2.5 V6 B2 koude start hapering

Discussie in 'Electrisch / Electronica' gestart door opcxtreme, 5 jan 2016.

  1. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    De omega van paps heeft sinds kort iets raars bij een koude start (langer dan 2 uur stilstaan).
    Hij slaat direct aan, maar valt om de paar seconden even terug in toeren (fractie van een seconde) en alle verlichting (dashboard etc) gaat dan uit en aan.
    Je ziet ook de toerentellernaald dan duidelijk naar beneden vallen.

    Dit duurt een seconde of 30 en dan is het weg.

    Kan het te maken hebben met een kapotte secundaire luchtpomp? Die maakte tot voor kort nog al veel herrie en nu hoor je die helemaal niet meer.

    Auto rijd voor de rest prima alleen de koude start is wat vaag.
    Ook geen MM lampje of zo.
     
  2. Joep

    Joep Nieuw Donateur 2016

    Dynamo.
     
  3. Andrew

    Andrew Nieuw Donateur 2016

    Dat zou best wel eens de secundaire luchtpomp kunnen zijn, ik herinner me iets dergelijks bij mijn vorige Omega B1, daarvan viel het dimlicht terug in lichtsterkte na starten en als de motor enige tijd draaide was alles normaal. De luchtpomp had het na veel herrie ook begeven toen. Elektrische aansluiting op de pomp los genomen en probleem was weg.

    Andrew
     
  4. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Als de secundaireluchtpomp vast staat zou dat zeker kunnen.
    De pomp eet nog al wat ampjes weg als deze nog aangesloten is terwijl die niet meer kan draaien.
    Trek de stekker uit de pomp en check het nog eens.
     
  5. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    Thanks Andrew en Peter,

    Zal van het weekend eens even kijken.
    Die pomp zit aan de passagierskant weggebouwd he? In het motorruim/wielkast?
     
  6. tonboy

    tonboy Nieuw Donateur 2016

    nee, bestuurderskant. Als je aan de linkervoorkant onder de auto kruipt kan je de stekker lostrekken, let op, nog vóór het voorwiel, dus richting bumper
     
  7. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    thanks Ton,

    zoals gezegd van het weekend op visite :)
     
  8. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    pomp gevonden, helaas niet gelukt.
    Auto op moeten krikken om er überhaupt bij te komen.
    Helaas kan ik mijn arm dan niet zo buien en plooien om overal omheen te komen.

    Dus toch een keer op de brug.
     
  9. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Trek F49 50A met nummer 12 eruit, deze verzorgt de stroomvoorziening voor de pomp via relais met nummer 1.
    [​IMG]
     
  10. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    thanks Peter.
    Zat me al af te vragen of er niet een zekering voor was.
     
  11. opcxtreme

    opcxtreme Nieuw

    Tis gelukt.
    Bedankt Peter (Vega), de zekering eruit en loopt weer super na de koude start.
    d:)b d:)b d:)b
     
  12. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Graag gedaan, daar zijn we hier voor.
     
  13. P.H.

    P.H. Nieuw

    Als de stekker van de pomp losgetrokken is, kan het relais dan blijven
    zitten? Motor loopt goed pompstekker is een tijdje terug los gehaald ivm fluiten.
     
  14. Driver1980

    Driver1980 Nieuw

    Om hier even op in te haken; mijn secundaire luchtpomp heeft het ook begeven vandaag. Waarschijnlijk kapot gevroren. Hij schreeuwde de laatste tijd al om aandacht.

    Ik ben dus ook wel benieuwd of het relais kan blijven zitten als ik de stekker eruit trek. Beter is natuurlijk om gewoon een nieuwe luchtpomp aan te sluiten...
     
  15. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Ja.
    Beter is om de zekering eruit te halen, dan wordt ook de vacuüm klep niet meer bediend.

    Nee geen ander pomp meer monteren, die gaan ook kapot.
    Je heb het niet nodig, beter is die troep verwijderen.
     
  16. P.H.

    P.H. Nieuw

    Peter/Vega, zekering of relais ? in het verleden (had ik een B1 2.0) daar heb het (bruine) relais uitgehaald maar géén zekering.
     
  17. Vega

    Vega Administrator Medewerker Eigenaar van de toko

    Zekering, hiermee zet je alles buitenwerking. de zekering is alleen voor de pompaansturing.
    Als je het relais eruit haalt dan zou de ECU dat misschien kunnen zien als een storing omdat er op die aansluiten niets meer zit.
     
  18. P.H.

    P.H. Nieuw

    Goeiemorgen,
    Peter bedankt, ik haal de zekering er straks uit.
     

Deel Deze Pagina