaat het om alleen het boutje (13 mm) op de onderste geleidestift los te maken, waarna je de gehele remklauw omhoog kunt kantelen. De oude slijtagesensor is meestal niet te redden, die breekt vaak al af als je er alleen maar naar wijst. Mocht je dat toch willen proberen, dan het binnenste remblok mee omhoog kantelen en de draad van die sensor door de remklauw heen terughalen, zodat je de sensor los van de auto heel voorzichtig van het oude remblok kan losklikken. En uiteraard montage analoog in omgekeerde volgorde.

    De Omega heeft aan de voorkant zwevende remklauwen (achter niet, die zitten gefixeerd) hetgeen inhoudt dat de eigenlijke remklauw met behulp van geleidestiften ten opzichte van de remklauwhouder kan bewegen. Hiermee wordt een perfecte centrering van de remklauw + blokken t.o.v. de remschijf verkregen. Het is dus belangrijk dat je controleert of de beide geleidestiften zonder veel weerstand heen en weer geschoven kunnen worden. Als een geleidestift vast is gaan zitten (b.v. door een beschadigd harmonicarubbertje waardoor er vocht in kan komen) dan moet dit goed gangbaar worden gemaakt en bij voorkeur remmenvet/pasta gebruiken. Controleer in dit geval extra goed na montage of de rem weer goed loskomt nadat je het pedaal hebt ingetrapt.

    Tenslotte heb ik nog een kleine kritische nood bij Jack's verhaal: het verven van de remklauwhouder. Ik maak me daar overigens ook 'schuldig' aan, maar met inachtname van het navolgende:
    De remklauwhouder is gemaakt van ruw gietijzer en is op 4 plekken nabewerkt (pas geslepen) daar waar de remblokken worden gefixeerd. Dat is een tamelijk nauwe passing. Ik smeer op die plek altijd wat kopervet op de randen van de nieuwe remblokken. In de tijd dat de remblokken gemonteerd zitten en gaan slijten, moeten de remblokken in deze nauwe passing kunnen meeschuiven. Als je deze nauwe passing nog nauwer gaat maken met een verflaag, dan bestaat het risico dat de remblokken niet voldoende terug kunnen 'veren' en dus tegen de schijf aan blijven leunen. Bij spuiten/verven leg ik op die pasvlakken altijd een stukje schilderstape.

    Het verhaal van inremmen is op deze manier alleen voor dit speciale setje rode blokken en geboorde schijven, origineel volstaat om gewoon de eerste paar 100 km niet onnodig hard te remmen (noodgevallen uiteraard wel, he).

    Andrew
     
  3. Duidelijke handleiding !

    Als ik ook nog een tip mag geven:

    Voor wat betreft de zuiger terug duwen:

    Mooiste is dat je dit met een tang doet die er helemaal overheen valt.
    Wanneer je de zuiger aan de zijkant naar binnen duwt loop je het gevaar dat de zuiger gaat vast zitten.


    groetjes

    Lars
     
  4. jack-omegax3.0xe

    jack-omegax3.0xe Nieuw Donateur 2016

    @Lars. Tuurlijk is dit het fijnste met een remklauw tang, maar ik ga er vanuit dat niet iedereen dit gereedschap gaat aanschaffen voor eenmaal per 2 of 3 jaar gebruik.
     
  5. Stimmt, was echter nog een tip vergeten:


    Ikzelf heb het ook wel eens gedaan op locatie bij iemand, wat ik dan deed was een steeksleutel over de zuiger heen leggen, en dan mooi in het midden hiervan met de tang terug drukken.
    Zo wordt de druk alsnog verdeeld, en loop je daarbij ook geen risico om de zuiger met de tang te beschadigen ;)


    groetjes


    Lars
     
  6. jwsmedinga

    jwsmedinga Nieuw

    Wat je hier ook voor kunt gebruiken om de remzuiger terug te drukken is het oude remblok en een waterpomptang of wat ik gebruik is een lijmklem kun je de zuiger mooi gecontroleerd terug drukken, en de dop op het remvloeistofpotje los draaien.
     
  7. Joep

    Joep Nieuw Donateur 2016

    Deze duidelijke how-to goed doorgenomen,tussen de buien door aan de slag gegaan en op een vastzittende remschijf na (paar keer klappen met de hamer op de bovenkant van de naaf en hij kwam los) is het allemaal goed gelukt. Omdat het wiel er toch af moest heb ik maar gelijk de wielen gemonteerd waar binnenkort winterbanden op komen te liggen.

    Bedankt Jack voor de how-to. d:)b
     
  8. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Ik gebruik zo'n tang ervoor, werkt perfect, dat gepruts met waterpomptangen en zo was ik een beetje zat.
    [​IMG]
     
  9. Joep

    Joep Nieuw Donateur 2016

    Had ik dat gereedschap maar gehad... :p

    Is trouwens wel wennen zeg met remmen. Ik hoef m'n pedaal maar aan te raken en het remt, niet pas na half intrappen.
    Remvloeistof is paar weken terug ook vervangen dus ik kan voorlopig weer lekker remmen. :Y
     
  10. richard66

    richard66 Nieuw

    Ik pak gewoon een lijmtang en een blokje hout

    en dan draai je ze zo weer naar binnen , en beschadig er ook niets _O-

    gr Richard. :b
     
  11. jack-omegax3.0xe

    jack-omegax3.0xe Nieuw Donateur 2016

    graag gedaan Joep.
     
  12. rene m

    rene m Nieuw

    jack
    zijn de foto's aan het begin van deze discussie nog beschikbaar?
     

Deel Deze Pagina